További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Várhatóan július 1-ig megkapja a három új fővárosi dunai kikötő a használatba vételi engedélyt, és elindulhat a BKV menetrendszerű új hajójárata a Rákóczi híd és Újpest között. A felújított hajók 20 percenként közlekednek csúcsidőben, és a BKV-bérlet, illetve a 24 órás BKV-jegy érvényes lesz rájuk. Az még nem dőlt el, hogy a menetjegy 320 forint lesz, vagy marad a mostani 1000 forint. A katamaránok később jönnek, ha jönnek.
Mint a BKK-tól megtudtuk, a tavaly év végén tervezetthez képest egy hónapot csúszva, július 1-jén elindulhat a menetrendszerű dunai közlekedés. Az új kikötők (Újpesten, illetve az Árpád híd, és a Rákóczi híd pesti hídfőjénél) várhatóan ekkorra kapják meg a használatba vételi engedélyeket. A BKV öt meglévő dunai kikötőt is felújított, a Meder utcait, a Jászai Mari térit, a Batthyány térit, a Petőfi térit és a Boráros térit.
A tervek szerint a csúcsidőben 20 percenként induló hajók az új, 11,5 kilométer hosszú útvonalat háromnegyed, illetve egy óra alatt teszik majd meg. A BKV jelenleg is működtet turisztikai hajójáratot. A hajók most másfél óránként járnak, a Boráros térről 2 óra húsz perc alatt érnek a Pünkösdfürdői végállomásra, 13 állomást útba ejtve.
Az új járat a 3-as metróval konkurál majd elsősorban, hiszen az útvonaltervező a két végállomása között a 3-as metrót és a 24-es villamost ajánlja némi (16 perc) sétával, és összesen 47 percig tartó úttal. Folyásirányban ezek szerint két perccel gyorsabb is lesz a háromnegyed óra alatt végigérő hajó, amin nyilván sokkal komfortosabb az utazás. A hajókon lehet majd kerékpárokat is szállítani. A járműveken büfé üzemel majd, és wifi-hozzáférés is lesz.
A dunai tömegközlekedésben új járművek egyelőre nem állnak csatasorba, a szolgáltatás a BKV jelenlegi hajókapacitásával működik majd. A BKV-nak tíz, 25-50 éves hajója van, ezek közül nyolc alkalmas a városi tömegközlekedésre. Öt hajót nemrég felújítottak, új üléseket és belső burkolatokat kaptak. A felújított hajók többsége egyelőre a július 1-i indulásra vár, a jelenlegi dunai vonalon nem, vagy csak néha jelennek meg.
Jelenleg a BKV hajójárataira 1000 forint a felnőtt-, és 500 forint a gyerekjegy. Mint megtudtuk, az már biztos, hogy a júliustól induló menetrendszerű járatra érvényes lesz a BKV-bérlet és a BKV-napijegy. Arról még nincs döntés, hogy a helyben megvett menetjegy a BKV-jeggyel azonos árú, 320 forintos legyen, vagy annál drágább.
Az újpesti végállomáshoz az Újpest-Városkapu metrómegálló 12 percnyi sétára van, a Rákóczi hídnál pedig 2 perc séta a 2-es és a 24-es villamos, vagy a Csepeli HÉV megállója. A többi, belső állomás közelében is van metró vagy HÉV, kivéve a két Margit-szigeti megállót.
De mikor jönnek a katamaránok?
Mint megtudtuk, a BKK középtávon tervezi az új, kis merülésű katamarán hajók beszerezését. Az összesen 493 millió forintba kerülő fejlesztés 90 százalékát uniós támogatás fedezi, de csak 2014 után. Ez a vonal még hosszabb lesz majd, kinyúlik az agglomerációba, a két végállomás pedig Visegrád és Százhalombatta lesz.
Azt nem tudni, hogy a BKK önállóan próbálja megvalósítani a gyorshajós vonalat, vagy együttműködik a tervet már régóta dédelgető Duna-Expressz Konzorciummal, amelynek már konkrét projekttervei vannak.
Domanovszky Henrik, a Duna-Expressz mérnök-konzultánsa nemrég egy előadásában arról beszélt, hogy Duna-Expressz kezdetben (2014-től) egy 30 tagú, katamaránokból álló flottával számol. A katamaránok két méretben készülnek majd, a nagyobbik 160 utas, míg a kisebbik 60 utas befogadására alkalmas.
A katamaránok merülési mélysége sem több 1,2 méternél, ami lehetővé teszi a teljes tervezett vonalon a hajózhatóságot, az év közel 365 napján. A katamaránok készítésére a legkorszerűbb szendvicsszerkezetet alkalmazzák. A gyártás és az alkatrészelőállítás java Magyarországon zajlik majd.
Rácuppannak a dokkra a hajók
A parti eróziót szem előtt tartó EU-s előírásnak megfelelően a katamaránok tervezési sebessége nem haladja meg a 45 km/h-t. A nagyobb testű hajóknál eleddig kritikus manőverezési és dokkolási időt pedig közel a buszöbölbe való beállás szintjére mérsékelték a tervezők. Ez úgy lehetséges, hogy a hajó Székffy Géza szabadalmát alkalmazó kormányszerkezettel, egyszerűen oldalirányban úszik rá a dokkolóra, ahol telemetrikus irányítássegédlettel pozícionált hidro-pneumatikus gyorscsatlakozások jönnek létre. A széles ajtókon keresztül az utasáramlás idejét is sikerül minimálisra redukálni. Így a kikötéssel töltött idő jelenlegi számítások szerint átlagosan mindössze 3 percet vesz igénybe.
A majdani vonalon két nagyon fontos állomás lesz: Érd és a Batthyány téri központi megálló. Domanovszky szerint Érdről a Marina-part például mindössze 53 perc lesz a katamaránnal. Ez a távolság közúton meghaladja a 30 kilométert. Az útra ma a BKV útvonaltervezője 4 átszállást és 2 óra 17 perces utazási időt kínál. A tervek szerint a katamaránok kezdő állomása Százhalombatta lesz, így az Ercsiből, vagy esetleg a még délebbről érkezőket is képesek lennének a fővárosba szállítani. Később három külön vonalat is kialakítanának, amelyeket ide kattintva tekinthet meg.
Götz Sándor, a Duna-Expressz vezetője korábban úgy nyilatkozott, hogy az új közlekedési törvénytervezet már nevesíti ezt az elképzelést, így 2014 elején elindulhatnának az első katamaránok. 2014 első negyedévében két hajót állítanának forgalomba, amelyeket egy éven belül további 14-16, egyenként 165 fős befogadó képességű katamarán vízre bocsátása követne.
A menetrendszerű jártok elindulásának egyik fontos feltétele a magántársaság és a BKK közötti szerződés létrejötte.