BKV: kevesebb pénz, több jármű

2012.04.23. 17:12

Az egyik kezével 10 milliárd forint normatív támogatást elvesz, a másik kezével az unió pénzét nyújtja a fővárosnak a Széll Kálmán-terv II.

Az elmúlt években a központi költségvetés jelentős támogatást biztosított a helyi közlekedésnek, a terv szerint azonban ennek vége. Jövőre az eddigi 32 milliárd forintos tömegközlekedési normatívát 10 milliárddal csökkentenék, a rá következő néhány évben pedig teljesen meg is szüntetnék.

Az állami hozzájárulást a terv szerint új , bevételtermelő fejlesztések váltanák ki, a kormány ezért inkább ezek elősegítésére fokuszál. Ilyen fejlesztés például az e-jegyrendszer bevezetése vagy a járműpark megújítása. Az anyag szerint a fejlesztések annyira meglökik a BKV, azaz a hamarosan a helyére lépő BKK bevételeit, hogy a fővárosnak is kevesebb pénzt kell majd beleraknia, azt a keveset pedig új forrásból, a személyforgalmi behajtási díjból, köznapibb nevén a dugódíjból teremtheti majd elő.

A terv konkretizálja is a kormány vállalásait, ezek a témák korábban erősen lebegtetve voltak. Első helyen említik a BKK által benyújtott villamos- és trolibuszbeszerzési programot, amelyhez (várhatóan 100%-os) uniós forrást használnak fel. (A fővárosi közgyűlés tavaly áprilisban határozott arról, hogy uniós támogatással 96 villamost és 93 trolibuszt vásárol, mintegy 120 milliárd forintért, az ügy azonban elakadt a fejlesztési minisztériumnál.)

Második helyen a kormány támogatja az elektronikus jegyrendszer EU-s forrásokból való kiépítését. Ettől jelentős árbevétel-növekedést várnak, főleg a bliccelők háttérbe szorítása miatt. A rendszert szintén túlnyomórészt uniós forrásból építenék ki, csakúgy, mint a dugódíj bevezetéséhez szükséges infrastruktúrát. Ez utóbbinál viszont vészjósló az a mondat, miszerint a gyorsított 2013-ra történő kiépítés miatt a fővárostól is kicsikarhatnak egy kis pénzt.

a01
Fotó: Barakonyi Szabolcs

Fontos üzenet a kerületeknek és az agglomerációs településeknek a tervben az a mondat, hogy a kormány egyetért azzal, hogy a kerületek és a vonzáskörzet települései vállaljanak érdemi szerepet a BKV finanszírozásában.

A kormány emellett támogatásáról biztosította a BKK és a főváros KözOP-os forrásból tervezett projektelőkészítéseit, amiről korábban szintén nagy csönd volt. Ezek a projektek 2014-ig "készülnének elő", hogy a következő támogatási ciklusban eséllyel lehessen pályázni velük az uniós forrásokra.

Ilyen előkészítendő, megtervezendő projektek közé tartozik a 2-es metró és a gödöllői HÉV összekötése, vagy a ráckevei HÉV felújítása és az Astoriáig történő meghosszabbítása. A HÉV-ek esetében egyébként közeleg az utolsó pillanat, ha nem történik meg 2020-ig a járműcsere és a rekonstrukció, akkor az állapotuk miatt be kell zárni a vonalakat (kivéve a nemrég felújított szentendrei HÉV-et).

lolli 01
Fotó: Bakró-Nagy Ferenc

A kisföldalattival hasonló a helyzet, ezért előkészítik a vonal 40 éves járműveinek lecserélését is, de elkészül a Zuglóig történő meghosszabbítás terve is. Ide tartozik még villamoshálózat egyes elemeinek rekonstrukciója, újjáépítése (Bajcsy-Zsilinszky út, Thököly út), vagy meghosszabbítása (az 1-es villamos a Kelenföldi pályaudvarig) is.