Losonczy Pál: Budapest egy külön ország
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A közterületeken elég kemény a Jobbiknak Tarlós István fellépése, a párt viszont „jobban ütné” a 4-es metró, a BKV ügyét. Losonczy Pál frakcióvezető szerint ha Tarlós rosszul csinálja a dolgát, akkor a következő négy évben nézhetik Horváth Csabát hátulról, ami borzasztó lenne. Interjúsorozatunkban a fővárosi közgyűlés frakcióvezetői értékelik Budapest elmúlt szűk egy évét.
Nekem úgy tűnik, a Jobbik visszafogottabban politizál a fővárosban, mint a parlamentben, mi lehet ennek az oka?
Szerintem nem csak a Jobbik visszafogottabb, a közgyűlésben teljesen más az élet, mint az Országgyűlésben. Itt egy város vezetéséről van szó.
Szokták emlegetni kis parlamentnek.
Így van, és szerintünk Budapest egy külön ország. Azaz Magyarországon belül van még egy "ország", ami teljesen más identitású, mint maga Magyarország, ehhez alkalmazkodnunk is kell.
Ez más stílusú politizálást jelent?
Teljesen más stílusut. Budapestet mindig is bűnös városnak hívták, nem véletlenül ragadt rá ez a kifejezés már a harmincas években. [1919. november 16-án, bevonulásának napján nevezte bűnös városnak Budapestet Horthy Miklós.] Itt ez egy kevert világ, inkább a liberális eszmék voltak túlsúlyban az elmúlt húsz évben. Nem véletlen, hogy Demszky Gábor 20 évig volt uralmon. Szoktam is mondani, hogy húsz évig kaszált a Demszky, nekünk meg maradt a Tarló…s.
Uhhh...
Maga Tarlós István is teljesen máshogy politizál, mint a parlamentben levő miniszterelnök. Azért is más a hangvétele, mert nem Fidesz-tag. Tisztában van vele, hogy egy ilyen sokszínű várost hogy kell irányítani.
Talán azért sem tűnnek olyan aktívnak, mert az MSZP a harsányabb stílusával háttérbe szorítja a Jobbikot a közgyűlési vitákban.
Mi dolgozni szeretnénk, nem politikai showműsorokban részt venni. Amikor mi hozzászólunk, az maximum 15-20 mondat, fölöslegesen minek tépjük a szánkat? Mint ahogy Horváth Csaba teszi, aki egy kocavadászra emlékeztet: lövi az üres eget, hátha egy madár belerepül az egyik golyóba.
Mennyire szokta befogadni a Jobbik-frakció javaslatait a városvezetés?
Nagyobb számban, mint a parlamentben, ahol ez az arány lényegében nulla, a Fidesz már a bizottságokban lesöpri a jobbikos és a többi ellenzéki javaslatot.
Nyilván a parlamentben a kétharmad birtokában nincs szüksége a kormánypártnak esetleges külső támogatásra. A közgyűlésben ugyan nincs kétharmad, de többsége van a Fidesz-KDNP frakciónak.
Természetesen itt jobban rá van szorulva a vezetés az esetleges támogatásra. A fővárosban kormányzó pártok jelenleg két mandátummal vannak többségben, Tarlós nagyon jól tudja, hogy ha ő ezt rosszul csinálja, akkor a következő négy évben ismét a szocialistákat és a liberálisokat nézhetjük, ami borzasztó lenne.
Számos olyan rendeletet vagy rendelettervezet készült, amit a Jobbik is előterjeszthetett volna, az utcaátnevezések, zászlószínek változtatása, 56-os emlékmű elhelyezése. Ezekkel mi lehet a városvezetés szándéka: gesztusok a pártnak vagy kifogják inkább a szelet a Jobbik vitorlájából?
Gesztusokat tesz Tarlós István felénk, ez természetes. Ahogy az LMP-nek is tett több alkalommal. Egy normális konstruktív politizálásban ez elengedhetetlen.
Na de mit kér ezért cserébe?
Azzal nem találkoztunk, hogy vár is valamit cserébe. Azt elvárhatja tőlünk, hogy azokat az intézkedéseit, amik Budapest jövőjét és létét szolgálják, támogatjuk. De számos olyan előterjesztés van, amire inkább nemet mondtunk.
Tarlós Istvánnak már óbudai polgármester korábban is volt egy sajátos vezetői stílusa, ami azon alapult, hogy semelyik párthoz nem tartozott igazán, viszont a háttérben mindenkivel, minden oldallal meg tudott egyezni. Mi a tapasztalat, mennyire folytatja ezt a fővárosban?
Egyeztetések vannak természetesen, hogy milyen új előterjesztéseket hoznak be. Inkább azt mondanám, hogy kikéri a véleményünket és figyelembe veszi az álláspontunkat.
Milyen konkrét ügyben például, mert az LMP frakció vezetője a múlt heti interjújában pont azt emelte ki, hogy olyan kevés idejük van a rendelettervezetek átnézésére, hogy sokszor csak tartózkodni tudnak.
Evvel egyetértek én is. 2-3000 oldalt 3-4 nap alatt nézünk át, mert a frakciókeretünk olyan kevés, hogy fizetett szakértőket sem tudunk alkalmazni. De mondjuk a fonódó villamosokról a véleményünket kikérte Tarlós, amit támogatunk is.
Tehát ekkor ez nem egy egyeztetés-sorozat, hanem egyes ügyekben fordul önökhöz. Olyan ügyekben gondolom, amelyekben konfliktus van másokkal, kormánnyal, kerülettel, hogy legyen valaki a háta mögött.
Igen, ezt mondhatjuk.
Staudt Gábor a Jobbik főpolgármester-jelöltje is feltűnik a közgyűlés ülésein, sokszor fentről a karzatról vezényel, mi a szerepe?
Nem vezénylésről van szó...
Akkor csak úgy tűnik lentről.
Csak úgy tűnik. Mivel ő fölült a karzatra és mindenki látja, így ez a kép alakult ki róla, de ő nem vezényel semmit. Viszont nagyon szeret részt venni a főváros munkájában is, a budapesti elnökség vezetőjeként is, mert a budapesti elnökség határozza meg azt is, hogy hogyan szavazunk. A közgyűlés előtti napon összeülünk és egy hosszú vita előzi meg a döntéseket.
Ez egy bővített frakcióülésnek tekinthető?
Igen.
De hát neki adott volt a helyzet, nem lett ugyan főpolgármester, de Jobbik-listavezetőként közgyűlési mandátumhoz jutott, miért mondott le róla mégis?
Azért mert nálunk az álláshalmozás abszolút tiltva van, ő pedig parlamenti képviselő is. Ugyanakkor így tudunk Budapestnek is parlamenti képviseletet is adni.
A köztéri rendteremtés hasonló programpont a Jobbiknál és a Fidesznél. Lát előrelépést, önök így csinálták volna?
Igen, a hajléktalanok "kiűzése" megtörtént, ez egy látványos eredmény. Viszont a hajléktalanok befogadására szánt infrastrukturális beruházások még késnek. Ez így csak ráncfelvarrása volt a városnak.
Elég kemény volt Tarlós István ebben az ügyben a Jobbik elvárásaihoz?
Igen. Viszont a Jobbik szociális érzékenysége sokkal erősebb annál, hogy a hajléktalanokkal ne törődjünk, vagy ne lássuk el őket. Szállást és munkát kell biztosítani nekik. Amit elkezdtek ugyan, de nincs befejezve.
Ez az igény megjelent a Jobbik részéről hivatalos javaslatokban is?
Tettünk javaslatokat arra, hogy hajléktalanszállókat kell építeni és az ellátást javítani kell.
A korrupció elleni küzdelem a városvezetés másik fő jelszava, ami a Jobbiknál is fő helyet kapott az őszi választási kampányban, hogy látja, tombol-e?
Nem vagyok megelégedve ebből a szempontból a jelenlegi városvezetéssel, mert sokkal keményebb fellépést szerettünk volna. Ahogyan országosan, Budapesten sem történt még semmi az elszámoltatásból.
Konkrétan?
Például a 4-es metrót sokkal keményebben ütnénk, a BKV eladósodását, a lopások tömegét, akármelyik cégbe belenézünk, mindenhonnan folyt ki a pénz.
De Tarlós István ősszel fejcserét hajtott végre az összes fővárosi cégnél.
Lefejezte a cégeket valóban, ugyanakkor, kvázi sejtésem szerint, ha egy-egy ügybe keményebben bele akar tenyerelni, akkor a Fideszből megpróbálják befolyásolni. Budapest egy pénzkifizetőhely volt mindig is. Most látok változásokat, Tarlós Istvánon múlik, mennyire karakán, hogy végig tudja ezt vinni.
Mit kell ezen érteni?
Húsz éve ugyanazok a pártok vannak hatalmon, kivéve ezt a ciklust, amikor két új, alulról építkező párt került be az Országgyűlésbe és a közgyűlésbe. Itt húsz éven keresztül le voltak osztva a lapok. Mindenki ismeri ezeket a háttéralkukat. Köztudott, hogy több frontvonal van a Fideszben Budapesten belül is és a háttérből olyan emberek szólnak bele a dolgokba, akiknek semmi közük nincs hozzá.
Például kire gondol?
Nem akarok neveket mondani.
A sajtóból azt lehet tudni, hogy Rogán Antallal, Pesti Imrével, kerületi polgármesterekkel volt hadakozás.
Hát igen. Saját érdekeiket próbálják nyomni. Pesti Imre, gondolom azért, mert Pestinek hívják, azt hiszi beleszólhat bármibe. Ahhoz hasonlítanám a politikai helyzetet, mint amikor a Balaton jegén a rianások kezdenek kialakulni. Látni, hogy hol szalad meg a jég. Utána összeforr megint, de az a jég már nem az igazi.
Ez mindig így volt, hogy a főpolgármestert megpróbálta befolyásolni a kormány, mivel lehet meghajlítani Tarlóst? Pénzmegvonás, fővárosi törvény?
Lobbiznak sokan, hogy változzon az önkormányzati törvény, a főváros ereje csökkenjen, és a kerületek javára billenjen el a mérleg. Mi inkább azt szeretnénk, hogy még erősebb legyen a főváros, hogy még keményebben lehessen irányítani Budapestet. Csak egy keménykezű és egy jól központosított hatalommal ellátott főpolgármesteri rendszer tudja megakadályozni, hogy tovább folytatódjék ennek a városnak a kiárusítása.
Ki árusítaná ki a fővárost?
Ha csak azt nézzük, ahogy a közműcégek privatizációját végigcsinálták, ez a hazaárulás kategóriájával egyenlő. Az emberek régen a nyaralásra gyűjtöttek, most meg arra, hogy kifizessék a csekkeket.
A közműdíjakat a főváros határozza meg, ha a cégek a főváros tulajdonában maradt volna, valószínűleg akkor is ilyen magas lenne a rezsiköltség.
Lehetne evvel játszani. Ha nyereséget termelünk, csökkentjük a díjakat, vagy felújításra fordítjuk a bevételt. Ha például a Vízművek 2011-es üzleti tervét megnézem, felháborító, hogy a francia tulajdonosok körülbelül egymilliárd forint osztalékot ki akarnak venni a többmilliárdos menedzsmentdíjon felül. És még felvesznek 1,5 milliárd forint hitelt is, hogy a hálózatot korszerűsítsék. Bevallotta nekem az igazgató a gazdasági bizottság ülésén, hogy ezt a 1,5 milliárdos kölcsönt rá fogják terhelni a lakosságra. Igaz, ez csak 0,6 százalékos díjemelést jelent, de maga a tudat, hogy ők így gondolkoznak, hogy ezt is mi fizessük ki, felháborító.
Pedig a BKV esetében, ha nem is privatizációt, de a buszközlekedés alvállalkozásba, magánkézbe adását tervezi a főváros vezetése.
Mi ellene vagyunk minden kiszervezésnek, mert az a korrupció melegágya. Lehet, hogy a jó szándék megvan, de mindig közbecsúszik valami.
Jár egyébként BKV-val?
Persze.
Fel mer ülni a metróra, fogaskerekűre?
Sokszor járok metróval.
Előfordult már, hogy a szerelvényen ülve füstszagot érzett? Mire gondol ilyenkor a fővárosi döntéshozó testület tagjaként, látva az utasok arcát?
A metrókocsi-kérdés számomra is egy furcsa dolog, már rég le kellett volna cserélni őket. Ahogy látom, a szándék megvolt rá, pénzre mindig panaszkodtak, hogy nincs. Pedig biztos, hogy volt. Csak ellopták.
Az iskolákban bizonyítványosztás ideje van, ön hányast adna Tarlósnak az elmúlt félévre?
Négyes alát. Az ellenőrzőjébe viszont beírnám, hogy a tanulmányi és a szakköri munkákban való aktív részvételéért dicséretben részesítem.
Névjegy:
1982-85, 2011: a Rolls Frakció billentyűse1985-1989: a Tejbe Zri, Beri Ary és a Pillangók billentyűse
1990-2010: billentyűs a The perfect name formációban
Több budapesti klubban tulajdonos volt:
Razzia, Night Oil, Bahnhof, Vespa
Foglalkozása:
1990-2010: Humantelex reklámügynökség, kreatív igazgató
1993-1999: Sziget fesztivál szervezési manager
Pártvonal:
2008: belépett a Jobbikba
2009: az EU választási kampány kommunikációs igazgatója és a kreatív stáb vezetője.
2010: a kampánystáb tagja, országgyűlési képviselőjelölt, majd fővárosi képviselő