2013-ra vége az aluljárózásnak a Ferenciek terén
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
2012-ben kezdődik a Budapest Szíve program második üteme, amelynek befejeztével a Kálvin tértől egészen a Szabadság térig lehet majd gyalogolni anélkül, hogy aluljárózni kellene, vagy sűrű forgalom zavarná a kényelmes korzózást. Ezt ígérte meg szerdai sajtótájékoztatóján Rogán Antal, a belváros polgármestere, és Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója.
A program fókuszában a gyalogos-, kerékpáros és a tömegközlekedés fejlesztése áll, mondta el Vitézy. A projekt két tér köré szerveződik. Először a Ferenciek terét és környékét alakítják át, ezt követően pedig a Roosevelt teret rakják rendbe.
A Ferenciek tere két zebrával lesz gazdagabb
A munkák 2012-ben kezdődnek meg a Ferenciek terén és környékén. A tér átalakításának célja, hogy felszámolják a Pest észak-déli kettéosztottságát. A kétszer háromsávos Kossuth Lajos utcán eddig ugyanis csak aluljárókon keresztül lehetett átjutni, ami így megnehezítette, hogy a környéket térként használják, indokolta az átalakításokat Vitézy.
Ugyanakkor nem az a nagy volumenű terv valósul meg, amelynek során a Kossuth Lajos utca forgalmát a föld alá vitték volna, és a teret visszakapták volna a gyalogosok. Az úttest marad az autóké, és a Petőfi Sándor utca és a Váci utca vonalában felfestett zebra biztosítja majd a felszíni átkelést. Zebrát festenek fel az Astoria környékére is.
A legfeltűnőbb változás a buszsávok középre hozása lesz. Így a buszok nem torlódnak majd fel a jobbra fordulásra váró autók mögött, hanem akadálytalanul haladhatnak a sávjukban. Rogán reményei szerint a gyalogosforgalmat élénkíti majd, hogy nem a járda mellett dübörög a hetes busz.
Megváltoztatnák azt a módot is, ahogy a délről érkező autók megközelítik az Erzsébet hidat. Eddig a Károlyi Mihály utcába terelt forgalom az Y-aluljárón keresztül érkezett a Ferenciek terére. Az Erzsébet hídra a jövőben majd nem az autós aluljárón, hanem a Március 15. tér átalakított csomópontján keresztül lehet majd felhajtani. Ezzel egy időben az Irányi utcát is felújítják.
Az aluljáróból pedig, a 15-ös buszt leszámítva kitiltják a forgalmat, és csak gyalogosok használhatják majd. A metróhoz vezető aluljáróba pedig liftet terveztek mozgássérültek számára, számolt be a polgármester.
A Ferenciek tere felújítását 3,5 milliárd forintra becsülik, amiből 2,6 milliárdot az EU finanszíroz. A munkálatok 2012-ben kezdődnek meg a Március 15. téren, és 2013-ban a Ferenciek terén. A környék 2013 végére készülhet el.
A Kossuth Lajos utca áteresztőképessége nem változik, megmarad a kétszer két autós sáv, ígérték. Így a fejlesztés nem okoz nagyobb dugókat.
Legálisan a kis parkba
A zöldterület elérhetővé tétele volt a cél a Széchenyi térre átkeresztelt Roosevelt tér átalakításánál. A tér közepén elhelyezkedő park ma ugyanis a körben vezetett forgalom miatt szabályosan megközelíthetetlen. A tervek szerint az autók nem kerülik majd meg a teret, hanem egyenesen hajthatnak fel a Láchídra. A tér kialakításával együtt rendezik a Tudományos Akadémia parkolóját is, sorolta a terveket Vitézy Dávid. Szó van a József Attila utca járdáinak szélesítéséről is.
A projekt ezen szakasza 2014-ben kezdődne el. A 3 milliárdosra tett költségek 85 százalékát az EU-tól kapjuk.
Rogán Antal elmondta, hogy kedvező tapasztalatok esetén zebrákkal dúsíthatják a Rákóczi utat is. A Budapest Szíve program gyalogosbarát megközelítéséről a politikus azt várja, hogy az emberek visszatérnek az utcákra, és ezzel fellendül a környék kereskedelmi élete is.
A program az első ütemét tavaly áprilisban fejezték be. Riportunkban lelkesen számoltunk be a Belváros új főutcájának nevezett útszakasz József Attila utca és a Szabadság tér közti részéről. Idővel kiderült, hogy bár az utca forgalomcsillapított, a buszok miatt mégis kilazult a kövezet, sokakban a Király utca gyors amortizációját idézve fel.