További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Augusztus végén tárgyalja a fővárosi önkormányzat azt a koncepciót, ami szerint féltucatnyi gyors, kis merülésű katamaránt állítanának forgalomba Budapesten és az agglomerációban. A hajókat a BKV üzemeltetné, a menetjegy annyiba kerülne, mint amennyi egy hasonló szakaszon a többi tömegközlekedési járművön.
Augusztus végi ülésén tárgyalja a fővárosi közgyűlés azt az előterjesztést, amely a dunai tömegközlekedés elindításáról szól. Szűcs-Somlyó Mária, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója elmondta, konkrét, a városvezetés által jóváhagyott tervet vitatnak meg, ami meghatározza, milyen irányba halad a vízi közösségi közlekedés Budapesten a jövőben.
A kezdeményezés Nyíri Csabától, Leányfalu polgármesterétől indult, akit Borz Miklós keresett meg ausztráliai tapasztalatai alapján. Borz Miklós szerint az elképzelés lényege, hogy olyan hajók közlekedhessenek a Dunán, amik 50 km/órás sebességet is el tudnak érni, kis merülésűek, azaz a Szentendrei Duna-ágban is közlekedhetnek, és mindezt hasonló áron, mint a parti tömegközlekedési járművek, azaz a MÁV, a Volánbusz vagy a BKV járatai.
Nyíri Csaba szerint amióta nincs kotrás a Szentendrei Duna-ágban, csak lassú kishajók szállíthatnak utasokat. Ha elindulna a katamarán, Leányfaluról 42 perc alatt lehetne a Batthyány térre érni két közbenső állomás, Szentendre és a Római part érintésével.
A megvalósításra ősszel önkormányzati társulás jön létre az érintett agglomerácoós települések, budapesti kerületek és a fővárosi önkormányzat részvételével. Sok önkormányzat már határozott is a belépésről, jelenleg a fővárosi döntésre várnak.
A társulás a tervek szerint 100 százalékos uniós támogatásra pályázik, így ha minden a legjobb úton halad, Nyíri Csaba szerint 2-3 év múlva el is indulhatna a menetrendszerű hajójárat.
Az elképzelés szerint 4-6 darab 100-120 férőhelyes katamaránból állna a flotta, amit a BKV üzemeltetne. A menetjegy arányos lenne a parti tömegközlekedési tarifákkal, vagy agglomerációs bérletet lehetne váltani. Azt még nem tudni, hogy a katamaránokat külföldről vásárolná a BKV, vagy esetleg hazai gyártók építenék meg a hajókat licenc alapján.
A hazai vízi közlekedési életet jól ismerő szakértő lapunknak azt mondta, az ötlet alapvetően jó, de még korai lenne belevágni. A gazdasági válság éveit arra kellene fordítani, hogy a projektet alaposan előkészítsék, és azt is meg kellene várni, hogy a BKV először a földi járműveit, a buszokat, metrókat tegye rendbe, csak azután foglalkozzon az egyébként méregdrága flotta üzemeltetésével.