Kátyú, graffiti, kutyaszar: online megoldás Budapesten
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Betömött kátyúk, új szemeteskosarak és kijavított járdák övezik a tavaly ősszel indult jarokelo.hu működését. A szlovák Odkaz pre starostu („levél a polgármesternek”) oldal mintáját követő civil városjobbító projekt már eddig is rengeteg budapesti lakos életét könnyítette meg, a tél elvonulása után azonban most indult meg az igazi bejelentéscunami a kátyúkról, tócsákról, felrepedezett burkolatokról és egyéb közterületi igénytelenségekről. A civilek lelkesek, az önkormányzatok kevésbé.
Fotóz, feltölt, elküld, vár
A jarokelo.hu működése pofonegyszerű: ha bármilyen problémába botlunk az utcán (akár szó szerint), például egy útburkolati hibába, rosszul beállított jelzőlámpába vagy éppen egy elhanyagolt parkba, lefotózzuk, majd egy rövid leírással és a helyszín pontos megjelölésével feltöltjük a weboldalra. A jarokelo.hu munkatársai ezt továbbítani fogják a megfelelő hivatalokhoz, és amennyiben szerencsénk van, arra válasz, sőt talán megoldás is érkezik: ez már csak az illetékeseken múlik. Az oldalon böngészhetünk a mások által tett bejelentések között, listázhatjuk azokat kerületek, a bejelentés kategóriája és illetékesség szerint, illetve nyomon követhetjük, hol tart egy-egy életveszélyes kerékpárút vagy kidőlt oszlop ügye.
Az egyes bejelentések nem csupán praktikus szempontból és nem is csak a helyi lakosok számára lehetnek érdekesek. Az illetékeseknek jelzett problémák ugyanis sokszor kiváló látleleteit adják annak is, milyen hozzáértéssel és filozófiával vezetik, tervezik, építik és működtetik Budapestet a város kisebb-nagyobb urai.
Remek példa erre az egyik zebra a Pólus Centernél, ahol a gyalogos egyenesen egy sáros virágágyásba érkezik, vagy a Király utca már sokszor megénekelt felújítása, melynek során a tervezők az egyik kereszteződésénél éppen csak a víz elvezetéséről feledkeztek meg, de nem kevésbé tanulságosak a II. kerületi viszonyok sem, ahol az egyik utcát a mai napig nem aszfaltozták le, miközben azért bőszen szórják a parkolási bírságokat a földúton parkoló autókra. Előfordul, hogy a legfelháborítóbb esetek nagyobb nyilvánosságot is kapnak, a Nádor utcai OTP-fiók előtt alkalmazott sajátos parkolási módszerről az Index is hírt adott.
És persze az sem meglepő, ha olykor a probléma megoldásában sincs sok köszönet: például a budatétényi vasútállomás egyik vágányára festett fehér horogkereszteket a bejelentéstevő szerint a MÁV úgy tüntette el, hogy a térkövet lemázolta piros festékkel. A jarokelo.hu látogatóinak szórakozásáról néha maguk a felhasználók is gondoskodnak: van, aki legófigurákkal fényképezi le az útburkolati hibákat, de olyan is akad, aki bejelentésként rövid glosszát ír és Rejtő Jenőt idézi. A jarokelo.hu csapata szerint nagy segítség nekik, hogy a felhasználók általában ott is laknak, ahonnan a bejelentés érkezik, hiszen így abban is érdekeltek, hogy frissítsék az ügyet (többek között fotóval), amennyiben van valamilyen fejlemény.
A Rejtőt idéző felhasználó például később lefényképezte, ahogy az illetékesek a bokatörő újbudai árok problémáját nemes egyszerűséggel két oszlop kihelyezésével kívánták megoldani, majd heteken keresztül tudósított róla, hogyan foszlik szét és tűnik el a mélyben az oszlopok közé kifeszített szalag is.
A bejelentések jellege és száma alapján nyilvánosan is elérhető statisztika készül, melyből többek között kiderül, hogy leginkább a kátyúk és a járdahibák zavarják a budapestieket, és míg Terézváros élen jár a bejelentett problémák kezelésében, addig a BKK illetékességi körébe tartozó ügyek (a kerületek hozzájuk továbbítják a BKV járatai által használt utakon keletkező kátyúproblémákat is) legtöbbször megoldatlanok maradnak. A jelenlegi 76 lezárt ügyből 50 a megoldott és 26 a megoldatlan, a bejelentések 47 felhasználótól érkeztek.
Nem akarnak levelet kapni, mert minden tökéletesen működik
A civil projektnek már rögtön az induláskor meg kellett küzdenie a magyar bürokrácia hozzáállásával. „Nagy probléma volt például az elején, hogy sürgősen szereznünk kellett egy rendes utcanév és egyéb köztéri egységeket tartalmazó adatbázist. Kiderült, ilyen csak a fővárosnál van, de ők szerzői jogi okokból nem adhatták oda. Végül a Magyar Posta honlapján találtunk egy ingyenesen letölthető adatbázist. A Posta azonban irányítószámokkal dolgozik, nekünk viszont koordinátákra lett volna szükségünk, mert az irányítószámokból nem derül ki, ha az utca egyik része már egy más kerülethez tartozik” – mesél a nehézségekről Le Marietta, a jarokelo.hu koordinátora.
Az oldal munkatársai az induláskor megkeresték az önkormányzatokat és a közterületekért felelős egyéb szerveket, hogy elkérjék azokat az e-mail címeket, ahová felhasználóik bejelentéseit küldhetik. „Voltak, akik rögtön nagyon lelkesek lettek, hogy a jarokelo.hu-val mennyire megkönnyítjük a munkájukat, de olyan is akadt, aki azt válaszolta, hogy nem igazán szeretnének tőlünk leveleket kapni, mert náluk úgyis minden tökéletesen működik. A többség pedig egyáltalán nem reagált.” A jarokelo.hu koordinátora azt is elmondja, néhol azóta sem válaszolnak a bejelentésekre, az ő kezükben viszont azon túl, hogy megoldatlanra állítják az adott probléma státuszát és ezzel rontják a kerület vagy egyéb illetékességi szerv statisztikáit, nincsen más eszköz a javítás, pótlás vagy felújítás kikényszerítésére.
„Ha lenne rá erőforrásunk meg időnk, hogy folyamatosan rájuk telefonáljunk vagy 15 nap után újra elküldjük a panaszt, talán segítene, de rengeteg a bejelentés, mi pedig mindannyian munka mellett, a szabadidőnkben foglalkozunk a jarokelo.hu-val. Nagy segítséget jelentene, ha lennének önkénteseink, hiszen bizonyos kerületekből rengeteg bejelentés érkezik, ráadásul egy helyi lakos sokkal jobban képben van″ – teszi hozzá.
Le Marietta pozitív példaként a VI. és VIII. kerületek együttműködő készségét emeli ki. „A VI. kerületre nagyon büszke vagyok, ők voltak az elsők, akik a honlapon keresztül válaszoltak az egyik bejelentőnek és azóta is folyamatosan közvetlenül az oldalon reagálnak az ügyekre. A Józsefváros szintén nagyon nyitott, nemrég fotót is beküldtek az egyik kijavított problémáról, ami szerintem eddig a legkiemelkedőbb pozitív hozzáállás.”
Volt olyan eset, hogy az egyik bejelentő a Király utca és a Nagymező utca sarkán álló templom órájának pontosságára panaszkodott. És noha valószínűleg nincsenek hozzászokva az ilyen megkeresésekhez, az Avilai Nagy Szent Teréz Plébánia Hivatal nem csak hogy válaszolt neki, de el is magyarázta, a műemlékvédelem miatt lehetetlen a templomórát úgy üzemeltetni, hogy az mindig a pontos időt mutassa.
Az illetékesek válaszait a jarokelo.hu-n maguk a felhasználók értékelhetik, hogy azt megfelelőnek találják-e vagy sem.
Budapesten kívül is működhetne
Az oldalt és a hozzá kapcsolódó ügyeket jelenleg egy három fős lelkes civil csapat viszi a hátán, a koordinátor mellett a Média Centrum Közhasznú Egyesület elnöke üzemeltetőként, valamint egy webadmin. A Slovak Governance Institute által fejlesztett rendszert Csehországra, Lengyelországra és Magyarországra kiterjesztő projekt a Visegrádi Alap támogatásával indult el, a magyar csapat pályázati pénzt az egyszeri szerverbérlésre, a domainvásárlásra és az indulással kapcsolatos egyéb feladatokra kapott, azóta saját zsebből finanszírozzák az oldal működtetését.
A jarokelo.hu mellett nemrég elindult a jarokelok.blog.hu is, mely az érdekesebb esetekkel népszerűsíti az októberi indulása óta már több mint 32 ezer oldalletöltést elért weboldalt. „Vannak olyan jelentőségű ügyek budapesti szinten, melyek megütik azt az érdeklődést, hogy kikerüljünk mondjuk az Index2-re és így több ember hallhat a kezdeményezésünkről. És később talán ők maguk is tesznek bejelentéseket” – mondja Le Marietta.
A szlovák anyaoldal eleinte csak Pozsonnyal foglalkozott, mára azonban 16 másik városból is lehet bejelentéseket tenni. Le Marietta szerint a jarokelo.hu-ra is felkerülhetnének Budapest után más magyar városok is: „Ennek ugyanaz a feltétele, mint Budapesten: szükségünk van egy köztérinév-listára koordinátákkal. Ha valaki ennek birtokában van és elvállalja, hogy az ő városában átnézi a bejelentéseket, akkor semmi akadálya, hogy felvegyünk a jarokelo.hu-ra más várost is.” A földrajzi terjeszkedés mellett a jarokelo.hu a bejelentéseket megkönnyítő és meggyorsító mobilalkalmazás fejlesztésén is gondolkozik, valószínűleg a kerületi városüzemeltetésiek legnagyobb sajnálatára.