További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A III. kerületi önkormányzat üdítő újításként véleményeztette a kerületi lakosokkal az új parkolási rendeletet, amit csütörtökön tárgyalnak a testületi ülésen. Úgy gondoltuk, az Index óbudai székhelyű lévén, megpropagáljuk a lehetőséget, sőt magunk is kértünk véleményeket az olvasóktól. Az eredmény szerint a rendelet bevezetését arányaiban kevesen támogatják, ők is csak módosításokkal.
Korábbi cikkünk felkérésére 74-en írtak nekünk levelet, többen szinkronban az önkormányzatnak küldött véleménnyel. A cikkbe belinkelt oldalon olvasható rendelet-tervezet egyedül Attilának tetszett fenntartás nélkül: "Kérem engedjék meg, hogy szombathelyiként (évtizedekig volt budapesti lakos) nagyon jó közérzettel gratuláljak a nagyon átgondolt, valóban polgárbarát parkolási rend bevezetéséért." - írta.
A többieknek, akik többségükben a fizetős zónákban laknak, tetszik ugyan a tervezet, de több alapvető módosítást javasolnak.
"A 4-es körzetben, ahol üzletek, vendéglátóhelyek és irodák is bőven akadnak, valóban fontos, hogy cserélődhessenek az autók, így jó, hogy fizetőssé teszik, de a négy darab 5-ös körzet jobbára lakóövezet. Ezekben a körzetekben nem az autóval munkába járókat büntetik (ami alapvetően támogatható lenne), hanem azt aki pl. a barátnőjénél, barátjánál alszik, albérletben lakik vagy vendégségbe érkezett a rokonokhoz, vagy céges autóval a lakása közelében szeretne parkolni, így Krisztián, rámutatva, hogy az övezetek egy része (az ötös zónák) szerinte fölösleges.
Gábor csak az 5-ös övezet zónákra osztását kritizálja: "Bőven elegendő volna ha az 5-ös övezetben lakók bárhol szabadon parkolnának az 5-ös övezetben. Egyszerűbb adminisztráció, kevesebb probléma, botrány lenne."
Pál véleménye szerint a tervezetben szereplő másfél órás időkorlát sok esetben indokolatlanul hátrányosan érinti a kerület lakosait egy-egy orvosi vizsgálat vagy épp egy önkormányzati ügyintézés esetén. "Saját tapasztalatom, hogy számtalanszor tovább tart egy-egy ügyintézés másfél óránál és ebben az esetben számomra tisztázatlan az eljárás menete."
Zsolt szerint "mivel az életünk a munkánkon kívül szinte teljesen ezekben a zónákban zajlik, fontos, hogy a zónák mindegyikében elérhető legyen a másfél órás ingyenes parkolás. A szöveg értelme szerint ez most csak egy zónára korlátozódik." Volt, aki még havonta kisebb összeget is fizetne (2000-3000 forintot), ha óbudai lakosként bárhol parkolhatna az új fizetős zónákban.
Még nincs is fizetős parkolás, de Arisztid már a következő lépcsőfokot követelte: "Ha már mindenképpen bevezetik ezt a fizetős parkolást (érdemi méretű P+R parkolók nélkül), akkor feltétlenül terjesszék ki a Kaszás-dűlő lakótelepre is, mert így mindenki itt fog parkolni!"
Zoltán elismeri hogy a probléma (az agglomerációból érkezők elfoglalják a parkolóhelyeket) valós, de a parkolási díj bevezetését megelőzően azt is jól át kell gondolni, hogy megfelelő méretű P+R parkolót építsenek a város szélére, ahonnan kevés gyaloglással és átszállás nélkül lehessen bejutni a belvárosba.
A P+R parkolók építésével meg is érkeztünk a tagadók táborába. Attila így háborog a P+R parkolók hiánya miatt: "A főváros vezetése folyamatosan azt szajkózza, hogy az emberek használjanak a városban tömegközlekedést. Rendben, legyen így, de aki az agglomerációból jár be az hol tudja letenni a járművét? Ugyanis azért lássuk be, hogy jószerével vannak olyan helyek, ahonnan nehezen, vagy egyáltalán nem lehet bejárni tömegközlekedési eszközzel."
Péter szerint már a bevezetésnek sincs oka: "Születésem óta óbudai lakos vagyok. A fizetős parkolást, ha jól tudom bár lehet tévedek, azért vezetik be adott helyen, mert a parkoló helyek száma alacsony, és így próbálják rábírni az embereket, hogy kevesebb ideig parkoljanak egy helyen. Még soha nem volt parkolási gondom Óbudán, a legforgalmasabb helyeken is 1 percen belül lehet parkoló helyet találni, bármikor. Ennél fogva teljesen oka-vesztettnek látom a fizetős parkolás bevezetését."
Gyula úgy gondolja, hogy ha valaki P+R parkolónak használja most az ingyenes parkolóhelyeket, az a tömegközlekedési megállók 100-200 méteres körzetében áll meg, mert messzebbről nem gyalogol el a megállóig. Azaz ez az érv maximum a térképen pirossal jelölt, 4. zónára érvényes. Az 5.z3 és 5.z4 zónákra csak igen-igen korlátozottan, az abban lévő egyes megállóhelyek szűk környezetére. Tehát szerinte a problémát (ha egyáltalán az létezik, és nem csak a pénzbeszedésről szól az egész) inkább P+R parkolók építésével kellene megoldani, illetve a városi tömegközlekedés gyökeres átalakításával.
Az ingyenes parkolásból kizárt albérlők népes csoportjának dilemmáját Krisztina fogalmazta meg: "Súlyos morális ambivalenciában szenvedő III. kerületi (albérlő) lakosként írok, már-már a kétségbeesés határán. Albérlőként tengetem életem ebben az amúgy nagyon szép kerületben, sokadmagammal, hiszen a kerület meglehetősen frekventált a bérlakások tekintetében. Ezért remélem, hogy az önkormányzat képes belátni, hogy ellehetetlenítené azok helyzetét, akik bár nem állandó lakóként, de szerves részeként élnek ezen kerületben. Természetesen magam sem gondolom, hogy alanyi jogon járna nekem a parkolás, de úgy hiszem saját esetünk tekintetében alkalmazható lenne valamilyen kivétel, esetleg külön járulék, adó befizetése éves szinten vagy havi kedvezményes parkolási díj megfizetése."
Az albérlők csoportja mellett számos bejáró egyetemi diák, tanár, pedagógus és orvos szeretne mentességet intézménye közelében, ellenben ellehetetlenül a helyzete. Zoltán kiegyezne a fizetős parkolással, de ő a megfelelő kerékpárutat hiányolja: "Ürömről rendszeresen járok be a városba úgy, hogy a Flórián téren parkolok és bringával megyek tovább. Nem kényelmi szempontból, csak a külső Bécsi úton életveszélyes a kerékpározás. Csináljanak kerékpárutat Solymártól a Bécsi út mellett, vagy legyen ingyenes annak a parkolás, aki kénytelen így megközelíteni a kiépült kerékpárutakat."
Többen javasolták a tervezetthez képest más engedmény bevezetését, például Péter: "Ha a valódi cél, hogy az egész nap ott parkolókat kiszorítsák - helyet hagyva az ott lakóknak és ideiglenesen parkolóknak - akkor javaslom a parkoló óra használatát. Az autós a leparkolást követően egy, az autóban elhelyezett órán beállítja az érkezési időt, és az onnantól számított tetszőleges időtartam alatt (javaslatom szerint 2 óra) ingyenesen állíthatja le gépjárművét. Az időtartam után azonban már indokoltabb a díjszedés. Így nem ellehetetlenítve sok, akár a kerületben lakó autós helyi ügyeinek intézését, miközben az agglomerációból érkezők más helyet kell keresniük." Ezt a lehetőséget többen is szóvá tették, megjegyezve, hogy más nyugati nagyvárosokban kiválóan működik. A képen látható darab 195 forintba kerül.
Több felpaprikázott hangulatú ellenjavaslat is érkezett. László felszólította az önkormányzatot, hogy "amennyiben a parkolást fizetőssé teszik, kérem közöljék, hogy a helységbérleti díjakat milyen összeggel kívánják csökkenteni, tekintettel arra, hogy azok rendeltetésszerű használata bármely hozzáadott érték nélkül jelentősen drágul."
Jenő kissé sértődött ötlete szerint az agglomerációba érkező és ott még meg is álló óbudaiaktól is szedjenek pénzt, mert ők is szennyezik a környezetet (sőt sokan ezt kirándulásként passzióból teszik), sokat panaszkodhatnának a vonzáskörzet városainak lakói is ezért.
A legegyszerűbb kérdést Tamás teszi fel az ügyben: "Mi indokolja egy lakótelep fizetőssé tételét?"
Az Index természetesen nem mond véleményt a fizetős parkolási rendszer tervéről. Nem is tudnánk elfogulatlanul mérlegelni, hiszen nekünk is fizetni kell majd.