További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A március 3-áról 4-ére virradó éjszakától jelentősen módosul a főváros éjszakai busz-hálózata, áll a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleményében. Három új járat is indul, emellett pedig több járat útvonala, menetrendje változik.
Az átalakításoknak köszönhetően 130 millió forintos megtakarítást hozhat a BKV-nak az új éjszakai hálózat, úgy, hogy eközben 12%-kal nő az autóbuszok kapacitása. Egyszerre megtakarítás és szolgáltatásbővítés annak köszönhetően érhető el, hogy a korábban kizárólag a BKV dolgozóit szállító szolgálati járatok részben megszűnnek, részben új éjszakai járatokként működnek.
Az egyik új viszonylat a 900-as jelzésű járat lesz, amelyik a Liszt Ferenc repülőteret köti össze a Dél-Pesti Autóbuszgarázzsal. A buszjárattal az éjszakai órákban is elérhető lesz Budapest nemzetközi repülőtere, hiszen a járat csatlakozik a belvárosból az Üllői úton érkező 950-es éjszakai autóbuszhoz. A járat a 200E busz késő esti, éjjeli meneteit és a kizárólag BKV-dolgozókat szállító korábbi szolgálati járatot váltja ki, és biztosítja a késő esti és hajnali járatok elérését, illetve a reptéri dolgozók szállítását.
A másik új járat a 968-as, ez Kispest, Kossuth tér és a Cinkota Autóbuszgarázs között jár majd és az újhegyi lakótelepen élők számára kínál új eljutási lehetőséget. Ugyancsak új járat lesz a 918-as jelzésű busz, amelyik Óbuda, Bogdáni úttól a 901-est kisegítve a Hungária körút és a Rákóczi híd, majd a Gellért tér és a Bartók Béla út érintésével jut el a Kelenföldi pályaudvarhoz. Az új járatnak köszönhetően a Hungária-gyűrű teljes hosszában 15 perces követés lesz a mai 30 perces helyett, jelentősen javítva a ma hiányzó keresztirányú éjszakai járatokkal a csatlakozás lehetőségét.
A hálózatmódosításra úgy nyílt lehetőség, hogy a BKV – néhány kivételtől eltekintve – megszünteti a csak a társaság dolgozóit szállító szolgálati járatokat. Részben ezek helyett közlekednek az új éjszakai buszjáratok, amelyeket így az utazóközönség is igénybe vehet. Az éjszakai buszhálózat bővítése nem jelent többletkiadást, mi több, éves szinten mintegy 130 millió forintot spórol meg az üzemeltető.
A budapesti éjszakai buszhálózatot jelentős mértékben utoljára 2005-2006-ban módosította a BKV a VEKE javaslatai alapján, majd jelentős előrelépés legközelebb a BKK létrejöttét követően 2011-ben történt, amikor a BKK döntése nyomán beindult a 6-os villamosok éjszakai üzeme is. 2005-ben még több szolgálati járat közlekedett (éjjelente 4256 kilométer hosszt megtéve), mint az utasoknak meghirdetett éjszakai járat (4178 km).
2005 után az arány javult, 7496 km-nyi publikus éjszakai járatra már csak 1894 kilométer hosszú szolgálati hálózat jutott eddig. A változások nyomán 2012 márciusától 8414 kilométerre nő az éjszakai járatok teljesítménye éjszakánként, eközben a szolgálati járatok hossza minimálisra, mindössze napi 83 kilométerre csökken.
A VEKE szerint ügyetlen és fölösleges az átszervezés
A VEKE véleménye szerint az átszervezés messze nem sikerült tökéletesre, amelyet elsősorban a szakmai egyeztetés és együttműködés teljes hiányának számlájára ír.
A hálózatfejlesztés ugyanis abban merül ki, hogy a szolgálati járatok helyett meghirdetett járatok közlekednek, de jobbára továbbra is olyan útvonalon, ahol utas alig-alig akad. Azt, hogy a vonalakat milyen elvek és indokok alapján jelölték ki, nem lehet tudni, az egyesületet a BKK nem kérdezte meg az átszervezés kapcsán, dacára annak, hogy honlapján partnerszervezetnek tünteti fel őket. Semmilyen információt sem adtak, így nem lehet tudni, készültek-e egyáltalán vizsgálatok a viszonylatok útvonalára, várható utasszámára.
Mindezt tetézi, és az utasok szempontjából elfogadhatatlanná teszi, hogy két nappal a bevezetés előtt semmilyen összefoglaló tájékoztató nem férhető hozzá a változásokról, az egyes járatok adatlapjai egyesével, számos hibával tarkítva jelennek meg a BKV honlapján.
A peremkerületekben keresztirányban kacskaringózó éjszakai járatok indokoltsága vitatható, különösen akkor, amikor a BKV de facto csődhelyzetben van, a cég a fűtésszámlán és a WC-papíron próbál spórolni, de közben a meglévő, a belvárost átszelő éjszakai járatokon állandó tumultus van, gyakran utaslemaradás is előfordul.