Döntött az EBRD: 54 millió eurós kölcsönt folyósít Budapestnek, az összesen 67 millió eurósra tervezett elektronikus tömegközlekedési jegyrendszer kiépítésére. Ennek első jelét 2014 nyarán látjuk: a tervek szerint megjelennek a bérletkártyák, és a metrós beléptető kapuk.
A 67 millió eurósra tervezett beruházás 20%-os önrésze 13 millió euró, ezt a fővárosnak kell majd előteremteni. Mint megtudtuk, azért kölcsönből és nem uniós támogatásból épül ki a rendszer, mert túlságosan hamar megtérülő beruházásról van szó.
A 67 millió eurós összeg elég lesz a kártyás rendszer bevezetésére, körülbelül 10 ezer darab érvényesítő készülékre (az összes járműre), valamint a metró-, és az egyes HÉV-állomások beléptető kapuira.
Ha minden jól megy, első lépésként a bérletkártyák jelenhetnek meg 2014 nyarán. A tervek szerint az új diákigazolványok is alkalmasak lesznek bérletkártyának. A kártyákat a metróban elhelyezendő kapuknál ellenőrzik, a felszíni közlekedésben pedig véletlenszerűen (ahogy eddig). Az ellenőröknél lesz leolvasó készülék. A tervek szerint a jelenlegi havi és éves bérlet is megmarad párhuzamosan. Állítólag a rendszer nem drágítja meg a tarifákat.
A jegyrendszer is átalakul: egyszeri utazásra jogosító jegy helyett időtartamra szóló (még nem eldöntött, hogy órás vagy félórás) jegy lesz. Az időkeretet úgy lehet felhasználni, hogy az utolsó utazás megkezdésének a megszabott időn belül kell lennie. Az új jegyérvényesítő készülékeket folyamatosan szerelik fel, sokáig egymás mellett lesznek a régebbi típusúakkal.
2015-16-tól a rendszert érintésmentes bankkártyákkal is lehet majd használni. A rendszer koncepciója 2011-ben készült el.