Akár blokád alá is vonnák a repteret az elkeseredett lakók

További Budapest cikkek
-
A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A kutyámat nem tudom kivinni szarni, mert fél a repülőgépek hangjától.
Akár több százezer embert is az utcára visznek, és a ferihegyi repülőtér blokádját sem tartják elképzelhetetlennek azok a budapestiek, akiknek az életét pokollá teszi a reptér forgalma. Erről és a hatóságok közömbösségéről is beszéltek kedden délelőtt a városházán a reptér forgalmáról, zaj- és légszennyezéséről tartott lakossági megbeszélésen felszólaló civilek.
Többféle szennyezésről esik szó az alábbiakban, egyrészt ami hallható, hogy a repülőgépek az otthonok fölött nem túl nagy magasságban ereszkednek, illetve emelkednek. Másrészt a repülőtér kifutópályáinak és a hangárok közelében élők a folyamatosan visító hajtóművektől kapnak idegrángást, harmadrészt a kerozin okozta légszennyezettség is komoly egészségügyi károkat okoz.
A ferihegyi reptér által keltett zaj évtizedek óta hergeli Dél-Pest szinte teljes lakosságát, de megtanultak ezzel együttélni. Azonban az utóbbi évek megnövekedett forgalma, a reptér kapacitásának jelentős növekedése és a megváltoztatott légi folyosó pokollá tette az életüket.
Sűrűbben járnak a repülők, mint az 5-ös busz
Egyre nő a repülőforgalom Ferihegyen, és ezt azok érzik a legjobban, akik a légifolyosó alatt élnek. Zugló felett szinte egymást érik a járatok, a témát már a parlamentben is felkapták.
Új terminállal bővül a Liszt Ferenc repülőtér
Meredeken nő az utasforgalom, ezért 225 milliárd forintot költenek fejlesztésre 2024-ig.
A téma nemhogy örök, de évről évre egyre mélyülő pszichózist jelent az ott élőknek, akiket valósággal sokkolt a nemrég bejelentett 225 milliárdos reptérfejlesztés is.
Az idén főpolgármester- és polgármester-választások lesznek, és ha valamitől, a regnáló vezetők retteghetnek attól, hogy háborús helyzet alakuljon ki az érintett területeken. És higgyék el, nem én használok szenzációhajhász, szándékosan túlzó szavakat. Kedden délelőtt a városházán megjelentek nem kímélték a repteret, az üzemeltetőket és a városvezetőket, ami egyáltalán nem csoda. Az életük a tét.
Uram, én haldoklom
Ahogy az sem csoda, hogy ebben a helyzetben a lakossági kibeszélő tényét igyekeztek a legnagyobb titokban tartani a szervezők. Kedden délelőtt az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményt jelentetett meg arról, hogy Tarlós István főpolgármester januárban kezdeményezte, hogy megbeszélések folyjanak a témában, de a mostani lakossági fórumnak beillő civil megbeszélésnek nem találtam nyomát.
A megbeszélésre Tarlós maga helyett Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettest delegálta, de ott volt zajszennyezést nap mint nap elszenvedő zuglóiak polgármestere, Karácsony Gergely, továbbá a Budapest Airport Zrt., a HungaroControl Zrt. képviselője is.
A másik oldalról közel két tucat XIV., XVI., XVII. és XVIII. kerületi lakos próbálta plasztikusan átadni, milyen szenvedést jelent nekik nap mint nap a reptér forgalma.
A főpolgármester gyorsít
Azt írta délutáni közleményében Tarlós István főpolgármester, hogy „Palkovics László miniszter úr és Tarlós István főpolgármester úr folytatja és felgyorsítja a már korábban megkezdett egyeztetéseket a Liszt Ferenc repülőtér zajszennyezésével kapcsolatos lakossági panaszok rendezése érdekében”. És a problémát előterjesztik a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában is. A főpolgármester-helyettes szintén közleményben azt írta, az alábbi témákat fogják körüljárni:
éjszakai repülőtéri korlátozás (a menetrend szerinti éjjeli utasforgalom és teherforgalom megszüntetésének lehetősége), Tarlós István főpolgármester elsősorban ezt a lehetőséget támogatja
a fel- és leszállások időbeli lehatárolásának felülvizsgálata
az új, 2018. augusztus 16-i indulási eljárás felülvizsgálata
zajgátló-védőövezet kijelölésének felülvizsgálata
az egyenértékű zajterhelés vizsgálata mellett bevezetni a maximális zajterhelés vizsgálatának lehetőségét is, a zajhatárérték-számítás módosításának vizsgálata
folyamatos zajmérés, új zajmérő állomások telepítésének lehetősége
a repülőtéri fejlesztések hatásainak felmérése
új szabályozási és szankcionálási lehetőségek megteremtésének vizsgálata
Frik Zoltán, aki a Kulturált Légiközlekedésért Egyesületet vezeti (céljuk a repülőtér által kibocsátott zaj- és légszennyezettségi károk elleni fellépés), azt mondta, tíz éve pereskednek, de a hatóságok még a jogsértéseket is lesöpörték az asztalról. Semmiféle jóindulatot nem tapasztaltak a részükről. Pedig több százezer embert érint a reptéri szennykibocsátás, de már elszántak, és azt ígérte, ki fogják vinni a százezreket az utcára. (Cikkünk megjelenése után Frik Zoltán helyesbítést kért, mert ő nem azt mondta, hogy "százezreket viszünk utcára, hanem azt mondtam pontosan, hogy összegyűjtjük az érintett több százezer embert, és kimegyünk az utcára". Ezt úgy értette, "hogy a több százezer emberből, aki hajlandó kijönni, azt visszük ki ügyünkben az utcára".)

Az ott élők szinte egymás kezéből vették ki a mikrofont. Zs.-né Éva szerint Rákoshegy lakossága van a legkiszolgáltatottabb helyzetben. Arról beszélt, hogy nincs rendesen szabályozva a pályazár (hogy mikor lehet használni egy kifutópályát), a reptér úgy játszik a szabályozással, ahogy neki tetszik. Ha az egyik pálya nem működik, használják a másikat, emiatt náluk délután négykor már nem lehet ablakot sem nyitni, olyan rossz a levegő.
Hol van a kormánynak a családpolitikája? Itt gyerekek is élnek, és a szülők már sírnak, mert a gyerekek éjszaka nem tudnak aludni.
Valós zajhatási vizsgálatokat követelnek. Az érintett területen élők egy része azonban már nem elégszik meg a csökkentett terheléssel sem, és kategorikusan betiltanák a teherszállítást Budapest fölött.
Egy felszólaló azt mondta:
az emberek biztonságával senki sem törődik. Ki vigyáz az én nyugalmamra? A kutyámat nem tudom kivinni szarni, mert fél a repülőgépek hangjától.
K. Judit nem messze lakik az egyik kifutópályától, azt követelte, hogy szüntessék be az éjszakai hajtóművezést. Mint mondta, 59 éve ott él, és megtanult a reptérrel együtt élni, de 2013 óta a megnövekedett forgalomtól és az épülő hangároktól elviselhetetlen, ami ott van.
Egész éjjel dübörög a házuk, 100 méterre van tőlük több nagy légi cég szervize, 600 méterre az 1-es kifutópálya.
Semmit nem alszunk már éjszaka, mert sivító hajtóművekkel ott gurulnak el tőlünk 100 méterre a gépek. Ki adott erre engedélyt?
Egy XVII. kerületi felszólaló a kerozinszagra panaszkodott, amit odavisz hozzájuk a szél. Sz. Istvánból kiszakadt, ami évek óta gyűlt benne. Alig száz méterre a feje fölött szállnak le a gépek, de sokkal súlyosabb a légszennyezettség a környéken.
„Uram, haldoklom” – mondta. Soha nem volt a tüdejével probléma, de két éve megbetegedett egyik pillanatról a másikra. „A fejem fölött zúgtak el a kerozinszállító katonai gépek. Mit gondol, ez szennyezi a levegőt?
Nekem már mindegy, meghalok. De mi lesz a gyerekekkel? 720 családot érint a probléma a környéken – mondta.
Azt mondta, amikor befeküdt a kórházba, csak az érintett kerületek lakóival volt tele a szobája.
Hallotta már a Gripent felszállni?
„Remegett a ház, a Gripenek 50 méterre szálltak fel felettem” – mondta az a férfi, aki saját kezével építette a házát, de az egész hálószerűen meg van repedve.
Az utcánkból légi folyosó lett. Eladni se tudom így. Eladhatatlan a ház. Ki kártalanít?
Sz. szerint két éve kültéri és beltéri zajmérést végeztek az ingatlanán, a tetőtérben a megengedett érték 26-szorosát mérték. A jegyzőnek kellett volna lépnie, de semmi nem történt.
„Pokollá tették az életünket”. A lakók szerint semmi pozitív hozzáállást nem tapasztaltak, hogy a lakosság tiltakozik a durván megnövekedett forgalom miatt.
Déltől éjfélig nincs nyugalmam. Tudja, milyen, amikor az egyik gép elhalkul, de már hallani a következőt? Nem érdekel, hogyan, oldják meg! Budapest légteréből tüntessék el a repülőgépeket!
És nemcsak a lakókat érinti, mondták: arra van egy csomó kórház, az Uzsoki, az izraelita szeretetkórház, a Mexikói úti idegsebészet, rengeteg iskola, óvoda. A gyerekeket nem lehet kivinni az udvarra, sorolta H. Mária.
Nemrég a rákoskeresztúri temetőben voltam temetésen, és nem lehetett hallani a papot, mondta.
A lakók elszántak, ha kell, blokádot vonnak a reptér köré.

A főpolgármester-helyettes elismerte, élő, létező problémákról van szó.Mint mondta, miniszteri szinten egyeztet a főpolgármester, érdemben meg fogják vizsgálni a kérdést, és számba veszik a lehetőségeket.
Karácsony Gergely azt mondta a megbeszélés után, hogy bár jó ötletnek tartja a találkozót, de ezt már régen meg kellett volna szervezni. A lakosságot szerinte teljes joggal bosszantja, ami ott van, és Budapest jelentős részét érinti a reptéri forgalom.
Ugyanakkor a konkrét kérdésére nem kapott választ, amikor azt firtatta, hogy miért száll éjszaka is 30-40 gép, holott csak öt repülőgépre van éjszakai kvóta. Itt a reptér azt a kiskaput használja ki, hogy a már elindult gépek leszállhatnak, ha szerintük éjfél előtt landolni tudnak.
Katasztrofálisan rossz döntés volt a most aláírt reptérfejlesztési szerződés, a városi reptér helyett ennyiből egy kisebb repteret meg lehetett volna építeni messzebb a várostól. Főleg, hogy a következő években robbanás fog történni a forgalomban.
A minisztérium azt írta a közleményében, hogy a tavaly óta bevezetett „új előírások nyomán a repülőtér zaja a korábbiaknál kevesebb kerületet és lakost érint. A terhelés azonban eltérően oszlik meg az egyes területek között, ezért indokolt a megvalósítható javaslatokról fővárosi szinten egyeztetni”.
Amikor ezekről az ígéretekről kérdeztem a lakókat, azt mondták, szerintük nem fog történni semmi. Nagyjából azzal egy időben, amikor véget ért a lakossági találkozó, a Magyar Légiforgalmi Szolgálat, a Hungatocontrol közleményt jelentetett meg, amiben azt írták, „minden korábbinál szorosabbá válik az együttműködés a Honvédelmi Minisztérium és a HungaroControl Zrt. között. (...) A megállapodás értelmében harmonizálják és – ahol erre lehetőség van – integrálják a két intézmény légiforgalmi irányítása által használt infrastruktúra üzemeltetését”.
Borítókép: Kovács Tamás / MTI.
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Belföld
Ukrajnáról és a Pride-ról beszélgetett Szijjártó Péter az osztrák külügyminiszterrel
Utóbbiról kiderült, hogy teljesen más álláspontot képviselnek.
március 22., 18:45
- Belföld
Orbán Viktor: Szia Bátyus! Helyzet?
A legismertebb, labdarúgással foglalkozó Facebook-oldal üzemeltetőivel találkozott.
március 22., 19:42
- Belföld
Menczer Tamás megint kicsizik, de Magyar Pétert csak a zebrák érdeklik
Főleg az, hogy mit esznek.
március 22., 15:52
- Mindeközben
Egymásba szeretett a Megasztár énekesnője és a Hogyan tudnék élni nélküled? színésze
3 órája
- Címlapon
Robbanás Moszkvában: lángokban Vlagyimir Putyin limuzinja
Az orosz titkosszolgálat főhadiszállásánál történt az incidens.
5 órája
- Belföld
Kovács Csaba lett a MOME új rektora
A Prima Primissima díjas építész mandátuma a 2025–26-os akadémiai év végéig szól.
március 22., 15:18
- Belföld
Több ezer adag kábítószert foglaltak le a rendőrök
A dílerek 2024 eleje óta üzleteltek a városban és környékén.
március 22., 17:27
- Belföld
Autóba rohant egy mentő Újpesten
A mentősofőr a keresztbe áthaladó járművet csúnyán elkapta oldalról.
március 22., 17:21
- Mindeközben
Előkerült egy férfi, aki jobban hasonlít a Harry Potter sztárjára, Rupert Grintre, mint maga Rupert Grint
5 órája
- Belföld
Lecsapott a Nemzeti Védelmi Szolgálat, három körözött férfi került rendőrkézre
Videó is készült az elfogás pillanatairól.
március 22., 13:22
- Belföld
A bíróság elítélte a képviselőt, aki újraindul, miközben az egyik fő szereplő hiányzik
Összecsapás közeleg.
március 22., 13:34
- Belföld
Mit tehet az örökös, ha ki nem fizetett tartozásokat, nagy összegű adósságot örököl?
Az elhunyt hagyatékához nemcsak a vagyontárgyai tartoznak, hanem az adósságai is.
március 22., 05:49
- Címlapon
Az őrült ladás, a temetős robbantósok és az al-Kaida – merényletkísérletek, amiket túlélt Vlagyimir Putyin
Számtalanszor megpróbálták már likvidálni az orosz elnököt.
1 órája
- Címlapon
Százmilliós luxusautótól búcsúzhat Putyin flottája, mutatjuk, mit veszíthetett Oroszország vezetése
Rolls-Royce-külső, hibrid hajtás, éjjellátó rendszer – ilyen az orosz csúcslimuzin.
2 órája
- Mindeközben
Emilión nevet a TikTok népe, aki hagyta, hogy a lánya megszépítse, minden az énekes arcára van írva
8 órája
- Címlapon
Bill Gates szerint ez a három szakma éli túl a mesterséges intelligenciát
Szerinte teljesen átalakulhat a gazdaság.
7 órája
- Mindeközben
Kiara Lord után egy másik versenyző is a Farm VIP feladását fontolgatja: „Lehet, hogy én is hazamegyek”
9 órája
- Belföld
Érdemes a közelben tartani az esernyőt, több vármegyére is kiadták a figyelmeztetést
Napközben 14 és 21 fok közti idő valószínű.
március 23., 06:10
- Belföld
Udvari bohócok, letolt nadrág, szafariban nevelkedő zebrák – üzenetet küldött Magyar Péter Orbán Viktornak
A Tisza Párt elnöke szerint a kormányfő egy csodafegyverre vár.
március 22., 10:56
- Belföld
Egy hét alatt már ezren foglaltak nem lakhelyük szerinti szakrendelőbe időpontot
A Belügyminisztérium államtitkára számolt be a hírről.
március 22., 08:44
- Belföld
Valós fájdalomnak élik meg a gyerekek a lelki problémákat
Robotterápia, M3-tréning, éber-hipnózis – úttörő fajdalomcsökkentést alkalmaznak a Bethesdában.
március 22., 09:42
- Címlapon
Figyelmeztetés érkezett Zelenszkijnek, veszélyesebb lehet a Putyin utáni világ Kijev számára, mint gondoljuk
16 órája
- Belföld
Fejtörést okoz a szakembereknek a Magyar Rádió atombunkerének lebontása
Centiméterről centiméterre küzdenek meg a vasbeton monstrummal.
március 22., 12:10
- Címlapon
Rohamosan nő a halálos áldozatok száma Mianmarban, összedőlt a fővárosi reptér irányítótornya
Több országból érkezne támogatás, de a repterek alkalmatlanná váltak a repülőgépek fogadására.
53 perce
- Mindeközben
Matt Damon nagy szakállal, Zendaya fehér ruhában látható az Odüsszeia forgatási fotóin
13 órája
- Belföld
Kocsis Máté új szabályt hozna arra, hogy külföldről ne lehessen médiafelületet finanszírozni
A Fidesz frakcióvezetője szerint több felületen is finanszírozhattak „kormányellenes tevékenységet”.
március 22., 11:53
- Belföld
Karácsony Gergely: Hétfőn a főváros elutalja az első vételárrészletet Rákosrendezőért
Hamarosan elkezdődhet a terület megtisztítása is.
március 22., 11:21
- Belföld
Megmentettek egy iskolát a bezárástól, de folytatódnak a tankerületi átszervezések
Egyes intézményekben túl kevés, máshol túl sok a gyerek.
március 22., 08:18
- Címlapon
Tucatjával gyújtják fel a Teslákat Amerikában
Nagyon rájár a rúd Elon Muskra, még kanadai állampolgárságát is elveszítheti.
4 órája
- Mindeközben
Besurranó tolvaj lett egy kutyából, mire rájött a sintér, mit akar, bolondot csinált mindenkiből
14 órája
- Belföld
Tehervonat gázolt el egy embert Debrecemben
A balesetkor a fénysorompó jól működött, a közút felé pirosat mutatott
március 22., 15:54
- Belföld
Otthonában gyilkoltak meg egy ráckeresztúri nőt
A nyomozás jelenleg is folyamatban van.
március 22., 19:05
- Belföld
Fél kiló marihuánával bukott le egy sofőr a VI. kerületben, őrizetbe vették
A gyanúsítottat a nyomozók kihallgatták és kezdeményezték letartóztatását.
35 perce
- Belföld
Halálos közlekedési baleset történt Vas vármegyében
Az egyik autó sofőrje a helyszínen meghalt, míg a másik vezetőt kórházba szállították.
március 22., 20:09
- Címlapon
Hadházy Ákos képeket osztott meg Matolcsy Ádám feleségének luxuséletéről
A politikus állítja, hogy hiteles információk birtokába jutott.
12 órája