További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Míg ma egy bérlettel lehet utazni Budapesten belül a BKV, a MÁV és a Volánbusz járatain, a napokban nyilvánosságra került tervek alapján elképzelhető, hogy hamarosan külön jegyet vagy bérletet válthatunk, ha az agglomerációs buszjáratok vagy a HÉV-ek fővárosi szakaszán szeretnénk zötykölődni.
A BKV-buszvonalak bő egytizedét veszi át a Volánbusz a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tervei szerint, a főpolgármester a HÉV-eket is átadná az államnak vagy a MÁV-nak, a finanszírozási forrásokról pedig ádáz vita várható. Az egy évtizede tervezett tarifaszövetség, ami szerint a fővárosban és az agglomerációban közös jegyárakkal, összehangolt menetrenddel dolgozna a három közlekedési szolgáltató, a BKV, a Volánbusz és a MÁV, egyre távolabb kerül.
A napokban a Volánbusz Zrt. úgy írt ki tendert buszbérlésre és buszbeszerzésre, hogy az átvenni tervezett agglomerációs BKV-járatok átadásáról a tulajdonos főváros még nem döntött, csak egyoldalúan a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A tárca uniós jogszabályokkal indokolja az átvételt, miszerint a BKV nem szolgáltathatna a városhatáron kívül, de ez az érvelés a főváros vagy a BKK álláspontja szerint nem állja meg a helyét.
A buszvonalak májusi átvételével kapcsolatban még számos kérdés nyitott: nem tudni, hogy a buszok milyen menetrend szerint közlekednek majd, csak annyit, hogy kevesebb busz jár majd. Nem tudni, hogy milyen tarifával járnak majd a buszok, sőt az is elképzelhető, hogy külön bérletet, jegyet kell váltani rájuk. Ez érzékeny kiadás lesz azoknak, akik csak a városhatáron belül, BKV-bérlettel használták ezeket a buszokat.
Nem tisztázott, hogy a Volánbusz milyen forrásból finanszírozza majd a mintegy 127 (kötelező tartalékkal együtt 140) buszt, mert a menetdíjbevétel, és a települési hozzájárulás a BKK üzemeltetési tapasztalatai alapján csak az 5 milliárdos éves költség felére lesz elég. Ha a Volánbusz az eddigi jegyekkel és bérletekkel engedi használni buszait a határon belül, akkor részt követel majd a BKV menetdíjbevételéből, ha saját tarifákkal, akkor a fővárosi utasoknak duplán kell fizetniük.
A HÉV-nél még nehezebb a helyzet. Ha a MÁV átveszi üzemeltetésre, ugyanígy fennáll a városhatáron belüli közlekedés finanszírozási kérdése. De a legnagyobb gondot a fejlesztés okozza, a távlati tervek szerint ugyanis a HÉV összenőne a budapesti metróhálózattal (Gödöllői HÉV összekötése a 2-es vonallal, a szentendrei, valamint a soroksári és a csepeli HÉV összekötése a város központjában a többi metróvonallal).
Konkrét kérdéseinkre a Volánbusz Zrt. 5 napja nem válaszol, de nem kaptunk választ a minisztériumtól sem.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint az uniós jogszabályok kényszerítő ereje nem igaz, a szabályozás kifejezetten lehetővé teszi a nagyvárosi szolgáltatók megbízását a szomszéd települések forgalmának ellátására, jól mutatja ezt vidéken például Miskolc és Felsőzsolca példája. Véleménye szerint a minisztérium és a főváros vezetői a döglött lovat rugdossák egymáshoz, a vita alapjában a finanszírozásról szól. A jól fizető járatok kellenek, a veszteségeseket vigye a másik. A HÉV esetében az önmagában jogos, hogy fizessen az állam a városhatáron túlnyúló vonalak után, ahogyan az is, hogy a fővárosnak fizetnie kellene a határain belül közlekedő MÁV és Volánbusz járatok után is.
Dorner szerint a jelek azt mutatják, hogy az utas rosszabbul járhat a változásokkal: a Volánbusz húsz százalékkal kevesebb busszal tervezi ellátni a szolgáltatást, mint a BKV, és a tarifaviták miatt megszűnhet a Budapest-bérlet elfogadása is a Volánbusz és a MÁV-Start járatain. A jól jövedelmező (jegy+kiegészítő jegy+települési hozzájárulás) buszvonalak elvesztésével a BKK mindenképpen rosszul jár. A helyzet Dorner szerint annak az eredménye, hogy Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató az elmúlt időben sok mindenkivel, így az NFM-mel is összerúgta a port, a minisztérium pedig most elérkezettnek látta az időt hogy ezt megtorolja. Az ugyanis bizonyos, ha a BKK elveszíti ezeket a vonalakat, abba Vitézy belebukhat. Ezt az ellentétet sejti Tarlós István HÉV-ek átadásáról szóló nyilatkozata mögött is.
A BKK kényes politikai helyzet miatt hivatalosan nem kommentálta az agglomerációs buszok és a HÉV-ek átadásáról szóló híreket. Annyit közöltek: "bíznak benne, hogy a felek a további egyeztetések során ki tudják csiszolni a részletekbe menő, optimális megoldást, előre nem megjelölve annak pontos végeredményét".
Ahol a Volánbusz bukott
Szentendrén 2012. december 1-én hasonló történt, mint amit Budapesten terveznek, csakhogy ott a BKV helyett a Volánbusz kezéből vették ki a helyi közlekedést, mert a város egy másik szolgáltatót, a Hommm Kft.-t olcsóbbnak talált.
Az eredmény: csökkenteni kellett a helyi járatok számát a gyengén kihasznált időszakokban, és az utasoknak figyelniük kell, hogy helyi vagy helyközi buszra szállnak fel. A helyközi közlekedést ellátó Volánbusz és a helyi Homm Kft. járatain ugyanis nem fogadják el a másik cég bérleteit.