HÉV-vel vagy villamossal menjen tovább Csepel?

RB 20160128 04
2016.02.18. 11:08 Módosítva: 2016.02.18. 11:09
A megpályázott 2024-es olimpia budapesti koncepciótervében több fejlesztés között a legnagyobb vihart a csepeli HÉV villamossá alakítása kavarta. Sokak szerint a HÉV szállítási kapacitását nehéz villamosokkal pótolni, sőt a villamos nem tud majd olyan gyorsan haladni sem, mint a HÉV, ezért a csepelieknek lassabbá és kényelmetlenebbé válik a bejutás a városba. De valóban így van? Összehasonlítottuk a számokat,

 és a következő jött ki:

  • Villamossal lehet pótolni a HÉV-eket, de az ülőhely mindenképpen kevesebb lesz —> a villamos kényelmetlenebb lesz.
  • A menetidő mindenképpen nő 3-4 perccel—> a villamos lassabb lesz.

A tervek

Az úgynevezett master plan kissé elnagyoltan vázolja fel az elképzeléseket. Más lesz a közlekedés az olimpia alatt, és más előtte-utána. Kezdjük az utóbbival. Először is megszűnne a csepeli HÉV. A vonalán, a Kvassay hídig felhasználva a vágányait, villamos közlekedne. A szigetcsúcs után új vágányokat építenének ki 800 méter hosszan a Közvágóhídig, ahol az új, 7-es számra hallgató csepeli villamos belefonódna a) a 2-es villamos vonalába, b) az 1-es villamos vonalába. 

A csepeli Olimpiai Park és környezetének látványterve
A csepeli Olimpiai Park és környezetének látványterve
Fotó: BVFT Kft

Az első verzió (a) esetben egészen a Petőfi hídig közösködne a síneken a 2-es és a 7-es, majd a Boráros téren egy új, 270 méter hosszú szakaszon (a mai buszvégállomás területén) a 7-es átfonódna a Nagykörútra. Ezen a vonalon a mostani Combinók járnának. A második esetben (b) a 7-es (remélhetőleg egy külön szintű kereszteződésben) áthaladna a Soroksári út felett, és a már kiépített hídfői feljáraton becsatlakozna az 1-es vonalába. Ezen a vonalon kisebb részt régi Tátrák, nagyrészt új, rövid és hosszú CAF villamosok járnának.

Előnye a tervnek, hogy a metróvonalak, a belvárosi célok mindkét ágról átszállás nélkül elérhetőek lennének.

A kapacitás

A csepeli HÉV vonalán MIX/A típusú motorvonatok közlekednek, egy PXXV/A pótkocsit közrefogva. A háromkocsis szerelvényen 164 ülőhely van, 259 állóhellyel. De mivel ezek a HÉV-ek csúcsidőben duplázva, hat kocsival járnak, így összesen 328 ülőhellyel, 518 állóhellyel, azaz összesen 846 férőhellyel közlekednek. (Forrás: Wikipédia) A kapacitásról szakfórumokon ádáz viták folynak. Van, aki 1000 fős befogadóképességről beszél, mások szerint ez maximum 750 fő lehet, amit átlagolva körülbelül ki is jön a hivatalos 846-os férőhelyszám. 

Külön kérdés a HÉV kihasználtsága. A legutóbbi, 2008–2009-es adatok szerint ez reggel 6 és 9 óra között a legnagyobb: 63 százalék, délután 15 és 19 óra között pedig 51 százalék. A férőhelyszámot alapul véve ez 533 fő a csúcsidőben. Nagyjából megegyezik ezzel a számmal a főpolgármester által ismertetett csúcsóránkénti 5500 utas. A HÉV ugyanis ilyenkor hatpercenként jár, azaz egy órában 10 HÉV közlekedik.

Az nyilvánvaló, hogy a villamosokat nem a hatpercenkénti 550 utas kapacitásra kell hangolni, hiszen akkor 100 százalékos tömöttséggel járnának csúcsidőben, és az utasok szardíniás dobozban éreznék magukat. Hanem a HÉV jelenlegi kihasználtságához kell közelíteni, hogy a közlekedés kényelmes legyen a csepelieknek. Tehát marad a 850 fő elszállítása hatpercenként, avagy 8500 fő szállítása óránként. Ehhez kell felnőniük a villamosoknak.

A villamosok

A koncepció nagyvonalúan 77 darab villamos beszerzéséről ír, ez pedig pontosan megegyezik az eredetileg megvásárolni kívánt CAF villamosok számával (a lehívható opciós darabszámmal együtt). Ezekből több rövid CAF jár már a fonódó hálózaton, a hosszabb verzió pedig tavasztól kezd majd az 1-es vonalon.

Valószínűleg ezek fognak bejárni Csepelre, néha kiegészítve régi Tátrákkal.

A körúti vonalról minden második Combino (ami a 6-os vonalon jár most) kanyarodna le a Boráros térnél Csepel felé. Van egy alternatív csatlakozási lehetőség is, amivel számolnak a Boráros tér helyett, arról az olimpia alatti közlekedésről szóló részben írok, lejjebb. Tehát az új csepeli vonalon, amit 7-esnek neveztek el, rövid és hosszú CAF-okkal, Combinókkal és néha Tátrákkal kell számolni.

A hosszú CAF 345 utast tud szállítani (81 ülőhellyel), a rövid 200-at, (46 ülőhellyel). A Combino kapacitása 350 utas (64 ülőhellyel), a háromkocsis Tátra szerelvényé pedig 300 fő. A kapacitásadatokból látszik, hogy csúcsidőben, főleg reggel, nem elég két villamos a csepeli HÉV pótlására, be kell állítani egy harmadikat is, méghozzá úgy, hogy a három villamos kétperces időközökben kövesse egymást. Ez nem ördöngösség, a 4-es, 6-os vonalán reggel 7 és 8 óra között a BKV megvalósította már a kétperces követést. Ha a BKV lehívja a CAF-szerződés maradék 20 darabos opcióját, akkor nagyjából elegendő számú villamos lesz ahhoz, hogy a csúcsidei közlekedést biztosítani tudják. (Ehhez főleg az 1-es vonalon kell majd kicsit sűríteni.)

Komfort

Az adatokból kitűnik, hogy a HÉV-et pótló három villamos ülőhelyszáma a legjobb esetben is csak 226, viszont rosszabb összeállításban 191 is lehet, ami egyáltalán nem tud versenyezni a HÉV 328 ülőhelyével, tehát az utazás sokaknak sokkal kényelmetlenebb lesz, mert nem tudnak leülni. 

Enyhíti a kényelmetlenséget, hogy a villamosok viszont sokkal modernebbek, mint a HÉV, és klímával szerelték fel őket. Szintén javítja a komfortérzetet, hogy nem kell átszállni, Csepelről egy utazással elérhető a 2-es metró a Blaha Lujza téren, a 3-as metró a Ferenc körútnál és a Népligetnél, a 4-es metró pedig a Rákóczi térnél.

Sebesség 

A HÉV 60 km/óra sebességgel mehet a jelenlegi jogszabályok szerint, a villamosoknak pedig csak 50 km/óra a megengedett legnagyobb sebesség. Jogszabály-módosítással a villamosok sebességhatára feloldható. Azután a hosszabb egyenes szakaszokon akár 60-65-tel is mehetnek, mindhárom típus képes erre. Persze ehhez kell a törvénymódosítás.

Problémát okozhat viszont a nagykörúti ágnak, hogy a Kvassay híd és a Boráros tér közötti villamosvágány-szakaszon belassulnak a járművek: a mai, később elbontandó Duna-parti HÉV-szakaszhoz képest 3-4 percet is veszthetnek a menetidőből (a jelenlegi 2-es villamos menetrendje alapján). Hiába az átszállásnélküliséggel megtakarított idő, a villamos ezen az ágon szinte biztosan lassabb lesz a mai HÉV-nél.

Igazi hátrányok

Közvetlen hátrányuk származik majd az átszervezésből mind a 6-os vonalat, mind az 1-est használó budaiaknak, ugyanis (a Csepel felé terelés után) feleakkora kapacitás megy át a Petőfi hídon és a Rákóczi hídon Budára. Az igazi hátránya a HÉV „villamosításának” nem a budai kapacitáscsökkenés, nem is a csepeli ülőhelydeficit, sőt nem is a néhány perces menetidő-hosszabbodás lesz. 

A csepeli HÉV-vel már több évtizede úgy számolnak a budapesti fejlesztési tervek, hogy az a szigetről kilépve a föld alatt eléri a Kálvin teret, és ott becsatlakozik a metróvonal-hálózatba, majd továbbhaladva észak felé, a Margitszigetnél át a Duna alatt összefonódik a szentendrei HÉV-vel (ez lenne a sokat emlegetett 5-ös metró). Valószínűleg mindenki számára nyilvánvaló, hogy egy csepeli villamosvonal és egy metróhálózatba kapcsolódó gyorsvasúti vonal között minőségi különbség van.

Az olimpiai terv is kitér erre, mondván, nincs már se idő, se pénz, csak a villamosra. Ha pedig a villamos megépül, akkor a csepeliek évtizedekig letehetnek a magasabb szintű tömegközlekedésről. De nemcsak a csepeliek, hanem az óbudaiak, szentendreiek, a soroksári HÉV vonalán lakókról nem is beszélve. Az olimpiai terv ugyanis erre a vonalra is villamost irányoz elő a Közvágóhíd és a Határ út között, a távolba vesző 5-ös metró helyett.

Mindennek fényében különösen abszurd – más szempontból persze nevezhetjük reményt keltőnek is –, hogy a fővárosi önkormányzat idei költségvetési terve szerint 2016-ban 32 millió forintot fordítanak az észak–déli regionális gyorsvasút rekonstrukció I. ütem előkészítésére.

Azaz az épp kiherélni szándékozott 5-ös metró tervezésére.

Az olimpia három hete

A térség egész közlekedését megbolygatja majd az olimpia három hete, ami alatt a csepeli villamos új vágányát, ami pont az olimpia parkot keresztezi, le lenne zárva. A koncepcióterv nem tér ki arra, hogy ezalatt több mint húszezer csepeli hogy jut be a városba, hiszen se HÉV, se villamos nem lesz. Valószínűleg kerülőúton, villamospótló buszokkal, hering üzemmódban.

Az olimpia alatt a villamosok nagy részét befogják a szent cél érdekében: a 4-es és a 6-os a Mester utcára terelve az olimpiai parkig közlekedik majd. Dél-Pestről ugyanerre a Közvágóhíd környéki ideiglenes végállomásra futna be az 51-es villamos, Csepelről pedig a szigetcsúcsig járna az új 7-es villamos. Jobb, ha már most kiveszi mindenki a szabadságát arra a három hétre. Feltéve, ha lesz egyáltalán olimpia Budapesten 2024-ben, ez ugyanis csak 2017-ben dől el véglegesen.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
Iskolai mészárlásra készült egy diák Vas vármegyében, a TEK kommandósai fogták el

Iskolai mészárlásra készült egy diák Vas vármegyében, a TEK kommandósai fogták el

A fiú angolul posztolt a tervéről az internetre, amit az FBI vett észre.

február 18., 11:36

  • Belföld
A világ 20 legjobbja közé került a Corvinus egyik képzése

A világ 20 legjobbja közé került a Corvinus egyik képzése

A Quacquarelli Symonds két elismerésben részesítette az intézményt.

február 18., 11:06

  • Belföld
Rablásért kaphat fegyházbüntetést egy kiskunmajsai férfi

Rablásért kaphat fegyházbüntetést egy kiskunmajsai férfi

A vádlott egy siketnéma férfit is kirabolt.

február 18., 12:26

  • Címlapon
Megállapodott Ukrajna és az Egyesült Államok az ásványkincsekről

Megállapodott Ukrajna és az Egyesült Államok az ásványkincsekről

Volodimir Zelenszkij engedett az amerikai nyomásnak.

41 perce

  • Címlapon
„Kicsinállak” – fenyegette meg a budapesti lakos a hajléktalant, majd eltüntetett egy buszmegállót

„Kicsinállak” – fenyegette meg a budapesti lakos a hajléktalant, majd eltüntetett egy buszmegállót

Zoltán a börtönt is megjárta, mielőtt az utcára került, és azt mondja, már az utolsókat rúgja.

4 órája

  • Címlapon
Menczer Tamás: Egyetértek Magyar Péterrel!

Menczer Tamás: Egyetértek Magyar Péterrel!

Szóba került az LMBTQ és Csipke Józsika is.

5 órája

  • Címlapon
Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban

Emmanuel Macront még soha nem alázták meg úgy, mint Donald Trump a Fehér Házban

Az orosz−ukrán háborúról egyeztettek a felek, amikor furcsa jelenet zajlott le.

13 órája

  • Belföld
Magyarország legismertebb korrupciós perének elsőrendű vádlottja hatalmas összeget keresett a börtönben

Magyarország legismertebb korrupciós perének elsőrendű vádlottja hatalmas összeget keresett a börtönben

Most ebből váltaná ki a lefoglalt vagyontárgyait.

február 18., 11:14

  • Belföld
Jegesmedveikrek születtek a Nyíregyházi Állatparkban

Jegesmedveikrek születtek a Nyíregyházi Állatparkban

A bocsok egészségesek, és hamarosan a látogatók is láthatják őket.

február 18., 12:51

  • Belföld
Sulyok Tamás: Izrael továbbra is számíthat Magyarország támogatására

Sulyok Tamás: Izrael továbbra is számíthat Magyarország támogatására

A köztársasági elnök kiemelte, hogy Magyarország elítéli az antiszemitizmust.

február 18., 13:59

  • Belföld
Megdőlt a szezonrekord, kedd reggel mínusz 14 fokot mértek

Megdőlt a szezonrekord, kedd reggel mínusz 14 fokot mértek

Nyírtasson volt a leghidegebb.

február 18., 10:43

  • Címlapon
David Pressman: Ami Magyarországon történik, az nem konzervativizmus, hanem korrupció

David Pressman: Ami Magyarországon történik, az nem konzervativizmus, hanem korrupció

Az Egyesült Államok volt budapesti nagykövetét Orbán Viktorról és a demokráciáról kérdezték.

55 perce

  • Belföld
Kutatás bizonyítja: ez nem változott a 2010-es Fidesz-visszatérés óta sem

Kutatás bizonyítja: ez nem változott a 2010-es Fidesz-visszatérés óta sem

Hiába a politikai rendszer és az intézmények változása.

február 18., 10:02

  • Belföld
Tombol az influenzajárvány, a farsang elhalasztását kérik a Tolna vármegyei orvosok

Tombol az influenzajárvány, a farsang elhalasztását kérik a Tolna vármegyei orvosok

Két hete a norovírus és a bárányhimlő-fertőzés is megjelent a gyermekpopulációban.

február 18., 08:03

  • Címlapon
A forgalomban és az ingatlanárakban is Európa tetején Magyarország

A forgalomban és az ingatlanárakban is Európa tetején Magyarország

És ami most jön, az még erre is rátesz egy lapáttal.

2 órája

  • Címlapon
Nagy felfedezés kapujában állunk, kiderülhet a hunok pontos eredete

Nagy felfedezés kapujában állunk, kiderülhet a hunok pontos eredete

Pont kerülhet egy évszázados vita végére.

1 órája

  • Belföld
Újabb jogszabály-módosítással gyorsítaná a kormány a betegellátást a szakrendelőkben

Újabb jogszabály-módosítással gyorsítaná a kormány a betegellátást a szakrendelőkben

Megszűnhet a lehetőség, hogy csak a területükhöz tartozó betegekre korlátozzák az ellátást.

február 18., 07:35

  • Belföld
Bíróság előtt a férfi, aki felelős lehet a Deák téri biztonsági őrök halála miatt

Bíróság előtt a férfi, aki felelős lehet a Deák téri biztonsági őrök halála miatt

Mindketten Gattyán György pártjának sátrában dolgoztak, amikor szén-monoxid-mérgezést kaptak.

február 18., 09:59

  • Belföld
Útra borult rakomány miatt lezárták a 8-as főutat Ajka és Devecser között

Útra borult rakomány miatt lezárták a 8-as főutat Ajka és Devecser között

Egy nyerges vontató pótkocsija szakadt le.

február 18., 11:20

  • Címlapon
Bátran álmodhat a Wembley-ről az Angliában húszezrek által éltetett magyar

Bátran álmodhat a Wembley-ről az Angliában húszezrek által éltetett magyar

A kilencszeres válogatott középpályás Dárdai Bencéről is beszélt.

2 órája

  • Belföld
Letartóztattak három embert a drogkereskedelemmel gyanúsított rendvédelmi dolgozó ügyében

Letartóztattak három embert a drogkereskedelemmel gyanúsított rendvédelmi dolgozó ügyében

A kereskedők többek között marihuánát, speedet és kristályt árultak, valamint fogyasztottak.

február 18., 13:29

  • Belföld
Egy férfi életéért küzdöttek egy budapesti villamosmegállóban

Egy férfi életéért küzdöttek egy budapesti villamosmegállóban

Egy járókelő mentette meg az életét.

február 18., 12:02

  • Belföld
Emberrablás miatt áll bíróság elé hét férfi Szegeden

Emberrablás miatt áll bíróság elé hét férfi Szegeden

Csoportos garázdaság is szerepel a vádpontok közt.

február 18., 13:52

  • Belföld
Élettársát szúrta le egy nő Szegeden

Élettársát szúrta le egy nő Szegeden

Italozás közben alakult ki vita közöttük.

február 18., 10:48

  • Belföld
Minden előzmény nélkül fejbe lőtte ismerősét a miskolci férfi, vádat emeltek ellene

Minden előzmény nélkül fejbe lőtte ismerősét a miskolci férfi, vádat emeltek ellene

A fegyver eredetileg kóbor kutyák miatt került elő.

február 18., 06:15

  • Címlapon
Kovács Gergely: Inkább tőlem tudjátok meg, itt járt a hivatalban Tiborcz István

Kovács Gergely: Inkább tőlem tudjátok meg, itt járt a hivatalban Tiborcz István

Több üggyel kapcsolatban is egyeztettek.

5 órája