További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Naponta 4500-5000 utas használja a BKV-BKK új dunai hajójáratát, ami felülmúlja az előzetes várakozást. A bevétel már nem ilyen fényes: az utasok 80-90 százaléka bérlettel (azaz ingyen) utazik. A késéseket a sok utas miatt elhúzódó kikötési idő okozza, ezért néhány napja sűrítették a menetrendet. Úgy tudjuk, hogy a BKK újabb, korszerűbb hajók beszerzését is fontolgatja, valószínűleg Hollandiából.
A BKV-BKK dunai hajójáratának első két hetében naponta 4500-5000 utas használta a hajókat, tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központtól. Óriási az érdeklődés: a déli óráktól folyamatosan 100 százalékos a hajók kihasználtsága a belvárosi szakaszon, sokszor fel sem férnek az utasok a hajókra.
Ezen a BKK két módon próbál segíteni. Hétfőtől sűrítették a menetrendet, azaz az egyébként a csúcsidőszakon kívül (tehát a délelőtti, kora délutáni órákban) nem közlekedő D12-es járatot üzemben tartják, így nem 60, hanem 30 percenként járnak a hajók. Emellett a flotta növelése is szóba jöhet: úgy tudjuk, hogy a BKK olcsó, megbízható hajókat keres a nemzetközi piacon. Információink szerint nem katamaránokról van szó, az amszterdami canalbusok például befutók lehetnek.
A canalbus-t, azaz csatornabuszt 1990 óta alkalmazzák a tömegközlekedésben Amszterdamban. A város csatornái mentén négy útvonalon járnak, 20 megállóval. A megállók a turisztikai látványosságok közelében vannak. A csatornabuszra napos bérletet lehet váltani 20 euróért.
Canalbus kontra katamarán
Götz Sándor, a Duna-Expressz vezetője nem érti, miért bízik jobban a BKK a külföldi hajókban, mint a magyar gyártásúban. A szakértő, aki kidolgozta a hazai gyártású katamarános gyorsjáratú dunai tömegközlekedés koncepcióját, és bábáskodott a hazai könnyűhajó-gyártás megindításánál, úgy véli négy nagyon erős érv szól a következő években legyártandó magyar hajók mellett. 1: a katamarán jóval gyorsabb az egytestű hajóknál (a max sebesség 45-50 km/óra, a hagyományos hajó kétszerese), 2. a kikötés is jóval gyorsabb a „rácuppanó" gyorscsatlakozó miatt, 3. és 4. a gyártás és a szervizelés is helyben történik, munkahelyek százainak megteremtésével.
A járatkimaradásokkal, késésekkel kapcsolatban a BKK elismerte, hogy a nagy érdeklődés miatt folyamatos utaslemaradás generálódott, emiatt jelentős késések keletkeztek, a közlekedés kiszámíthatatlanná vált. Az új menetrend bevezetése óta viszont ugyan utaslemaradás alkalmanként még továbbra is előfordul, de az érdeklődés lassan talán normalizálódik.
A járat beindítása előtt a BKK több mérést is végzett a menetidő megállapítására. A beinduláskor ennek ellenére azt tapasztalták, hogy a hajók folyamatosan késtek. Ennek oka a BKK szerint az, hogy a hajók a kikötőben, a vártnál nagyobb érdeklődés miatt hosszabb időt töltenek a tervezettnél, mert lassan zajlik az utascsere.
A legnagyobb utasforgalom a Jászai Mari tér, Batthyány tér – Boráros tér alkotta háromszögben van, illetve Kopaszi-gát, Rómaifürdő és Újpest, Árpád út még azok a kikötők, ahol még jelentős az utasforgalom. A felmérések szerint az utasok jelentős része, mintegy 80-90%-a bérlettel utazik. Az utasok az első 16 nap alatt megközelítőleg 18 ezer darab menetjegyet vásároltak, a napi maximális eladott mennyiség 2577db jegy volt.
Kora reggel egyértelműen munkába járók, kora délelőtt nyugdíjasok, míg késő délelőttől kezdődően inkább turisták, szabadságon levő családok használják a járatokat. Hétvégén egyértelműen a családok, illetve a kerékpárosok vannak túlsúlyban akik jellemzően kirándulás jelleggel ülnek fel a hajójáratokra.
Mint arról beszámoltunk, két kikötővel kapcsolatban is problémák voltak. A Haller utcait például nagyon nehezen lehet megközelíteni (nagy kerülővel vagy a HÉV-síneken átmászva), és a rámpája is meredek. Ezt a kikötőt a BKK az alacsony vízállásra hivatkozva lezárta. Mint megtudtuk, a kikötőt eredetileg a Rákóczi híd pesti hídfőjéhez, a Művészetek Palotája mellé tervezték, ám a közlekedési hatóság nem adott rá engedélyt, mert a tolóhajók akadálymentes közlekedését akadályozta volna a Duna-ívben. Rómaifürdőn pedig az Aquamarine nevű szállodahajóval kapcsolatos nehézségek megoldására kezdődtek egyeztetések. Itt a kikötőt csak egy szállodahajón keresztül lehet megközelíteni.
A hajók környékén megjelentek a rongálók is, több kikötőben megrongálták a táblákat, kapukat, valamint a hajókban is károkat okoztak. A kezdetekben nem volt büfé, gyenge volt a wifi, ezek a gondok a BKK szerint időközben megoldódtak. A BKK elismerte, hogy a hajók személyzetével, és a hajók műszaki állapotával is voltak problémák, de „a személyzet felkészítése megtörtént, és fokozott műszaki ellenőrzést és karbantartást rendeltek el a műszaki hibák megelőzésére".