A Főmterv, a Trenecon Cowi és az Utiber lett a győztese a Budapest jövőbeni metró, villamos és gyorsvasúti fejlesztési nagyprojektjeinek tervezési, előkészítési terveire kiírt pályázatnak. A három cég összesen 1,2 milliárd forintot kap a tanulmányokért. A munkát száz százalékban uniós forrásból finanszírozzák.
A Főmterv két részfeladat tervezését nyerte el: a Millenniumi Földalatti Vasút rekonstrukciójának és meghosszabbításának megvalósíthatósági tanulmányát készítheti el 376,9 millió forintért, valamint az M2 metró és a Gödöllői HÉV-összekötés, illetve a rákoskeresztúri szárnyvonal megvalósíthatósági tanulmányát 469,9 millió forintért – áll a Közbeszerzési Értesítő mai számában.
Az Észak-déli Regionális Gyorsvasút déli szakaszának megvalósíthatósági tanulmánya a Trenecon Cowi Tanácsadó és Tervező Kft. és UTIBER Közúti Beruházó Kft. közös feladata lesz 97,9 millióért. Ők készíthetik a fővárosi villamoshálózat és trolibuszhálózat egységes fejlesztési koncepciójának megvalósíthatósági tanulmányát, valamint az 1-es villamos Kelenföld vasútállomásig történő meghosszabbításának részletes megvalósíthatósági tanulmányát és egyesített engedélyezési és kiviteli tervét is, 268,9 millió forintért.
Kérdésünkre a BKK-nál elmondták, bár az előző években sokszor szó esett ezeknek a beruházásoknak a megtervezéséről, megvalósíthatósági tanulmányok nem készültek. (Egy megvalósíthatósági tanulmány tartalmazza a műszaki terveket, a forgalmi modellt, a beruházás várható társadalmi hasznát és várható költségeit.)
Mint megtudtuk, a négy beruházás megépítése összesen 700-800 milliárd forintba kerül, amennyi pénze 10-20 éven belül nem lesz a fővárosnak. De ha elkészülnek a megvalósíthatósági tanulmányok, akkor ki tudják választani belőlük a legjobbat, és a többi is megfelelően előkészített marad a beruházás majdani megkezdéséig.