Árpád
-3 °C
4 °C
Index - In English In English Eng

Beért az 1-es villamos az Etele térre

DSC 6016
2019.07.09. 16:33
Kedd délután 4 órakor elindult a forgalom az 1-es villamos új, Fehérvári út-Etele tér közötti szakaszán. A beruházást Tarlós István főpolgármester adta át kora délután.

A főpolgármester az átadáson elmondta, hogy az 1,7 kilométer hosszú meghosszabbítást 2004 óta tervezik, de elakadt az előkészítés, ami 2013-ban folytatódott. Időközben felújították az 1-es villamos pályáját körben a Hungária-gyűrűn, és új CAF villamosokat vásároltak a vonalra. Hozzátette, hogy 2019 végén újabb CAF villamosok érkeznek ide.

 Így tettük tönkre Budapestet.

– fejezte be a beszédét a polgármester a tarlósi humor jegyében.

A hosszabbítás kivitelezése 2017-ben kezdődött, a beruházás teljes kivitelezési költsége nettó 8,6 milliárd forint (Ebből 8 milliárd volt az uniós támogatás.). Az építkezés idején 500 új fát ültettek, az 1,7 km hosszú pályaszakasz végig füvesített. A vonal befejezésével megvalósult az összeköttetés az Etele téri végállomás térségében az 1-es villamos és Kelenföld vasútállomás, a helyközi buszjáratok, a fővárosi kelenföldi buszjáratok, az M4-es metró, és a budai fonódó villamoshálózat 19-es és 49-es villamosjárata között. 

Számok az 1-es villamos vonaláról:

  • 18,3 km hosszú (ezzel még mindig csak 2. a 18,5 km hosszú 41-es villamos mögött)
  • 55,9 méter hosszú CAF Urbos jár rajta, ami a világ egyik leghosszabb villamosa
  • 22,4 km/órás átlagsebességgel közlekednek rajta a villamosok, ezzel Bp. leggyorsabb járata
  • 150 ezer napi felszálló használja

A vonal krónikája:

Az 1-es villamosvonal első szakasza a Hungária körút fejlesztésével együtt, 1984-ben indult el, első ütemben Óbuda és a Lehel út/Hungária körút csomópont között. A Hungária körgyűrű fokozatos kiszélesítése, valamint a vasúti műtárgyak fokozatos megépítése lehetővé tette, hogy a villamosvonal több ütemben, 2000-ben elérje a Közvágóhidat. Bár az 1995-ben átadott Lágymányosi (ma Rákóczi) hídon már a kezdetektől megvolt a vágányok helye, a vonal újabb meghosszabbításra sokat kellett várni.

A Bécsi út/Vörösvári út–Rákóczi híd közötti szakasz felújítása és akadálymentesítése 2014-ben, meghosszabbítása a Fehérvári útig pedig 2015 márciusában fejeződött be, áll a BKK honlapján. 2013 közepén elkezdődött a vonal Etele térig történő meghosszabbításának előkészítése is.

(Borítókép: Hoffmann Tamás XI. kerületi polgármester, Tarlós István főpolgármester és Simicskó István az 1-es villamos új szakaszának átadóján 2019. július 9-én. Fotó: Bődey János / Index)