CET: két év múlva sem lesz átadva?
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Még nettó 986 millió és 1,6 milliárd (bruttó 1,2-2 milliárd) forintot kell költeni a duna-parti CET kulturpláza javítására, ahhoz, hogy az építkezés befejeződhessen, tartalmazza a főváros közgyűlési zárt ülésen elhangzott tájékoztatója. A javítás még közel két évig is eltarthat, közben a jogi iszapbirkózás is folytatódik a főváros és a beruházó között. A beruházó szerint a többletköltség nagyon eltúlzott, csakúgy mint az átadási határidő.
Szakértői jelentés készül a CET épületegyüttes műszaki befejezéséhez szükséges munkákról, amelynek becsült, áfa nélküli nettó költségei nagyságrendileg 986 millió és 1,6 milliárd forint között lesz, állapítja meg az az előterjesztés, amit napokban zárt ülésen tárgyalt a fővárosi közgyűlés. Az előterjesztés mellékletként tartalmazta a jogi eljárásokat folytató ügyvédi iroda szerződés-tervezetét is, amit egyelőre nem sikerült megszereznünk.
Az előterjesztés szerint már most látható, hogy megsüllyedtek az oldallépcsők, javítani, fugázni kell a látszó tégla felületeket. A betonaljzatok nem elfogadhatóak sem magasságilag, sem minőségileg, az üvegszerkezetek tartószerkezetileg gyengék, át kell alakítani őket. A felvonók, a tűz- és füstjelzők, a CO-érzékelők, gyengeáramú rendszerek hiányosak, a garázsüzemeltetési rendszer (pl sorompó) teljes mértékben hiányzik.
Az előterjesztés szerint a munka becsült időtartama a szükséges műszaki javításoktól függően 9 és 21 hónap közé tehető. A közgyűlésen elhangzottak szerint a vizsgálatot és a költségbecslést a Műegyetem készítette.
Közgyűlési képviselők szerint még nagyon sok a nyitott kérdés az ügyben. Például nem tudni, hogy a főváros miből fizeti ki a milliárdos többletköltséget, és milyen forrásból fizeti ki a generálkivitelező mintegy 2,8 millió eurós követelését. Többmilliárdos fizetési kötelezettsége lesz a fővárosnak, ha a perek egyszer lezárulnak a beruházóval, de az se látszik, hogy a gazdasági válság idején hogyan lesz a CET majd hatékonyan üzemeltethető.
A beruházó Porto Investment részéről nem értik – amennyiben a hír igaz –, hogyan ugrott ekkorára a befejezéshez kalkulált összeg. Az épületről a főváros megbízásából is készült egy hivatalos állapotrögzítés, amit 2012. július 16-án adtak át (az állapotrögzítés összefoglalója itt letölthető). Ez alapján sem lehet ilyen nagy összeggel számolni, ráadásul az állapotrögzítés szerint a befejező – túlnyomó részt a bérlői területekkel kapcsolatos - munkák 2-3 hónap alatt elvégezhetők. A Porto külön érdekesnek tartja, hogy a főváros nem számol a kivitelező kötelező garanciális javításával, amit ingyen kell elvégeznie.
Bár úgy tűnt, hogy legalább a birtokba adási vita lezárul a főváros birtokba kerülésével, a kérdés újra nyitottá vált. A Fővárosi Ítélőtábla (birtokba kerülést megalapozó) másodfokú ítélet végrehajtását ugyanis a napokban függesztette fel a Kúria a felülvizsgálati eljárás befejezéséig.
A fővárosi előterjesztés elvben számolt ezzel a lehetőséggel, de a jogerős döntés előtti birtokállapot visszaállítása a jogászok szerint nem lenne megalapozott, azaz véleményük szerint már nem kerülhet ki az épület a főváros birtokából.
A most felfüggesztett június 19-i ítélet nagyban befolyásolta a főváros addigi hozzáállását. A főváros az ítélet alapján birtokba kerülhetett, azaz elfoglalhatta az épületet, és ebből a pozícióból sokkal kedvezőbb feltételekkel vághatott neki a két éve húzódó vita lezárásának. Az addigi tárgyalások során kialakult, és már éppen aláírás előtt levő három oldalú elszámolási megállapodástól egyből visszakozott, és új megállapodásra törekedett.
Eszerint a generálkivitelezővel, a WHB cégcsoporttal külön egyezményt kötne, amelyben a főváros diszkontáltan megvenné a cég 2,8 millió eurós követelését, amivel a beruházó Porto tartozik a kivitelezőnek. Ezután a főváros ezt a megvett követelést beszámítaná a Portóval történő végső elszámolásba. A fővárosi közgyűlés csütörtökön döntött is arról, hogy készüljön el az erről szóló megállapodás-tervezet.
A CET-projekt előéletét, adatait, szerződéseit Halpénz nevű rovatunkban találja.