Tarlós bekeményít
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A nyári szünet előtt ez az utolsó főpolgármesteri sajtótájékoztató – jelentette be Tarlós István szokásos heti sajtórendezvényén. A következőt az új szezon első közgyűlése után, várhatóan szeptember elején tartják majd.
3-as metró felújítása, pótlóbuszok
A 3-as metró felújításával kapcsolatban Tarlós kijelentette, nem érti, miért volt szükség a több hónapos hercehurcára. Ezzel a pótlóbuszok beszerzése körül kialakult polémiára utalt. A miniszterelnök viszont, mint mondta, végre lépett. Nem igaz, hogy a kormány átvállalja a buszszolgáltatás fedezetét: eleve a kormány akarta, nem a főváros, hogy ezt külön szolgáltatás keretében oldják meg. "Mindig azt mondtuk, hogy Budapest akkor tudja ezt vállalni, ha az állam átvállalja különbséget a legolcsóbb és a kiválasztott buszszolgáltatás ára között, és ez most megtörtént."
Tarlós reméli, hogy találnak magyar buszokat, ugyanakkor nem érti, hogy ha van olyan szolgáltató, amelyik magyar buszokkal akarja a feladatot ellátni, az miért nem indult a BKK őszi tenderén. Az Unió részéről felmerült, hogy megtérülő beruházásként tartsák nyilván a metróberuházást, és ezért ne EU-támogatásból, hanem az Európai Befektetési Bank (EIB) hiteléből, állami garancia mellett valósuljon meg. Nyitott kérdés, hogy a rendelkezésre álló 137,5 milliárdot mire költik, de Tarlós ragaszkodik hozzá, hogy ezt a vissza nem térítendő támogatást Budapest kapja.
A 3-as metró biztos, hogy kész lesz, mert az állapota miatt nem tűr halasztást, de hogy mikor, azzal "érdemes megvárni a valóságot".
Városliget
A Városligetet az ellenzéki képviselők állításával szemben törvény vette el a Fővárostól. A múzeumi negyed Tarlós 2001-es programjában is szerepelt, és a főpolgármester, ahogy akkor, most is a Nyugati pályaudvar mögött látná szívesen. De a számított zöldterület nagyobb lesz, mint eddig volt. Tarlós szerint lejárt az élőláncos akciózás ideje, az ilyen akciókat erősen eltúlzottnak tartja. A hangadókat szerinte "politikai hátsó szándékok" vezérlik, "ezt nyugodtan el lehet hinni".
Déli pályaudvar
A fejpályaudvarok hátránya (ilyen a Déli is), hogy sok a vágány. Tarlós futurisztikusnak nevezte a vágányok alagútba süllyesztésének tervét. Szerinte több mint 80 éve elemezgetik, hogy mi történjen a fejpályaudvarokkal. Ma a Délit azért kockázatos megszüntetni, mert Kelenföldön is elveszett 8 vágánypár a P+R parkoló építése miatt, ezért ott rövidtávon nincs hely a bővítésre, és a kiszolgáló épületek is alkalmatlanok. Ezért nincs mód a Déli 10 vágánypárjának kiváltására.
Fővárosi Állatkert
A Népligetet és az Óbudai szigetet is fejleszteni kell, nem csak a Margitszigetet és a Ligetet. A főváros elkötelezett ebben, kezdeményezik az egyeztetést a kormánnyal. A Pannon parkot (a kibővített Állatkertet) 2017 tavaszán fogják átadni. A Hermina garázst az NFM fogja megépíteni 700 férőhellyel, és átadja a fővárosnak.
A volt Vidámpark bontása befejeződött. A Biodome építési engedéllyel rendelkezik, a közbeszerzés hamarosan megindul. A Pannon park kapja majd a Széchenyi fürdő fölösleges vizét. Az állatkert megkapja a volt Toxikológiai intézet épületét is. Muszáj újratárgyalni a Főtávval az Állatkert távfűtését, mert annyira drága, hogy felmerült a gázkazánokkal való kiváltása, amit Tarlós nem szeretne.
Közbeszerzések
A cégvezető munkaköri leírásában szerepel a személyes felelőssége a város érdekeinek védelme, külső ügyvédi irodák foglalkoztatásához a bejegyzésen túlmenően Tarlós nem járul hozzá. Ha ez mégis felmerül, az felvetné a vezető alkalmatlanságát. A közműcégekre a közbeszerzési cég nem gyakorolhat nyomás. A főpolgármester szerint a közbeszerzési céggel kapcsolatban a Rogán-Habony érdekkör terjeszkedésére vonatkozó kérdéseket az azokról beszámoló lapoknak, vagy az érintetteknek kell feltenni.
Dugódíj
Tarlós szerint a behajtási díj már 2006-ban megjelent az Unióval kötött támogatási szerződés részeként, és attól Brüsszel nem fog eltekinteni, a bevezetése alól Budapest nem tud kibújni. Ugyanakkor a parlament hozott egy törvényt, mely szerint nem lehet dugódíjat bevezetni. A főpolgármester nem fogja kezdeményezni a törvénymódosítást, mert nem akarja magára húzni a támadásokat, de felhívta a figyelmet, hogy vagy a törvény változik, vagy az állami költségvetésből kell majd kipótolni a kieső uniós forrásokat.
A polgármester bejelentette, hogy egy műhelymunka keretében hivatala becsléseket készíttetett a dugódíjra, amennyiben az mégis megvalósul. Eszerint ha lesz dugódíj, a külső zónára érvényes éves matrica ötezer forintba kerülne. A bevételt 4,5 milliárdra becslik. A belső zóna Pesten a Kiskörúton belüli terület, Budán az Erzsébet híd és a Margit híd között az Alagút utca – Lánchíd utca – Attila út – Csalogány utca – Fő utca és a Duna által határolt terület lenne, az alsó rakpartok kivételével. Itt a díjtétel használatonként 700 forint lenne, ebből évente 5,5 milliárd forint folyna be. A tiszta bevétel tízmilliárd forint körül alakulhatna. A zónahatárokon belül lakók az első autóval ingyen, a másikkal kedvezményesen közlekedhetnének a zónákban. A rendszer felállítása 750 millió – egymilliárd forintra rúgna.