Koronavírus adatok

2021. nov. 26.
Oltottak Kórházban Elhunytak Fertőzöttek
Virgil
1 °C
5 °C

Októberben kapcsolják össze a szétvágott Margit hidat

2010.09.16. 19:20

Az esős időjárás miatt elhúzódott a munka augusztusban, de ez egyelőre nem veszélyezteti a híd decemberi, ideiglenes forgalomba helyezését. A hosszanti tengely mentén szétvágott hidat 2010. október végén - november elején kapcsolják össze, tudtuk meg. Elkezdődött a híd festése és a műemléki rekonstrukció is.

Az esős időjárás hátráltatta a korrózióvédelmi munkák befejezését, tekintettel arra, hogy ehhez a munkafolyamathoz száraz időre van szükség, áll a Margit híd felújításának augusztusi jelentésében. A munkálatok elhúzódása egyelőre nem veszélyezteti a híd decemberi, ideiglenes forgalomba helyezését. A két hídfél összekapcsolásának időpontja a jelentés szerint 2010. október végére – november elejére tehető.

A felújítást végző konzorcium még mindig nem tudott megegyezni az átadás időpontjáról. A kivitelező a hidat 2010. augusztus 23. helyett közel négy hónappal később, december 14-én tudná átadni a forgalomnak, teljesen pedig 2011. március 31. helyett 2011. június 13-án adnák át. Ám ezt csúszást a fővárosi közgyűlés júliusi ülésén elutasította, csakúgy, mint a kivitelező 740 millió forintos többletigényét. A tárgyalás jelenleg is folyik az átadás időpontjáról.

1300 köbméter kő, 600 tonna öntöttvas

Szeptember első hetében a hídpillérek restaurálásával elkezdődött a híd műemlék-rekonstrukciója. A következő hónapokban 1300 köbméter speciális mészkövet építenek be a dunai átkelő lábaiba, ennyit használnak fel például a Parlament restaurálásához három év alatt.

Visszakerülnek a régi díszes címerek, az eredeti, párizsi mintára öntött lámpaoszlopok, s a háborúban elpusztult díszes korlátokat is újraöntik. A hídfők aluljáróit ismét a kisföldalattiéhoz hasonló Zsolnay-csempék fogják díszíteni.

Mint azt Wild László, a felújítás építész-történésze elmondta, a Margit híd szépsége 1936-ban érte el a csúcspontját, ezt az állapotot próbálják majd visszaállítani. Az egykori állapotnak megfelelően újjáépítik a középpillér mellvédjeit, ide visszakerülnek az egykori sárkánydísszel ellátott oszlopok, obeliszkek is. A középpilléren újra látható lesz a magyar történelmi középcímer és a parlamentihez hasonló kőpárnára ültetett korona is.

Minden óarany-e, ami fénylik?

Napokon belül elkezdik a Margit híd díszítő elemeinek: kandelábereinek, villamos felső vezeték-tartó oszlopainak és eredeti díszes korlátjainak az öntését is. Összesen 600 tonna öntöttvasat használnak fel ehhez.

Kiderült, hogy a híd északi oldalán kétsávos, déli oldalán egysávos, egyirányú kerékpárút lesz, festéssel elválasztva a gyalogosoktól.

Elkezdték a híd alsó részének, főtartóinak festését is. Annak ellenére, hogy a híd szinte minden részletében ragaszkodnak a korhű helyreállításhoz, a híd színe mégsem az eredeti tengerészkék, hanem sárga, azazhogy a hivatalos közlemény szerint óarany lesz.

Az Index hídszínkutató kommandója megkezdte a kutatást az ügyben, hogy minden óarany-e, ami fénylik? Az eredményről hamarosan beszámolunk.

Kitűzték a számlaper tárgyalási napját

Mint arról beszámoltunk, az Index és a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet pert indított a Margit híd számláinak és alvállalkozói szerződéseinek nyilvánosságra hozataláért. Az első tárgyalási fordulót október 18-ra tűzte ki a Pesti Központi Kerületi Bíróság.