A Margit hídi a leghülyébb villanyrendőr
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Margit híd közepén elhelyezett gyalogos közlekedési lámpa bosszantja legjobban a fővárosiakat. A dobogón villog még egy gyalogosokat futtató ultrarövid lámpa, valamint az ürömi leágazás dugóduzzasztó villanyrendőre.
Három héttel ezelőtt jelentettük be, hogy a bécsi városháza ötlete nyomán mi is keressük Budapest 10 legidegesítőbb lámpáját. A felhívásra közel ötszáz javaslat érkezett e-mailben. Ebből a többszöri ajánlások és a nehezen értelmezhető javaslatok szűrése után összeállt a legidiótábbnak tartott lámpák százas listája, amelyre három körben lehetett szavazni.
A Budapesti Közlekedési Központnál is olvasták cikkeinket, és közölték: örömmel vették az Index kezdeményezését, és a cikkek és a hozzájuk érkezett felvetések számos új információt szolgáltattak. Az első 10 helyszínen több változás is történt ennek köszönhetően, de volt helyszín, ahol szerintük nincs szükség változtatásra.
1. helyezett: Margít híd
A legőrjítőbb lámpa címet végül a Margit híd közepére helyezett gyalogos jelzőlámpa nyerte el, az egytől tízig terjedő skálán elért 8,382 bosszantási értékkel. Térkép itt.
Az olvasók szerint a probléma veleje, hogy a jelzőgomb megnyomása után még legalább két percet kell várni, amit sokan nem várnak inkább ki, hanem átszaladnak a piroson. Mikor végre zöld lesz a lámpa, már alig van átkelő, az autósok pedig gyakran hosszan állnak az üres zebra előtt.
A BKK válasza: A nyomógombos gyalogos bejelentkezés a forgalmas napközi időszakban a híd déli útpályáján működik. A BKK az adatokat megvizsgálva úgy ítélte meg, hogy ezt a rendszert érdemes fenntartani, hogy ne kelljen a járműveknek akkor is állni, ha gyalogos nem kíván átmenni az átkelőn.
2. helyezett: Bajcsy-Andrássy
A második legidegtépőbb stoplámpa, 8,262 ponttal, az V. kerületi, Bajcsy-Zsilinszky út - Andrássy út kereszteződésében található. Térkép itt.
Kurtán, de velősen: „Ultrarövid gyalogos lámpa tépi a járókelők idegeit."
A BKK válasza: A csomópont iskolapéldája az egymásnak ellentmondó közúti igények (gyalogos, kerékpáros, személygépkocsik) megjelenésének, így bármely résztvevő helyzetének segítése csak a többi szereplő rovására történhet. A zöld jelzés időtartamának növelését a további adatok figyelembe vételével vizsgálják.
3. helyezett: Külső Bécsi út
A harmadik helyezett (8,115 ponttal) a III. kerületben, a Külső Bécsi út ürömi elágazásnál található. Mint írták: „Nem elég, hogy a lámpa miatt 5 kilométeres sor szokott lenni reggelente, de sokszor napközben is, de mivel az út karbantartásának a feladata is megoszlik Budapest és a közútkezelő között, ezért 20 m hosszan csak kátyúk vannak, mert egyik hatóság sem érzi magáénak a feladatot." Térkép itt.
A BKK válasza: A Külső-Bécsi út - Ürömi elágazás jelzőlámpás csomópont a városhatáron kívülre esik, ezért nem a főváros felségterülete, de BKK továbbküldte az észrevételeket a kezelő Magyar Közút Nonprofit Zrt. Pest Megyei Igazgatóságának. A válaszról majd tájékoztatást adnak. Véleményük szerint a Külső-Bécsi úton olyan időszakokban van dugó, amikor a főváros belső úthálózata is túlterhelt, így ennek a kereszteződésnek a kapacitásbővülése csak más helyre, a fővároson belülre helyezné át a torlódásokat.
A Top 10 további helyezettjei sorrendben:
4. II. kerület - Széna tér (8,071 pont) A beküldő szerint „a 4-es-6-os megálló Mammut 2 felőli vége. Ez 1 db átkelés 3 lámpával háromfelé van osztva: úttest, villamossín, úttest. A lámpák úgy váltanak, hogy ha a buszvégállomás felől jövünk, akkor nincs esély egy zöld alatt átjutni a túloldalra, hanem fennakadunk a villamossín és a túlsó úttest közötti kis szigeten. A járdasziget extrém keskeny, nagyon kockázatos pl. babakocsival az autók és a villamos között egyensúlyozni itt."
BKK: Ezen a helyszínen is a rövid gyalogos zöldre vonatkozott az olvasói panasz, amit megvizsgáltak és jogosnak találtak. Ezért a BKK és a BKK Közút úgy döntött, hogy a járművek szabad jelzésének terhére megnövelik a gyalogos zöldidő hosszát annak érdekében, hogy egyszerre át lehessen jutni a két útpályán és a villamossíneken.
5. XI. kerület - Műegyetem rakpart - Petőfi híd, északi lehajtó (8,037 pont). „Amikor csúcs van, akkor az egyik lámpa felől érkezők jól beállnak a másik két lámpa közé, utána zöld lesz az 1. lámpa, de szabályosan nem lehet elindulni, majd miután ismét piros lesz, a 2. lámpa átengedi a 3. lámpa felől érkezőket. Ha mindenki szabályos, akkor csúcsidőben az 1. lámpa felől nem lehet lekanyarodni az alsó rakpartra."
BKK: A Műegyetem rkp. - Egry J. u. csomópontban forgalom által befolyásolt programok működnek. A budai alsó rakpart telítettsége esetén a Petőfi hídi lehajtó felől az alsó rakpart felé haladó irány is torlódik. Csúcsidőszakban a sor rendszeresen keresztben áll a csomópontban, akadályozva ezzel a felső rakpart egyenes irányú forgalmát is. A zavar teljes megszüntetése csak az alsó rakparti kapcsolat megszüntetésével, más csomópontba való áthelyezésével lenne lehetséges, azonban ilyen módosításra a közeljövőben nincs lehetőség. A forgalom könnyítése érdekében megvizsgálják egy olyan program beépítését, amelyben az alsó rakparti torlódás kevésbé hátráltatja a Műegyetemi csomópont forgalmát.
6. XI. kerület - Savoya park, a 18-as villamos végállomásánál lévő csomópont lámpája (8,036 pont). „Egészen megdöbbentően viselkedik a lámpa, mert mindig ott zöld, ahol senki nincs" – foglalta össze a közlekedési lámpa ténykedését olvasónk.
BKK: A problémát már a BKK is érzékelte, ezért átterveztették a csomópont jelzőlámpás programjait. Már a kivitelezés is elkezdődött a módosításokhoz szükséges jelzőlámpafejek felszerelésével. A forgalomirányító berendezés átprogramozása október hónapban várható. Az új helyzetet ismételten felülvizsgálják, és ha nem szűnik meg a probléma, leszerelik a lámpákat, és átépítik a csomópontot.
7. IX. kerület - Ferenc körút - Tompa utca (8,026 pont) „Ha a körút páros oldalán át szeretnék kelni a Tompa utca zebráján a Petőfi híd irányába a zöld lámpánál, a Bakáts tér felől érkező, a lámpánál addig békésen várakozó autósok egyszer csak megindulnak és anyáznak, hogy miért megyek át előttük. Kiderült, hogy amikor nekem még zöld van, nekik már zöldre vált a lámpa. Tehát egyszerre van zöld mind az autósoknak, mind a gyalogosoknak."
BKK: Ellenőrizték a kifogásolt irányok jelzéseit, de a gyalogosok és a járművek lámpáinál zöld együttégést egyetlen programban sem tapasztaltak. „Rövid" gyalogos átkelőhelyeken előfordulhat, hogy a gyalogos villogó jelzésének utolsó másodpercei alatt a járműveknek már piros-sárga van, de ez a KRESZ szabályai szerint ugyanúgy nem szabad jelzés, mint a gyalogosoknak a villogó-zöld. A BKK a kereszteződésben megvizsgálja a biztonsági idő növelésének lehetőségét.
8. XIV. kerület - Hungária körút - Kerepesi út (7,867 pont). „A Volán állomás oldalán a villamosmegálló miatt 2 lámpa van egymás után 50m-en belül. Havonta legalább egyszer a lámpák kiesnek a szinkronból és pont ellentétes irányban váltanak, aminek a következménye, hogy kb. 2 autó tud átmenni a zöldön – azok, akik a két lámpa közé beszorultak."
BKK: A Hungária krt. - Kerepesi út jelzőlámpás csomópontot egy 1994-ben telepített forgalomirányító berendezés vezérli. Vonalhiba esetén leszakad a forgalomirányító központról, és ekkor rádiós órajel segítségével szinkronizál. A rádiós vétel kimaradása esetén szinkronizálási problémák fordulhatnak elő, emiatt a berendezés nem hangoltan működik, ami közeli csomópontoknál különösen rossz működést eredményez. A rendellenességeket javították, több órán át tartó vonalhiba az utóbbi másfél hónapban nem fordult elő.
9. VI. kerület - Oktogon, Teréz körút (7,833 pont) „Az Oktogonnál lévő kerékpáros lámpa két és fél percenként vált zöldre, mindössze 8 másodpercre."
BKK: Az Andrássy úton az Oktogonnál a járművek és a kerékpárosok külön időben kapnak szabad jelzést a jobbra kanyarodó járművek és az egyenesen haladó kerékpárosok keresztezése miatt, ebből adódik a kerékpárosok rövid zöldjelzése. A BKK már korábban kezdeményezte az Andrássy úti kerékpárút átalakítását, és ennek részeként az Oktogonon átvezetést is módosítják, ezért a kerékpárosoknak a jelenleginél lényegesen hosszabb szabad jelzése lesz. A BKK és a BKK Közút még 2011-ben befejezi az átalakítást.
10. II. kerület - Budai alsó rakpart - Margit híd (7,830 pont) A Margit híd déli oldalán a budai alsó rakparton lévő zebránál kihelyezett gyalogos lámpa. „A zebrán a büdös életben soha senki nem megy át, a lámpa ennek dacára rendszeresen feltartóztatja az alsó rakpart forgalmát, hogy a nagy büdös senki átmehessen. Pedig látszik, hogy ki van téve egy nyomógomb, hogy ha valaki át akarna menni, jelezze. Ennek ellenére a lámpa teljesen önállóan, külső beavatkozás nélkül is simán pirosra vált, teljesen feleslegesen" – írta olvasónk.
BKK: A jelzőlámpa a gyalogos nyomógomb meghibásodása miatt adta meg a gyalogos szabad jelzést. A hibát a szerviz elhárította.
A szavazást több mint százezren olvasták, egy-egy lámpára átlagban 400-500 szavaztak. Egy-egy olvasó jellemzően csak 2-3 lámpát értékelt, valószínűleg amit közelebbről ismert, a többire nem szavazott. A szavazás indapasszos regisztrációhoz volt kötve, hogy az esetleges aránytalanságokat elkerüljük.