További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKK egy-két héten belül 300 jegyautomata vásárlására és üzemeltetésére ír ki pályázatot. A tervek szerint az év végétől üzemelő új automaták nagyon okosak és strapabíróak lesznek. Rögtönzött felmérésünk szerint most a jegyautomaták fele rossz.
Egy-két héten belül kiírják a pályázatot a jegyautomatákra, tájékoztatta lapunkat a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A tervek szerint a 300 darab új automata első, 60-70 darabos kontingensét 2013 negyedik negyedévben szerelik fel, és a legutolsót is beüzemelik jövő év végére.
A várható pályázati kiírás szerint az automatáknak sok mindent kell tudni (körülbelül annyit, amennyit egy nyugati városban az automatáknak). A lehető legtöbbféle jegyet és bérletet meg lehet vásárolni majd rajta, és érmével, papírpénzzel, valamint bankkártyával (érintésmentessel is) is ki lehet fizetni. Az automata a tervek szerint visszaad papírpénzből is, és regisztrált cégeknek azonosítószám alapján áfás számlát is nyújt.
Az automatáknak vandálbiztosnak kell lenniük. Az érmenyílás akkor nyílik csak, amikor már eljutottak a vásárlásig az érintőképernyős menürendszerben, a bedobónyílás időnként kitisztítja magát. Ha valaki mégis valamit begyömöszöl a résbe, akkor a rendszer riaszt. Amúgy állítólag még azt is kibírják majd, ha belevizelnek, mint az megtörtént nemrég egy külföldi városban egy hasonló szerkezettel. Mivel külső helyszínen lesznek felállítva, bírniuk kell a hőmérséklet-ingadozást. A színük várhatóan lila (is) lesz, a dizájnt még nem találták ki pontosan.
A pályázaton nyertes cég feladata nemcsak az automaták leszállítása lesz, hanem üzemeltetnie is kell azokat 5 évig (a pénzszállítással együtt). A BKK a tervek szerint ezalatt az 5 év alatt törleszti a teljes vételárat. Az automaták üzembeállítása az új elektronikus jegyrendszerre átállás első fázisa lesz a BKK tervei szerint, ezért a majdani rendszerhez is illeszkedniük kell.
A 300 darab automatát háromféle helyszínre telepítik: a vasúti és buszpályaudvarok, valamint a reptér mellé; minden metróállomáshoz (kívülre), és a HÉV-megállók körülbelül felébe; valamint azokra a külvárosi (lakótelepi) és kertvárosi központokba, ahonnan sokan kezdik meg az utazást.
Mi van most?
A szép terveket elismerve megnéztük milyen most a jegyautomaták állapota. Szerkesztőségünk tagjai több villamos-, HÉV-, és metrómegállót ellenőriztek, és az adatokat összegezve általánosságban elmondható, hogy az automaták több mint fele rossz. Kérdésünkre a BKK-nál elmondták, hogy nincs statisztikájuk a rossz automatákról, a külső üzemeltető ugyanis nem mindig jelenti a meghibásodását, az automaták pedig nincsenek távfelügyeleti rendszerbe kötve, mint a bankautomaták. (Az új automatáknál ezt is orvosolják, sőt a gépeket biztonsági kamerák is figyelik.)
Mi volt eddig?
A jegyautomata-beszerzésről már régóta beszélnek a BKV és a BKK felelősei. 2011 májusában a kiírásig is eljutott egy pályázat, igaz, akkor a mostani automaták továbbüzemeltetéséről volt szó. Az új automatákról szóló tender kiírását a BKK már tavaly július óta ígéri.