További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Információink szerint péntek este 11 óra körül érkezik Budapestre az első kettő abból a 15 trolibuszból, amit a BKV használtan vett a németországi Eberswalde városától. Sajnos forgalomba állítani egyelőre nem lehet őket, mert a járművek üzembehelyezéséről szóló jogszabály módosításakor egyszerűen elfeledkeztek arról, hogy létezik olyan jármű, hogy trolibusz.
A BKV tavaly ősszel írt ki pályázatot használt trolibuszokra, amit a Barnimer Busgesellschaft GmbH nyert meg. Ennek eredményeként tizenöt darab használt, MAN NGE 152 típusú trolibuszt szállít a cég Budapestrea németországi Eberswaldéből. A 15 trolibusz mintegy 532 ezer euróba (143 millió forintba) kerül, darabonként tehát nem éri el a 10 millió forintot az áruk, tájékoztatta lapunkat a Budapesti Közlekedési Központ.
Mivel az eladó fokozatosan újítja meg járműflottáját, a fővárosba is több ütemben érkeznek a trolibuszok: az elsők péntek estére, az utolsó darabok pedig 2012 nyarára várhatók. A járművek forgalombahelyezésével azonban gond van.
Mint megtudtuk, a vasúti járművek üzembe helyezésének engedélyezéséről és időszakos vizsgálatáról szóló 28/2003. (V.8.) GKM rendeletet leváltó, 2011. január 1-jétől hatályos, a vasúti járművek üzembe helyezésének engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 3/2010. (XII.23.) NFM rendelet hatálya már nem terjed ki a trolibuszokra.
A helyzetet ismerő szakember elmondása szerint ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy hiába mennek a BKV emberei a papírokkal a közlekedési hatóság buszokkal foglalkozó osztályára, ott átküldik őket a vasúti részlegre. A vasúti részleg illetékesség hiányában visszaküldi őket a buszosokhoz, ahol viszont sűrű sajnálkozások és széttárt karok várják őket.
A probléma megoldása érdekében a Nemzeti Közlekedési Hatóság a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz fordult, hogy a helyzet rendezéséhez szükséges jogszabályi módosítások és intézkedések mielőbb megtörténjenek. Erre addig van idő, amíg a trolibuszokon a BKV szerelői elvégzik azokat az átalakításokat, amelyekkel a járművek megfelelnek majd a budapesti közlekedés sajátosságainak.
Budapesten a jelenlegi trolihálózat kialakítása 1949-ben kezdődött, az utolsó nagyobb hálózatbővítésre a 70-es években került sor. A most lecserélendő ZIU-9-es (a Zavod Imenyi Urickovo rövidítése) járműveket még a 70-es években gyártották, így műszakilag elavultak, és a manapság alapkövetelménynek számító akadálymentesség kritériumát sem teljesítik. A hamarosan érkező MAN-trolik mindegyike alacsonypadlós, megkímélt műszaki állapotú és energiatakarékos hajtásrendszerrel rendelkezik.