Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Románok és észtek is ráugrottak a 3-as metróra

2014.12.30. 15:27
Hét ajánlat érkezett be hivatalosan a 3-as metró szerelvényeinek felújítására. Öt közép- és kelet-európai, valamint két nyugati cég indul a 60 milliárd forintos munkáért. Az egyik magyar cég spanyol partnerről oroszra váltott.

Egy hét halasztással, kedden járt le a részvételi határidő, azaz máig kellett jelezniük az érdeklődő cégeknek, ha indulni akarnak a 3-as metró kocsifelújítási tenderén. Mint megtudtuk, hét cég jelentkezett:

  • a francia Alstom Transport
  • a spanyol CAF
  • a nyíregyházi Kelet-Út Kft.
  • az orosz Metrovagonmas és a magyar Dunakeszi Járműjavító Kft.
  • a román Reloc-Elektroputere-Astra
  • az észt Skinest Rail
  • és a cseh Skoda Transport
Prágában így újították fel az orosz szerelvényeket (elöl a két új, hátul a régi). Forrás: metroweb.cz
Prágában így újították fel az orosz szerelvényeket (elöl a két új, hátul a régi). Forrás: metroweb.cz

Érdekesség, hogy a nagy járműgyártó központtá fejlesztendő Dunakeszi Járműgyártó, ahol jelenleg a CAF villamosok készülnek, hirtelen átállt az ezen a tenderen riválisként induló oroszok mellé. Szakértők szerint a lépés alapján jó eséllyel lehet a pályázat nyertesére következtetni. 

A menetrend szerint most valószínűleg néhány hét eltelik a hiánypótlásokkal, aztán következik egy hosszabb tárgyalási szakasz, ami alatt a jelentkezők pontosabban megismerik a metrókocsik állapotát, majd az ajánlattétel után, várhatóan jövő év első felében a tervek szerint megkötik a szerződést. Mint arról beszámoltunk, a felújítás, azaz inkább átépítés során a nyertesnek a pályaszámon (ez a metrókocsi rendszáma tulajdonképpen) kívül szinte mindent le kell cserélnie, vagyis lényegéeben egy új kocsit kell építenie.

Úgy tudjuk, hogy a legrégebbi szerelvények esetében (vannak a 3-as vonalon 14 és 24 éves kocsik is) a teljes kocsiszekrényt lecserélik, forgóvázastól együtt, teljes átkábelezéssel. Így a kocsik külsőre akár radikálisan megváltozhatnak. Erre jó példa a prágai metró, ahol két vonalon is inkább a régi orosz szerelvények felújítását választották új kocsik vásárlása helyett.

A 3-as metrón a kocsiszerelvény külső méretei adottak ugyan, de a felújított jármű új homlokfalat, színt, ajtókat kaphat majd, és az orrába a 2-es vonalon közlekedő Alstomhoz hasonlóan be lesz építve egy menekülőajtó.

A kocsikat 3 és fél éven belül kell újraépíteni, folyamatos üzem mellett. Ez azt jelenti, hogy a felújítás alatt nyilvánvalóan kevesebb lehet a járműszám, így a menetrend is változhat. A felújított jármű kocsiszekrényére 10 év garanciát kell adni, a kocsinak magának pedig legalább 20 évig kell működőképesnek lennie.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?