További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Budapest több terét is megszállták a parkolójegystiklire szakosodott csoportok. Napi több tízezer forint bevételük is lehet. Erzsébetvárosban a jóváírt panaszok túlnyomó része a parkolójegybiznisz alapján lehet elbírálva, a Belvárosban is hasonló a helyzet. A parkolási társaságok tehetetlenek.
- A Madách téren, a Nyugati téren, a Szervita téren, a Vigadónál, a Petőfi téren csoportok élnek meg a parkolójegystikliből.
- A módszer az „ötperces panasz” lehetőségét aknázza ki.
- A Belvárosban 50 százalékkal nőtt az ehhez köthető esetek száma tavaly óta.
- A jelenséggel szemben nagyon nehezen lehet fellépni, mert nem ütközik jogszabályba.
- A közterület-felügyeletek többsége válaszra se méltatott.
A parkolójegystikli lényege
A több teret is megszálló csoportok a megbüntetett (lejárt jeggyel rendelkező vagy jegyet nem váltó) autósoknak adnak el parkolójegyet 2-3 ezer forintért, amit vagy ők vesznek 100 Ft-ért, amikor a parkolóellenőr éppen bünteti az autót a téren, vagy elkérik egy már korábban ott parkoló, érvényes jeggyel rendelkező másik autóstól. Figyelik a felmikuláscédulázott kocsikhoz visszatérő sofőröket, és felkínálják nekik a jegyet megvételre, hogy amennyiben azt bemutatja a parkolótársaságnak, nem büntetik meg. 30-40 megbüntetett autónál ez jó üzlet, főleg ha pont ők hívják fel a parkolóellenőr figyelmét a lejárt jegyre, és utána ők adnak el érvényes jegyet a pórul járt autósnak.
Nemrég számoltunk be a Madách téri csoportról, melynek tagjai lényegében megszállás alatt tartják a terület parkolóit. Mivel valószínűleg nem egyedi jelenséggel találkoztunk, megkerestünk nyolc belvárosi közterület-felügyeletet, szolgáltassanak adatokat, hogy tudnak-e a parkolójegybizniszről, milyen jogszabály vonatkozik a parkolójegystiklire, mekkora a pótdíjbevételük, hány százalékban írják jóvá a pótdíjakat az „ötperces panasz” lehetősége alapján, és hol vannak azok a közterületek, ahonnan gyanúsan sok ilyen panaszt kell intézni?
A nyolc megkeresett szervezetből három válaszolt érdemben: az V., a VI. és a VII. kerületi. Kaptunk egy udvarias hárítást, valamint két automatikus választ.
Belváros: Nyugati tér, a Szervita tér, Vigadó, a Petőfi tér és Jane Haining rakpart
A Belváros-Lipótváros Közterület-felügyelet igazgatója közölte, hogy már találkoztak a parkolójegystiklivel. A jelenséggel szemben nagyon nehezen tudnak fellépni, hiszen semmilyen jogszabályba nem ütközik, ha valaki parkolójegyet vásárol. (Több esetben előfordul, hogy a téren lebzselő ember rossz információkat ad meg az éppen leparkoló autósnak, elősegítve ezzel a pótdíj megszületését.) Mint írta:
A jogszabályok lehetőséget adnak arra, hogy egy pótdíj elkészülte után maximum 5 perccel megváltott parkolójegy alapján a pótdíjat töröljék. Ezt a jogi helyzetet használják ki az erre szakosodott emberek. Jellemzően a Nyugati téri felüljáró környékén, a Szervita téren, a Vigadónál, a Petőfi téren és a Jane Haining rakparton fordul elő ez a jelenség.
Molnár Gergely igazgató közlése szerint idén várhatóan közel 66 000 pótdíjat, 2012-ben 73 000-t, 2011-ben pedig 76 000 darabot szabtak ki. 2008-ban ez a szám még közel 120 000 volt. A javuló tendenciát a jegyvásárlási hajlandóság növekedésével magyarázza. A pótdíjbevétel 2012-ben: 470 millió Ft, 2013. október végéig: 340 millió Ft.
Arra nem kaptunk választ, hogy pontosan hány pótdíjat törölnek el utólag, de a stikli népszerűsödését mutatja, hogy idén megközelítőleg 50 százalékkal nőtt az 5 percen belül megváltott jegy alapján törölt pótdíjak száma.
Jogilag az nem számít stiklinek, ha valaki parkolójegyet vásárol, mivel a jogalkotó erre mindenkinek lehetőséget biztosít, szögezte le végül az igazgató.
Jogi alapok
Mik a pontos szabályok, egységesek-e ezek a fővárosban, vannak-e bírósági joggyakolattal „szentesített” protokollok a törlésre; tehát mennyi idő telhet el a bírság kiszabása – parkolócédula/sms indítása között, mennyi idő van az utólagos bejelentésre? – kérdeztük. Budapest egész területén, egységesen a 30/2010. (VI.4.) Fővárosi Kgy. rendelet szabályozza a járművel való várakozás rendjét, míg a helyi, kerületi önkormányzatok saját rendeleteket alkothatnak ezen fővárosi rendelet alapján. Az ügyfélszolgálatok eljárási rendje különbözhet.
A Belváros-Lipótváros Közterület-felügyelet ügyfélszolgálata a jogszabályokat betartva, a lehető leginkább ügyfélbarát módon igyekszik működni:
Például (egy korábbi cikkükben leírtakkal kapcsolatosan) elmondhatjuk, hogy abban az esetben, ha egy autós tévedésből egy másik kerülethez tartozó automatánál vásárolt jegyet, és általunk pótdíjazásra került, az ügyfélszolgálat törli a vonatkozó pótdíjat. Általánosságban elmondható, hogy nem célunk a mindenáron való pótdíjazás, és azok behajtása mindenáron. Ha hibázunk, elismerjük, és igyekszünk korrigálni.
– írta az igazgató.
Arra a kérdésre, miért csak személyesen lehet intézni a pótdíjpanaszügyeket, a következő választ kaptuk: pótdíjakat minden esetben írásos felszólamlás alapján lehet törölni, visszavonni. Ezt a felszólamlást az autósok személyesen vagy e-mailben tehetik meg, telefonon keresztül nem, hiszen az ügyfélszolgálatos nem látja a bizonyítékokat (parkolójegyeket, indított sms-eket).
Terézváros: Egyértelmű csalás
A VI. kerületben is találkoztak már a parkolóstiklivel, tudtuk meg a Terézvárosi Vagyonkezelő Nonprofit Zrt. osztályvezetőjétől. Gábor János egyértelmű csalásnak nevezte a módszert.
A kerületben 2012-ben 44 827 pótdíjat állapítottak meg, 1699 esetben törölték a pótdíjkövetelést. Arról nincs statisztika, melyik területen fordultak elő gyakrabban a jóváírások.
A parkolási pótdíjakkal összefüggő beadványokat az ügyfélszolgálati iroda levélpostai és elektronikus küldemény formájában is fogadja, azaz nem „kötelező” a személyes ügyintézés. E körben az „sms-bemutatás” sem kötelező, amennyiben az ügyfél a mobiltelefonos parkolásindítás visszaigazolásának ún. ID-azonosítójára hivatkozni tud.
Erzsébetváros: havi 10000 pótdíjból 1600-at írnak jóvá
A VII. kerületnél a fővárosi parkolási rendeletből idéztek a kérdésünkre. Eszerint:
Amennyiben a gépjármű üzembentartója az ellenőrzés időpontjában érvényes parkolójeggyel rendelkezett, de azt nem a rendelet előírása szerint helyezte el (a szélvédő mögött, jól látható helyen), vagy a parkolójegy érvényességének kezdő időpontja és az ellenőrzés időpontja között nem telt el 5 percnél hosszabb idő, akkor az ellenőrzés napjától számított 5 naptári napon belül igazolhatja." Ha a parkolójegy megfelel, a tartozást törli. A lehetőséggel havonta legfeljebb egyszer lehet élni.
Az Er-Park Kft. havonta körülbelül 10 ezer pótdíjat szab ki. A pótdíjpanaszok száma 2600 havonta, ebből 1600-at jóváírnak. A jóváírt panaszok túlnyomó részét az 5 percen belül megváltott parkolójegyek alapján zárják le. (Azaz többek között a Madách téren ismert módon.) A társaság hallomásból ismeri a Madách téri módszert, de konkrétan sosem tapasztalta. A módszer jogi megítélése és minősítése válaszuk szerint nem tartozik a hatáskörükbe.
A parkolási kft.-nek nincs olyan statisztikája, ami területre szűrne, azaz megmutatná, melyik közterületen jellemző az „ötperces” panaszok túlburjánzása. A VI. kerületben egyébként nincs szükség személyes ügyintézésre, mert a rendszer a parkolójegyek adatai alapján meg tudja állapítani azok érvényességét.
A többi kerület nem küldött érdemi választ
II. kerület: Automatikus válasz 10 napja: kérelmünket megkapták, tájékoztatást küldenek.
XIII. kerület, a közterület-felügyelet víg kedélyt kívánva közölte, hogy megkeresésünket továbbította a Közszolgáltató Zrt. Közterületi Divízió Parkolási Üzletágnak. Válasz azóta sincs.
A VIII. kerületi, a IX. kerületi és a XI. kerületi közterület-felügyelettől még ennyi visszajelzés sem jött.
Ha ilyen magasról tesznek egy újság megkeresésére, akkor mire számíthatnak az ügyfelek?
Természetesen nem hagyjuk annyiban, ezúttal hivatalos közérdekű adatigénylést adunk be. Amennyiben erre 15 napon belül nem válaszolnak, az adatokért pert indítunk , amelyhez a Társaság a Szabadságjogokért jogvédő szervezet segítségét vesszük igénybe.
Frissítés: Megérkezett a Józsefvárosi Parkolás-üzemeltetési Szolgálat válasza
2013. január 2-től 410077 ellenőrzést végeztek a parkolási ellenőreink ebből 41694 pótdíjazás született. Ebből 5738-at töröltek. A kiszabott pótdíj megszüntetése nagyrészt az öt perces jegy utólagos bemutatására tekintettel történik.
Nálunk elképzelhetetlen az, hogy egy jeggyel egymás után több autó pótdíját töröljük, mert a törléskor a jegy egyedi sorszámát is rögzítjük. A következőkben, a megegyező jegy számmal a program nem fogadja el a sztornózást. Ugyan arra a rendszámra csak havonta egyszer „játszható el” az öt perces jegy, így nálunk még a parkoló övezetekben működő boltosok is leszoktak arról, hogy egy-egy figyelőjük riasztására utólag váltsanak parkolójegyeket.
Gyanús csoportosulásokat, vagy parkolást segítő jószívű önkéntes parkoló őröket, legfeljebb a Keleti Pályaudvar érkezési és indulási oldalán lehet látni, de a térfigyelő kamerákkal sűrűn lefedett területeket ezek a kedves önkéntes segítők nálunk nem nagyon szeretik, írta lapunknak Bánki István ügyfélszolgálati vezető.
Frissítés 2: A XIII. kerületből is megjött a válasz
A XIII. kerületben két évvel ezelőtt találkoztak egy-két esetben hasonló módszerrel, de az a XIII. Kerületi Közszolgáltató Zrt. tájékoztatása szerint pár nap után megszűnt.
2012-ben 110 345 pótdíjfizetési felszólítást állítottak ki. 2013-ban novemberig 137 783 pótdíjat állapítottak meg ( a növekedés oka, hogy nőtt az üzemeltetési terület). 2012 évben 8 139 esetben, 2013 I-XI. hó között 10 909 esetben fogadtak el az utólagos parkolójegyet, törölve a tartozást. A pótdíjbevétel 2012-ben 290 millió forint, 2013ban pedig (decemberig) 390 millió forint volt.