Ilona
15 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

KDB-döntés: 24 trolibusz ugrott

2014.04.11. 12:06
A Közbeszerzési Döntőbizottság a Skoda kérésére indított vizsgálatában elkaszálta a budapesti trolitendert, mert a kiírásban nem szerepelt dízelüzemű segédmeghajtás, csak akkumulátoros. A szűk határidők miatt ez azt jelentheti, hogy lőttek 3,4 milliárd forint uniós támogatásnak. A BKK vezérigazgatója a határozatot súlyos szakmai hibának nevezte. A VEKE szerint egy biztos: megint a közösségi közlekedés szenvedett vereséget.

Súlyos eljárási és érdemi jogsértésekkel, súlyos szakmai hibákkal és hatáskörtúllépéssel vádolja a BKK a Közbeszerzési Döntőbizottságot (KDB-t) abban a beadványban, amit a VEKE hozott nyilvánosságra a Facebook-oldalán. A KDB pár nappal ezelőtt gyakorlatilag elmeszelte a fővárosi trolibusztendert, mert a kiírásban nem szerepelt dízelüzemű segédmeghajtás, csak akkumulátoros, ez pedig szerinte versenykorlátozó.

Ez úgy kivágta Vitézy Dávid BKK-vezérnél a biztosítékot, hogy a BKK keddi válaszbeadványában három felkiáltójellel kiabálja a KDB arcába, hogy ez a döntés "a trolibuszgyártók és a piac ismeretének teljes hiányát igazolja!!!" Vitézy szerint már körülbelül 20 éve piaci sztenderd az akkumulátoros segédhajtás. Annyira, hogy a közbeszerzési vizsgálatot kezdeményező Ganz Skoda Közlekedési Zrt. 2005-ös, a BKV-nál futó Ganz-Solaris trolijai is ilyenek. 

Eképpen a BKK szerint a Skoda teljességgel rosszhiszeműen támadta meg az egész tendert, hiszen a kifogásolt tétel szerint maga is gyártott és adott el trolikat a BKV-nak. A BKK ráadásul felhozza azt is, hogy a Skoda nem is támadhatná meg a trolipályázatot, hiszen korábban a villamostenderen elbukott, mint offshore háttérrel rendelkező cég, ezáltal nem ügyfélképes.

A BKK szerint a jogsértő és súlyos szakmai hibákat tartalmazó döntés miatt Budapest 3,4 milliárd forintos uniós támogatási forrást veszít el, finanszírozhatatlanná válik és meghiúsul a főváros egyik leginkább környezetvédő tömegközlekedési eszközparkjának megújítása. Az uniós határidő ugyanis olyan szűk, hogy a tender újraindításával, vagy az ügy bíróságra terelésével kicsúsznak belőle.

Nem szeretnénk ebben a vitában állást foglalni, azt sem tudjuk megítélni, lehet-e egyáltalán így visszavonatni valamit, egy biztos, megint a közösségi közlekedés szenvedett vereséget

–kommentálta az esetet a VEKE.