A Lime ellentmond a rendőrségnek, nem sért szabályt, aki kerékpárúton megy
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A biciklisávot használjátok, a járdát lehetőleg ne
- sorolta a tudnivalókat a Lime elektromos közroller-rendszer egyik vezetője az érdeklődőknek. A legérdeklődőbbek mi voltunk: azért jöttünk el a cég első találkozójára, hogy eligazítást kapjunk a rendőrségi ügyünkben. A vidám Lime-ozós videónkra a rendőrség ugyanis azzal reagált, hogy a közlekedési szabályok megsértése miatt megbüntette többek közt e sorok íróját is.
A csavar az ügyben, hogy a közlekedési szabályok, amelyek még a szürke hetvenes években íródtak, egyáltalán nem szólnak az elektromos rollerről, érthető okból, hiszen ez a szerkezet akkoriban nem létezett.
Izgalmasnak tűnt tehát, hogy a cég milyen szabályok alapján buzdítja rollerezésre a budapestieket.
A Lime munkatársa, Tóth Tamás elismerte, hogy a magyar KRESZ nem ad világos iránymutatást, ugyanakkor az alapján, hogy a rollerek 250 wattosak, a kerékpárokra vonatkozó szabályok alapján kell közlekednünk.
Azaz a rolleresek használhatják a kerékpárutakat. “Járdán ne közlekedjetek, az úttesten pedig csak ott, ahol biciklizni is szabad” - adott ez alapján iránymutatást az érdeklődőknek.
A Főváros szerint is kerékpár
Ha más nem, már a teljesítmény említése kirántotta a talajt a rendőrség érvelése alól. A szerv ugyanis ismeretlen okból 350 wattos teljesítményű roller használata miatt volt szigorú velünk, amely szerkezet nem létezik a Lime flottájában.
A jármű hivatalos besorolását firtatva rákérdeztünk arra, hogy amikor a cég induláskor tárgyalt a Fővárossal, akkor a hivatal milyen szabályok betartását várta el az elektromos roller használóitól.
A Főváros utalásszinten kerékpárként kezelte az eszközt, válaszolta a Lime képviselője.
A hivatalos szervek mentalitására egyébként jellemző, hogy míg Bécsben a szabályokat igazították az új közlekedési eszközhöz, a magyar hivatalnokok inkább igyekeznek betiltani azt, ami nem illeszkedik az idejét múlt szabályozáshoz. Ez alapján az ötödik kerületben például tilos a Lime használata, ahogy a Margit-szigeten is. A cég képviselője szerint behajtani ugyan szabad ezekre a területekre, de ott hagyni már nem. Ha mégis megtörténik ez, például mert a jármű ott merül le, akkor 500 forint büntetést vonnak le a felhasználótól.
Tömegközlekedés, nem városnézés
A budapesti Lime-ok egyébként 25 kilométeres sebességgel tudnak menni, ami egy közepes kerékpáros tempónak felel meg. Elmondta azt is, hogy ha erre lenne igény, akkor bizonyos körzetekben központilag tudják korlátozni a sebességet. Szófia turisztikaliag kiemelt belső zónájában például csak 8 kilométeres sebességgel mehetnek a Lime rollerei, és onnan kiérve gyorsulhatnak csak fel.
A cég képviselője szerint a sisak ajánlott, de nem kötelező, viszont csak 18 éven felüliek kölcsönözhetnek. Ezt önbevallásos alapon regisztrálják csak, de a felelősséget ezek után a kölcsönző vállalja. A rollerekre van biztosítás, ami viszont csak akkor segít, ha baleset esetén nem mi voltunk a hibásak. Amennyiben a rollerező a hunyó, a kárt magának kell megtérítenie.
Kérdésünkre, hogy hány baleset történt eddig, Tóth elmondta, hogy egyről sincs tudomása.
A kölcsönzés viszonylag magas árait (250 forint indításként, és 50 forint percenként) firtatva a szakember rámutatott: a Lime nem városnézésre lett kitalálva, hanem rövid szakaszok megtételére, kiegészítve a tömegközlekedést.
A rendszer a városi utazás első és utolsó szakaszára van
- mondta Tóth, azaz hogy eljussunk vele a legközelebbi buszig vagy villamosig, majd leszállva gyorsan elérjük végcélunk kapuját.
Éppen ezért a rendszer bővítését is nagyobb közlekedési csomópontokba, például a Kelenföldi pályaudva környékére tervezik. Budapesten jelenleg 220 rollerrel működik a rendszer. Összehasonlításul, a Budapesttel egyező lakosságú Varsóban 4000 rollerük van.