Ilyen lesz a 3-as metró új végállomása

2013.04.10. 16:48

Új felfogásban készült el a 3-as metró káposztásmegyeri végállomásának terve: intermodális csomópontként összeépül a vasúttal, a villamossal és a buszterminállal. Májusban írják ki a kiviteli tervekre a pályázatot, az építés a 3-as metró tervezett meghosszabbításával párhuzamosan 2014 és 2020 között várható.

Az újpesti önkormányzat honlapján közzétették a 3-as metró végállomását, a váci vasútvonal elővárosi megállóját, a környéki buszjáratokat összegyűjtő buszterminált és a 14-es villamos végállomását egybeépítő intermodális csomópont terveit.

17 ovez javaslat 1

Wintermantel Zsolt újpesti polgármester szerint erre a helyre 1992-ben készítettek először tanulmánytervet, ami azóta úgy változott, hogy a vasúti megállót egy intermodális csomópontban, a metróvégállomással a villamosvégállomással és a buszterminállal egybeépítve tervezték meg.

Azt már korábban is felismerték, hogy ha Káposztásmegyeren megállna a vonat, a helyiek közül elég sokan élnének a lehetőséggel, hogy 15 perc alatt a Nyugatiba érjenek. Az újdonság most az, hogy a majdani metrót és a vasutat jobban közelítették egymáshoz, tulajdonképpen közös peront kapnak, és helyet szorítottak a területen a metrójárműtelepnek, valamint egy nagyobb P+R parkolónak. Ide fut majd be a 14-es villamos is, és a csomópontba szervezik át az újpesti buszokat, ráhordó járatként. A következő lépés az lesz, hogy májusban a IV. és XV. kerület pályázatot ír ki a kiviteli tervekre.

kapi1

A BKK az új vasúti megállót úgy alakítja ki, hogy az be tudja fogadni az M3 metró tervezett északi meghosszabbításának végállomását, és ne kelljen lezárni, amikor a Megyeri utat majd átvezetik a vágányok alatt. (A közúti aluljáróval javul majd a két szomszédos kerület közötti, valamint a Dunakeszi felőli közlekedés.) A vasúti megálló megvalósítása a BKK szerint nem helyettesítheti az M3 metróvonal meghosszabbítását és viszont; amennyiben a metró a jövőben eléri Káposztásmegyert, a vasúti megállóhelyet továbbra is megtartják.

A csomópont tervezésével párhuzamosan a BKK – szintén európai uniós forrásból – támogatást nyert az M3 metró rekonstrukciója és északi meghosszabbítása tervezésének előkészítésére is. Hamarosan elkészül a részletes megvalósíthatósági tanulmány, valamint a mai végállomás (Újpest-Központ) és a káposztásmegyeri lakótelep közötti, tervezett új szakasz tanulmányterve.

Ez alapján a BKK szerint 2016 és 2020 között uniós forrásból megújulhat az M3 metróvonal teljes mai szakasza, valamint a szükséges forrás rendelkezésére állása esetén megépülhet a vonal meghosszabbítása is.