Leporoltuk Tarlós választási programját

2014.09.08. 08:08
Újraválasztása esetén a 2010-ben készített programja mentén kívánja folytatni a fővárosban megkezdett munkát, nyilatkozta nemrég Tarlós István főpolgármester. Lesz is mit folytatni, mert a 2009-ben bemutatott, 2010-ben választási programmá vált „A nemzet fővárosa” című dokumentum pontjainak több mint a felét egyelőre nem sikerült teljesíteni.

Előástuk a Nemzet fővárosa című programot, és fejezetenként végigvettük, mit sikerült belőle teljesíteni, mit csak részben, és mit egyáltalán nem. Értékelésünk szerint a 61 pont több mint fele ígéret maradt, 14 teljesült, a maradék pedig csak részben.

A szakpolitikai fejezetek végén ön is értékelheti Tarlós István négyéves teljesítményét, valamint a cikk végén az összteljesítményről is lehet szavazni. Állítsa ki Tarlós István bizonyítványát!

Közigazgatás

  • Kezdeményezik az önkormányzati, az építési, a közbeszerzési, a helyi adókról szóló, valamint a forrásmegosztási törvény módosítását.
  • Túl jól sikerült. Elvették a fővárostól az idegenforgalmi adót, és odaadták a kerületeknek.
  • Korszerű struktúrában fogjuk csökkenteni a városházi ügyosztályok és fővárosi önkormányzati bizottságok számát.
  • Sikerült. A kórházak és az iskolák államnak átadásával nincs szükség a területen hivatalnokokra, és a BKK is átvett sok közlekedési szakembert.
  • Adósságkezelési osztály létrehozása a főpolgármesteri hivatalban.
  • Nem tudni róla, hogy felállt volna.
  • Bevonják a kerületi polgármestereket az átalakított főpolgármesteri kabinet munkájába.
  • Nem sikerült. Az új közgyűlésben már nem is kell, hiszen azt a polgármesterek alkotják.

Közigazgatásból Tarlós ön szerint hányast érdemel?

Közbiztonság

  • Kormányzati segítséggel egyszerűsítik a jogsértések szankcionálásának eljárási szabályait. Elérik, hogy bővüljön a helyszíni bírságolás lehetősége.
  • A parlament megváltoztatta a szabálysértési törvényt, de megtette volna a főváros nélkül is.
  • Hatékony erőfeszítések a hajléktalanprobléma kezelésére, a bérkoldulás visszaszorítására.
  • A hajléktalanok nagyrészt eltűntek a frekventált aluljárókból, de nem csökkent a számuk, a bérkoldulás maradt. Ráadásul a részsikernek is csak a finnyás belvárosiak örülhetnek, a hajléktalanok erővel történő kiszorításának a szociális és az emberiességi megítélése egyértelműen negatív.
  • Vizsgálják a tiltott területekre szóló építési engedélyeket, a vitatható fennmaradási engedélyeket, és főleg azt, hogy kik adták ki azokat.
  • Lehet, hogy vizsgálták, de semmilyen eredményről nem számoltak be.
  • Kitakarítják a lassan használhatatlanná váló aluljárókat; a rendvédelmi szervekkel együttműködve lépnek fel.
  • Ez sikerült.

Közbiztonságból ön szerint Tarlós hányast érdemel?

Városüzemeltetés

  • Budapesti Városüzemeltetési Központ megalapítása
  • Sikerült.
  • Az energiakereskedelmi feladatok ellátására új céget hozunk létre, a Fővárosi Önkormányzat és intézményei energiaigényeinek költségoptimalizálása érdekében.
  • Nem tudni ilyen cégről.
  • Európai példák alapján célul kitűzik a vízi közműszolgáltatást ellátó társaságok összevonását.
  • Ha állami kézbe akarták összevonni, akkor sikerült, bár az európai minta vitatható: eredetileg nyilván nem így képzelték el.
  • A Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK Zrt.) létrehozása. Szétválasztjuk a megrendelői és szolgáltatói szerepeket a tömegközlekedésben, tisztázzuk a rendezetlen és csak a korrupció melegágyát jelentő felelősségi viszonyokat.
  • Sikerült.
  • Regionális menetrend, valamint egységes regionális tarifarendszer bevezetése.
  • Egységesen nem sikerült.
  • Végrehajtják a legszükségesebb járműcseréket. 
  • A buszoknál összejött. A 2-es metrónál is, de a 3-asnál nem, a HÉV-nél sem. Az új villamosok gyártás alatt.
  • Az utastájékoztatás, a forgalomirányítás fejlesztésével javítjuk az utaskiszolgálást, utasközpontú szolgáltatássá alakítják a tömegközlekedést.
  • A Futár üzembe állításával, nehézkesen ugyan, de sikerült.
  • A belvárosi villamoshálózat helyreállítandó, a belvárosi főutak re habilitációjával egyidejűleg (ide tartozik a Bajcsy- Zsilinszky út – Kiskörút és a Kossuth Lajos utca – Rákóczi út tengely).
  • Nem sikerült.
  • Cél a fogaskerekű rekonstrukciója és integrációja a villamoshálózatba.
  • Nem sikerült.
  • Budán a 17-es és 19-41-es villamosok összekötése
  • A ciklusban nem sikerült, még nem kezdődött el.
  • A 42-es villamos Havanna-lakótelepre történő meghosszabbítása
  • Nem sikerült
  • Az 1-es villamos budai meghosszabbítása
  • A ciklusban nem lesz kész, folyamatban.
  • Pesterzsébet villamosközlekedésének fejlesztése
  • Nem sikerült
  • Utas- és városbarát technikai megoldások, pl. fűvel borított villamosvágányok szükségesek.
  • Sikerült
  • Egységes parkolási rendszer, a parkolási bevételek tömegközlekedési fejlesztésekre fordítása
  • Nem sikerült, sőt teljesen kivették a főváros kezéből
  • P+R parkolók kialakítása
  • Részben sikerült, sok csak terv maradt
  • A főutak mentén a kerékpárút-hálózat kiépítése, a városi kerékpározás egyéb feltételeinek (tárolók, szabályozás, közlekedési kultúra javítására irányuló kampányokkal stb.) megteremtése
  • Részben sikerült, de sok főút mellett hiányzik
  • Intenzíven oktatják a közlekedési kultúrát az iskolákban, sőt már az óvodákban.
  • Nem tudni róla, hogy volt ilyen.
  • Taxik erős felügyelete
  • Sikerült.

Városüzemeltetésből Tarlós hányast érdemel?

Környezetvédelem

  • A város levegőminőségének javítása, különös tekintettel a közlekedés okozta por- és zajszennyezésre.
  • Nem változott a levegőminőség
  • A Duna mint közlekedési folyosó bevonása a városi közlekedésrendszerébe (a rakpartok megközelítésének rendezése).
  • Nem sikerült, csak elvétve, néhány helyen.
  • Valódi közlekedési szövetség létrehozása, a regionális közlekedési rendszer működtetése.
  • Nem sikerült
  • Nemzeti Vízprogrammal szinkronban lévő Fővárosi Vízprogram
  • Nem tudni, hogy van ilyen.
  • Fővárosi energiabiztonsági stratégia
  • Sikerült.
  • Leállítják a még megmaradt zöldterületek felesleges beépítését.
  • Nem sikerült.
  • Szmogriadó és hőségriadó tervek, vizsgálják a finompor-probléma mérséklésének lehetőségeit.
  • Részben sikerült.
  • Parlagfű-mentesítési program
  • Átfogó, nagy fővárosi programról nem tudni.
  • Zajvédő falak rendszerének kiépítése az érintett főútvonalak mentén, kezdeményezik a zajterhelések szabályainak felülvizsgálatát.
  • Részben sikerült.
  • Felszámolják az illegális hulladéklerakó helyeket, a szemetelést szigorúan szankcionálják
  • Részben sikerült.
  • Hulladékgazdálkodási stratégia alapján kiterjesztik a szelektív hulladékgyűjtés rendszerét.
  • Sikerült.
  • Barlang- és forrásmegóvó program
  • Nem tudni, hogy lenne ilyen.

Környezetvédelemből Tarlós hányast érdemel?

Építészet, városépítés

  • A városkép érdekében el akarták érni, hogy amennyiben a tulajdonos az államtól vagy az önkormányzattól vásárolt építési telken három éven belül nem kezd építkezni, úgy az állam (az önkormányzat) a szerződött áron jogosult legyen azt visszavásárolni.
  • Nem tudni róla, hogy sikerült.
  • Megkezdik a komplex-elvű lakótelepi rekonstrukcióknak az előkészítését
  • Kifejezetten ilyen fővárosi programról nem tudni.
  • Foglalkoznak a Vár és a soroksári Duna-ág újrakomponálásának problémájával
  • A Várat a kormány komponálja újra, a Duna-ág komponálatlan maradt.
  • Hídfelújítások folytatása
  • A Margit hidat befejezték, a Lánchídra nem ad pénzt a kormány, a Petőfi híd sorban áll (roskadozik)
  • A 4-es metró befejezése
  • Sikerült
  • A csepeli gerincút befejezése
  • Sikerült 
  • A római-parti gát megépítése
  • Nem sikerült
  • A Moszkva tér rendezése
  • Nem sikerült
  • A Budapest szíve program folytatása
  • Sikerült
  • Új kongresszusi központ felépítése, valamint az elvetélt kormányzati negyed helyén egy új múzeumi negyed kialakítása
  • Nem sikerült, sőt a múzeumi negyedet a városligeti zöldbe építi a kormány
  • Fővárosi Közmunkák Tanácsának újraélesztése
  • Nem sikerült.

Városépítésből Tarlós hányast érdemel?

Turizmus 

  • Meg kell oldani a Ferihegyi repülőtér és a Belváros közvetlen kötöttpályás összeköttetését.
  • Nem sikerült. 
  • Komplex (információs, vásárlási, szobafoglalási) látogatóközpontokat szükséges kialakítani a reptér, a pályaudvarok és az autópályák környezetében.
  • Nem sikerült.
  • Megoldás a turistabuszok parkolására.
  • Nem sikerült.
  • Kijelölik és megterveztetik a szállodahajók fogadására alkalmas kikötő helyét.
  • Nem sikerült, csak koncepciószinten.

Turizmusból Tarlós hányast érdemel?

Egészségügy

  • Egységes budapesti ügyeleti rendszert alakítanak ki a Mentőszolgálattal együttműködve, és megoldják az ügyeleti rendszer sürgősségi rendszerébe történő illesztését.
  • Sikerült
  • Korrigálják a szülészeti osztályok ágyszám- és szervezési veszteségeit.
  • Nem sikerült, fővárosi kezelésű kórház nincs is már
  • Kezdeményezik a pszichiátriai és a neurológiai ellátás újraszervezését.
  • Nem sikerült.
  • Újraszervezik a budai oldalon a gyermek fekvőbeteg-ellátást.
  • Nem sikerült.
  • Kiépítik az egészségügy egységes elektronikus rendszerét.
  • Nem sikerült.

Kultúra

  • A kulturális intézmények, fesztiválok, a kulturális turizmus és az ezzel kapcsolatos informálás, egységes megjelenés, regisztráció, minőségbiztosítás, ellenőrzés, koordinálás érdekében létre kell hozni a Városarculati Központot.
  • Nem tudni ilyenről.

Kultúra és egészségügy területén hányas az osztályzat?