Fulladoztak az utasok az új BKV-buszon

2012.05.02. 14:15

Kedden ideiglenesen forgalomba álltak a BKV használtan vásárolt Mercedes Citaro autóbuszai, írja a BKV-figyelő blog. A közlekedési vállalat azért döntött az elindításuk mellett, mert az alvállalkozó Nógrád Volán kiesésével nem volt elegendő kiadható autóbusz.

Hétfőn többen a BKV-figyelőhöz fordultak amiatt, mert a használt buszokon egyáltalán nincs nyitható ablak, a járművek egy részén pedig a klímaberendezések  nem működtek, vagy csak meleg levegőt fújtak. Többen írták, hogy míg a szabad levegőn 25-30 fok volt és verőfényes napsütés, addig a Mercedes busz belsejében a hőmérséklet a 40 fokot is meghaladhatta. A blog úgy tudja, hogy a buszokon többen rosszul lettek, és le is kellett szállniuk, mert elviselhetetlen volt a hőség.

545577 349104278481400 124585274266636 924552 778241112 n
Fotó: Mihályfi Márton / BKK

Az egyik panaszos levél szerint mintha egy szaunába lépett volna be az utas, amikor felszállt a buszra. "Nagyon durva volt, szerintem volt vagy 45-50 fok." - írta.

Az ügyben kerestük a BKV sajtóosztályát, de egyelőre nem válaszoltak.

A BKK közleménye szerint az ideiglenesen forgalomba állított Mercedes-Benz Citaro autóbuszok átmenetileg kerültek átalakítás nélkül forgalomba, hogy a kocsikiadás a Nógrád Volán saját döntésén alapuló kivonulása miatt tartható legyen. Nyáron minden szükséges átalakítást elvégeznek, addig a régi színben és kialakítással közlekednek a buszok.

A nyitható ablakok kapcsán a Mercedes óva inti a járműveket üzemeltető BKV-t a meglévő ablakok cseréjétől. E témában még műszaki vizsgálatoknak is le kell folyni, hogy mekkora kockázattal jár az mindez, mivel a járművek teherviselő elemeinek kialakítása a jelenlegi, nem nyitható ablakokkal tervezett.

A használt Mercedes buszok nagyobbik részén ugyanakkor van klímaberendezés, azonban ezek eltérő típusúak és még nem lettek beüzemelve. A BKK soron kívüli intézkedéseket kért a buszok szállítójától és a BKV-tól annak érdekében, hogy mihamarabb működőképesek legyenek a klímák, ahol pedig ez nincs meg, ott nyáron fogják beszerelni.

Videónkon az öt évvel ezelőtti hőséghelyzet, döntse el, mi változott:

A BKK szerint nem igaz, hogy utasrosszullétek lettek volna. Az sem igaz, hogy sok hónapja itt vannak a járművek Budapesten és nem történt velük semmi, hisz a járművek átvétele az Evobustól nemrég zárult csak le. Bár a Budapesti Közlekedési Központ nem szeretne klíma nélküli járműveket forgalomba állítani, átmeneti szükséghelyzetek azonban mindig vannak és lesznek, és úgy gondolják, inkább legyenek a buszok így forgalomban, minthogy kimaradjanak a járatok.

A leginkább kritikus, nyitható ablakokkal és működő klímaberendezéssel még nem rendelkező Mercedes buszokra a BKK délutántól jegyellenőröket vezényel ki, akik hideg vizet kínálnak az utasoknak.

Frissítés:

A BKK a hidegvíz-osztogatás ötletét a BKK facebook-os követőjétől vette, aki kora délután azt írta a BKK-nak: "Azt hiszem kedves gesztus lenne, és a BKK-korszaknak jó antrét adna (és remélem nem gondoltok demagógnak), ha amíg ilyen rohadt meleg vagy és tényleg nem működik a klíma, akkor a buszokon szolgálatot teljesítő ellenőrök ez alkalommal elraknák a pótdíjtömböt, helyette egy-egy hűtőtáskával szállnának föl és ásványvizet osztogatnának az utasoknak." A VEKE a Facebook-oldalon támogatta az ötletet.

A VEKE közleményében azt írja, hogy elfogadhatatlannak tartja, hogy egy közszolgáltató "ki kell bírni ezt a másfél hónapot" megjegyzéssel intézze el a kérdést, illetve a civil szervezetet támadja az ügyben, mint ahogy a BKK tette hivatalos kommunikációjában a Facebook oldalán.

Idő igenis volt a helyzet rendezésére. A VEKE ugyanis előző szombaton (április 28-án) tesztelte többek között az egyik Mercedes buszt is, amelyen szintén nem voltak nyitható ablakok és nem működött a légkondi sem. Jelezték a BKV felé, hogy ilyen állapotban nem szabad a kocsit kiadni utasforgalomba, töltsék fel gázzal a klímát keddig. Nem tették meg.

Az átmeneti buszhiányt a VEKE szerint a BKK teremtette azzal, hogy hosszú ideig húzta a közbeszerzési eljárások kiírását, majd számos jelentkezőt kizárt, így az eljárások egy része eredménytelen lett, másoknál pedig még tart a jogorvoslati idő. A buszhiányos időszakban kényszer a még nem átalakított járművek bevetése, ám a légkondik feltöltésére és javítására így is hetek álltak rendelkezésre.