A rendellenes metrókerékhangok normálisak

2013.11.14. 07:43

Normális, legalábbis gyakran előforduló technikai jelenségnek tartja a BKV az új Alstom-kocsik rendellenes kerékhangjait, amelyekről nemrég számoltunk be. A fékezési problémák miatt az Alstom kereke laposodik (szögletesedik), ami futás közben rezgést vált ki. A rezgés hónapok óta idegesíti az alagút felett lakókat.

Az új metrók tervezett karbantartási technológiájában a szerelvények kerekeinek esztergálása 90 ezer kilométerenként esedékes. A 22 forgalomban lévő szerelvény közül 5 darab futásteljesítménye már elérte a 90 ezer kilométert, így ezek kerekeinek esztergálását az Alstom szakemberei már elvégezték. További 10 szerelvény 1-1 forgóvázánál a jelentkezett rendellenes zajok megszüntetése érdekében az Alstom egy úgynevezett simító esztergálást végzett el, írta válaszában a BKK.

A cikkünkben említett 445-ös pályaszámú Metropolis szerelvény kerekeinek a karbantartási technológia szerinti esztergálását már beütemezték a szakemberek, hiszen a jármű futásteljesítménye elérte a meghatározottat, így az a BKV szerint néhány nap múlva várhatóan már nem zavarja tovább a metróvonal felett lakók nyugalmát. Végül közölték: az új metrószerelvények forgalomba állításakor gyakran előfordul hasonló technikai jelenség, de az Alstom és a BKV szakemberei úgy vélik, hogy a rendellenes kerékhangok néhány karbantartási ciklus alatt teljesen megszűnnek majd.

A fenti jelenség nem új az Alstom-szerelvényekkel kapcsolatban, és már nem is ez az első kerékpár, amit szabályozásra vittek. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke elmondta, hogy a kerékpárlaposodás az, amikor egy jármű nem gördülve fékez, hanem „blokkolnak” a kerekek, ilyenkor a két anyag (kerék és a sín) kölcsönhatásaként egy lap keletkezik a kerék futófelületén. Ez minden egyes fordulatkor egy ütést mér a pályára, a lap mértékétől függően hangot és rezonanciát okozva.

Mélyből jövő rezgések rémítik a lakókat

Bíró hozzátette, hogy már lakossági panasz is futott be hozzá: egy Rákóczi úti társasház lakói a mélyből jövő rezgésre panaszkodtak. Képviselőjük levélben leírta, hogy két-három hónapja hallható a 2-es metró dübörgése a háztömbben, reggel hat és hajnali fél három-három között. A jelenség változó intenzitással tapasztalható, a gyenge morajlástól az ablakokat, csillárokat, takarólemezeket mozgató kifejezetten hangos dübörgésig.

A cikk megjelenése után több levelet kaptunk a metróalagút felett lakóktól, amelyben hasonló zaj- és rezgésproblémákra panaszkodnak. Idén tavasszal kezdődött a zaj és egyre intenzívebb lett, írta egyikük, akinek már bejelentették, hogy novemberben javítások lesznek.

Az Alstom metrók forgalomba állása óta, mi is érrezzük a rezgéseket melyek egyre erőteljesebbek és elviselhetetlenebbek lesznek, írták egy másik levélben: 

Először csak ideiglenesen vetemedett meg az egyik szobai ajtónk,  ami csörgéssel jelezte az elhaladó metrókat, ám ez az elmúlt hetekben állandósult, sőtt már az ablakok is remegnek. Amíg az orosz (EV) szerelvények jártak a vonalon semmit nem éreztünk a metrókozlekedésből, de a típusváltás óta a helyzet megváltozott. Az utcafront felőli falak nyár óta repednek, a repedések a fal teljes felületén végigfutnak. Nyáron a felújítás során ki lettek javítva a falhibák, sőtt kerámia háló is került a repedés elé, a repedések elfedésére, de a repedések újra láthatóvá váltak. A lakásunk a Csalogány utcàban van, a 4. emeleten. (Batthyány tér-Moszkva tér között.) A metró nem is a hàzunk alatt halad közvetlenül, hanem attól É-ra, a mellettünk lévő hàz alatt. 1937 építésű társashàz, a metró építésénél betonteknővel erősítették meg a ház alapzatát, valószínűleg ez erősíti fel a rezgéseket.