Keressük Budapest tíz legidegesítőbb lámpáját
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A bécsi városháza zseniális kommunikációs ötlettel indította útjára a város jelzőlámpáinak felülvizsgálatát: megszavaztatta a város polgárait a tíz legidegesítőbb lámpáról. Budapesten Tarlós István főpolgármester jelentett be jelzőlámpa-forradalmi lépéseket, ám erről elfelejtették megkérdezni a fővárosiakat, ezért most megtesszük mi.
Első körben szerkesztőségen belül néztünk körül, második körben olvasói javaslatokat várunk erre az e-mail címre, harmadik körben lehet kiválasztani az idegesítő lámpák krémjét.
A szerkesztőségben a következő példák hangzottak el: a IX. kerületben a Soroksári út, Kvassay út kereszteződésében olyan hosszú lére eresztették a Kvassay felől érkezők zöldjét, hogy az áthúzó kamionok sarkát rendszeresen "megkarcolják" a Soroksári úton zöldnél befelé induló kocsik. Motorral meg életveszélyes kilőni. Kicsit délebbre, a XX. kerületi Helsinki utca és Kossuth Lajos utca kereszteződésnél olyan rövid a gyalogosok zöldje, hogy rendszeres a dudaszó és az anyázás.
Soroksári út-Kvassay út nagyobb térképen való megjelenítése
Másik kollégánk szerint a Kerepesi úton befelé több ilyen lámpa is van, jobbra buszsáv, ami vagy elfogy, vagy jobbra enged kanyarodni, a lámpa vagy jobbra enged, vagy egyenesen, tök összevissza az egész rendszer, könnyű benézni, életveszély. Egy harmadik a Széna téri káoszt emlegeti: "a Margit híd felől érkezel, a Lövőház, Körút sarki lámpa, a hatos megállójának közepénél. Jobbra kétfelé lehet kanyarodni: vagy egyből a Lövőházba, vagy 30 méterrel lejjebb a Retekbe. A lámpán viszont csak egy darab jobbra menő nyíl van. Következmény: egyenesen piros, de jobbra zöld. A bénák (minden harmadik ember kábé) azt hiszik, ez csak a Lövőházra vonatkozik és satufékeznek előtted a pirosnál, majd megbasz az ideg, de nem mehetsz a Retekbe, pedig mehetnél."
Széna téri káosz nagyobb térképen való megjelenítése
Népszerű a Fehérvári út, Eszék utca kereszteződés: a lámpa sokáig piros, hogy az Allee mélygarázsából azon a kijáraton naponta kijövő 4 autósnak legyen ideje elindulni az emelkedőn, és még véletlenül sincs összehangolva a kb. 100 méterre utána levő Fehérvári, Bocskai kereszteződés lámpáival.
Fehérvári út - Eszék utca kereszteződés nagyobb térképen való megjelenítése
Az Istenhegyi útról az Alkotás útra lefelé külön lámpája van a villamosnak, ill. a sínt használó busznak, külön egy a kocsiknak, de tök egy szintben, egyformán, írta más. A buszt előbb engedik el, de aki nem helyi, és nem ismeri, mind benézi, és beindul a buszos lámpára.
Istenhegyi út - Alkotás út nagyobb térképen való megjelenítése
Hogy ne csak autós szemmel nézzük: gyalogos szempontból a Bajcsy, Andrássy ultrarövid lámpa tépi a járókelők idegeit, kerékpáros szempontból pedig az Oktogonnál lévő, ami két és fél percenként vált zöldre, mindössze 8 másodpercre.
Bajcsy-Zsilinszky - Andrássy út nagyobb térképen való megjelenítése
Hogy kényes kérdésről van szó, az egyik helyszín rögtön konfliktust okozott a szerkesztőség két tagja között: egyikük szerint az Árpád fejedelem útján, a Komjádi uszodánál lévő gyalogoslámpa reggel, napközben iszonyú gyorsan vált zöldről pirosra, sose sikerült még olyan gyorsan mennie, hogy átérjen, mielőtt az utolsót villogja a zöld. Ritkán is vált zöldre, a gyalogosok legtöbbször szomorúan nézik, ahogy sorban hagyják el a buszok a megállót, amihez a piros miatt nem lehet átjutni. Esténként viszont sokkal gyakrabban zöld ott a gyalogoslámpa, ami tök felesleges, mert akkor már nemigen vannak gyalogosok. Az autósok is tudják ezt, mert ilyenkor a legnagyobb nyugalommal mennek át a piroson.
Komjádi - Árpád fejedelem útja nagyobb térképen való megjelenítése
Erre az a riposzt érkezett, hogy autós szempontból az a lámpa úgy néz ki, hogy elindulsz a híd után a rakparti lehajtónál levő lámpától, látod, ahogy elmegy a busz a megállóból, majd satufékkel megállsz az érthetetlen okokból pirosra váltó előtt, aminél jó esetben egy csalódott ember áll, akinek az orra előtt ment el a busz. A vita során az is felvetődött: ennél a megállónál lehetne forgatni egy Vihar kapujában típusú filmet, ha a buszvezető szemszögéből is meglenne a sztori.
Ez a néhány javaslat alig egy óra alatt érkezett, biztos van még több idegesítő lámpa Budapesten. Ha tud ilyet, jelölje a 10 leghülyébb lámpa szavazásra, tehát ezen az e-mail címen. Hogy ne csak a budapestiek élvezkedjenek, vidéki lámpára is lehet javaslatot tenni, ezek feldolgozása lassabb lesz, és egy másik cikkben oldjuk meg.
Sietni kell, ha valaki bele akar szólni a lámpareformba, mert mint arról beszámoltunk, a fővárosi közlekedésilámpa-rendszer jelentős átalakítására készül a Budapesti Közlekedési Központ. Ahogy azt lapunknak megfogalmazták, "Tarlós István főpolgármester iránymutatása alapján". Októberig 14, majd még három nagy forgalmú útvonalon áthangolják a lámpákat, 17 csomópontban pedig egyszerűen kikapcsolják.
Bécsben bizottság alakul
A bécsi városháza felhívására augusztus közepe óta szavazhattak az osztrák főváros lakói a legidegesítőbb közlekedési lámpára. Alig egy hónap alatt több mint 3800 visszajelzés érkezett, amelyek alapján a Währinger Straße és a Nußdorfer Straße kereszteződésében található lámpa nyerte el a kitüntető címet, írta a Compress hírügynökség.
(forrás: Bécs Város Képviseleti Irodája)
A Bécs északi részén található legforgalmasabb csomópontban mindennaposak a dugók, mivel itt keresztezi egymást a 19. kerület és a Gürtel teljes forgalma – beleértve gyalogosokat, bicikliseket, autósokat és tömegközlekedést. Éppen ezért a probléma megoldása is több időt vesz igénybe, amellyel egy minden érdekcsoportot magában foglaló szakmai bizottság foglalkozik majd.
Taborstrasse - Obere Augartenstrasse nagyobb térképen való megjelenítése
Csupán néhány szavazattal maradt el az első helyezett mögött a Taborstraße/Obere Augartenstraße lámpája, ahol a túl rövid zöld jelzésre panaszkodtak a gyalogosok. Az U2 metrómegálló közelében található kereszteződésben rendkívül nagy a gyalogosforgalom, ami miatt a velük összeeresztett, jobbra kanyarodó autósok sem tudnak haladni. Így nemcsak az egyenesen továbbhaladni kívánó autós társaikat tartják fel, de még a villamost is. Ráadásul az érkező villamos lerövidítheti a gyalogosok zöldjét a gyorsabb haladás érdekében.
Mivel a dilemmát itt is elég nehéz lesz feloldani, egyelőre háromszínű lámpát kapnak a gyalogosok, ahol a sárga alapon lévő R betű azt jelzi, ideje elhagyniuk az úttestet. Ezzel a biztonságérzetükön szeretnének javítani.
(forrás: Bécs Város Képviseleti Irodája)
A dobogó harmadik fokát a Laaer-Berg-Straße/Rudolf Frimmel-Gasse kereszteződésében található négy lámpa szerezte meg, amelyek főleg az éjszakai gyér forgalomnál cincálják az autósok idegeit, mivel a balra kanyarodók miatt nem alakítható ki zöld hullám. Noha a szavazók ezt szerették volna, a többsávos úton sárgán villogóra sem állíthatók éjjelente a lámpák. Mivel az érzékelők adottak, megoldásként – forgalomtól függően – zöld hullámot kaphatnának a Laaer Berg Straßén haladók.
Vorgartenstraße/Walcherstraße nagyobb térképen való megjelenítése
A negyedik helyezett Vorgartenstraße/Walcherstraße-i lámpa problémáját meg is oldották: a gyalogosoknak most több idejük van átkelni a zebrán.