További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Raktári-indusztriális díszletek között özönlik a tömeg a 3-as metró kőbánya-kispesti végállomásán, a BKV megnyitotta a leszálló utasok előtt az újonnan épült peront. A mellette épülő bevásárlóközpontban kulcsátadás volt.
Egy BKV-s dolgozó hívta fel a figyelmünket az új peronra, aminek mind kinézete, mind ergonómiája kivételes, az ő megfogalmazásával élve: botrányos.
A metrókocsiból kilépve különös elv szerint elhelyezett járólapokra léphet az utas.
Előrefelé egy fakarámon és egy szűk gipszkarton-folyosón lehet távozni az állomásról, hátrafelé pedig üvegezett átjárón, ahonnan kiváló rálátás nyílik a peron tetejét fedő, hevenyészett bádoglemezekre.
A peron első és hátsó fele ugyanis fedett, ám a középső rész egyelőre nem.
A világítótesteket a fedett részen esztétikus, lyukacsos lemeztartóra (lásd dexion-salgó) rögzítették, ami látni engedi a szégyenlősen kanyargó vezetékeket, ám a fedetlen középső peronrészen a lámpák egy sima drótra függesztve lengedeznek az enyhe dél-pesti szélben. (A csészealjszerűen beépülő középső részen át lehet majd távozni később a metróból a bevásárlóközpont vonzó üzletei felé.)
A falakat a látszó beton uralja, a tartószerkezetet a csupasz fémoszlopok határozzák meg. A rácsos kordonok egyelőre semmibe vezető betonlépcsőket védenek a kalandozóktól.
Az érdekes technikai megoldásokban a régi peron sem szűkölködik, amelyet jelenleg csak a felszállók használnak. A régi lámpák már valamiért nem működnek, ezért az ökörhugyozás ívét követve friss fémoszlopok nőttek ki az aszfaltból, vadonatúj lámpatestekkel.
Fájós nyakúak külön díjazzák azt a leleményt, amivel a szerelők az alacsony plafonra rögzítették a tájékoztató táblát a kapcsolódó járatokról. A túloldalról egyébként jól látszik, hogy a régi peron eléggé rozzant állapotban lehet, ugyanis alulról alaposan feldúcolták.
Az új metróperon sokáig paraván mögött épült, ez eredményezhette 2010-ben azt a malőrt, hogy a peron magasságát elnézték. A javítás méltó volt az építéshez, egyszerűen belefaragtak az alsó vasbeton tartókba.
BKV: nem végleges állapot, de biztonságos
A BKV tájékoztatása szerint ez még nem a végleges állapot, ami a beruházás jelenlegi szakaszában teljesen normális. A társaság azt a jogos utasigényt tartotta szem előtt, hogy a forgalomnak minél előbb átadhassa a biztonságos, szerkezetileg kész, használható peront.
Kőbánya-Kispesten a nyári iskolaszünet során terveznek teljes állomászárat, amikor a metró peronok átalakítása, a liftek, mozgólépcsők, és a végleges burkolat és felület kialakítások is megtörténnek.
A jelenlegi átadást az is indokolta, hogy a végleges határidő betartásához szükség van a régi, középső peronon is előkészítő munkák elvégzésére, és ezek csak akkor kezdhetők el, ha az érkező utasforgalomtól mentesítik az építési területet.
A metróperonnal kapcsolatban a BKV hangsúlyozza, hogy a cikkben közölt műszaki állapot természetesen nem a végleges, azonban a gyalogosforgalom szempontjából biztonságos.
Nemcsak a félkész peront adták át Kökin, szerdán az épülő bevásárlóközpontban átvették üzleteiket a bérlők is, amelyről az alábbi videóban számolunk be külön: