Dízelbusz jár a troli helyett

2013.01.09. 12:29

A január 1-től kivont, 34 éves Ziu-9-es trolibuszok helyére szánt használt alacsonypadlós MAN trolibuszok jelentősen átrendezték a szóló/csuklós arányt, ezért a BKK a teljes trolimenetrendet felülvizsgálta, és az év elejétől új menetrendet vezetett be. A kevés troli miatt az új menetrend  megbukott, sőt több helyen dízelbusz jár a vezetékek alatt, számol be róla az iho.hu.

Az új menetrend lényege, hogy az új trolik egyenletesen elosztva jelennek meg minden vonalon, így ott is van alacsonypadlós szolgáltatás, ahol eddig csak csuklósok jártak (a tavaly vásárolt MAN NGE 152-esek előtt ugyanis a BKV-nak nem volt alacsonypadlós csuklós trolibusza).

Mivel az új csuklós trolik kapacitása jóval nagyobb a szóló kocsiknál, ezért több helyen is – kismértékben ugyan, de – nőtt a követési idő. Ahogy arra számítani lehetett, a tervezett menetrendet nem tudta tartani a BKV, a tervekben jóval optimistább számok szerepeltek a kiadható kocsiknál.

troli

Az Eberswaldéból vásárolt járművek honosítása lassan haladt, az átalakítást végző VJSZ kapacitását a dízelbuszok mellett a GVM trolibuszok vizsgáztatása kötötte le az év végén. Az Ikarus 435T-k esetében hét kocsival számol a menetrend, miközben csak öt működőképes példány van, az állomány nagy része évek óta vázra bontva várja, hogy befejezzék a felújításukat. A bajt még tetézi, hogy jelenleg két Solaris trolibusz is le van állítva baleset miatt.

Az év elején így mindössze 114 hadra fogható kocsija volt a BKV-nak a szükséges 150 helyett. Mivel ennyivel jelen pillanatban nem rendelkezik a BKV, ezért sok helyen dízelbuszokkal pótolták a trolibuszokat. A helyzet a felújítás alatt lévő kocsik folyamatos forgalomba állásával várhatóan tavaszra fog normalizálódni.

A tizenöt darab használt, MAN NGE 152 típusú trolibusz másfél éve, 2011 júliusban érkezett Budapestre a németországi Eberswaldéből. Már a hatósági engedélyek megszerzésével is gond volt, az akkoriban módosított NFM-rendeletből ugyanis kifelejtették a trolikat, így nem lehetett eldönteni, hogy busznak vagy vasútnak számítanak. Az engedély végül meglett, de az átalakítás (pirosra festés, stb) lassan halad. A 15 trolibusz 532 ezer euróba (143 millió forintba) került.

Az első MAN tavaly június óta szállít utasokat.