További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKK sajtótájékoztatón mutatta be az első most forgalomba álló, használtan vett, de felújított német trolit. A többi tizennégy év végéig követi.
Reméljük, hogy a darabonként 11 millió forintért vett, 2 millióért ideszállított és 15 millió forintért átalakított eberswaldei trolik még tíz évig helytállnak a budapesti forgalomban, mondta Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója. Az első busz pénteken gurult ki, a többi 14 az év végéig folyamatosan áll forgalomba, havonta kettő.
A csuklós, alacsonypadlós, az utasokat korábban meg-megrázó orosz ZIU-khoz képest energiatakarékos járművek a 72-es, 75-ös, 80-as, 81-es és 82-es vonalán közlekednek majd.
A buszok belsejében új, masszív, sárga színű jegykezelő készülékek vannak. Ezek a készülékek egy nemrég lezárult tender eredményeként kerültek a német trolikba, valamint a nemrég vásárolt használt Mercedesekbe is. Vitézy Dávid szerint az új jegykezelő üzembiztosabb mint narancssárga elődje, és úgy van kábelezve, hogy könnyedén át lehet állni majd vele az elektronikus jegyrendszer bevezetése után.
A buszon alaposan kimatricázták, hogy kamera figyeli az utasokat menet közben. Mint megtudtuk, ezek a BKV első járművei, amelyeken a felvételeket rögzítő kamerákat alkalmaznak. A BKV alvállalkozója, a VT-Transman Localo buszai is rendelkeznek hasonló kamerával, a BKV Volvóin azonban kamera van, rögzítés nincs. Mivel a kamerák telepítése több tízmilliós tétel, a BKV egyelőre nem tervezi a buszflotta felszerelését.
A járművek üléseit vöröses posztószerű anyaggal vonták be (ez még Németországból örökölte a BKV), amelyek grafittis tagekhez hasonló mintázatot kaptak. Hogy ez majd kielégíti, vagy épp ellenkezőleg, felbuzdítja a filctollas firkálókat, nem tudni egyelőre.
A trolibuszüzletet tavaly nyáron kötötte a BKV, az első busznak egy évet kellett várnia a forgalomba állásra. A buszokra ugyanis nem volt egyszerű hatósági engedélyt szerezni. Mint arról beszámoltunk, az első trolibuszokat tavaly nyári érkezésükkor a hivatalnokok nem tudták hova tenni, jogszabályi hiányosságok miatt.
A vasúti járművek üzembe helyezésének engedélyezéséről és időszakos vizsgálatáról szóló 28/2003. (V.8.) GKM rendeletet leváltó, 2011. január 1-jétől hatályos, a vasúti járművek üzembe helyezésének engedélyezéséről, időszakos vizsgálatáról és hatósági nyilvántartásáról szóló 3/2010. (XII.23.) NFM rendelet hatálya ugyanis már nem terjedt ki a trolibuszokra.
A helyzetet ismerő szakember elmondása szerint ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy hiába mentek a BKV emberei a papírokkal a közlekedési hatóság buszokkal foglalkozó osztályára, ott átküldték őket a vasúti részlegre. A vasúti részleg illetékesség hiányában visszaküldte őket a buszosokhoz, ahol viszont sűrű sajnálkozások és széttárt karok várták őket. A probléma végül idén megoldódott.