További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Tekintse meg képeinket! |
Aba Botondnak öt gyermeke van, annak idején ők is "így cipelték őket a lépcsőn". A téren összegyűlt, húsz-huszonöt, babakocsival és transzparensekkel (Lépcsőzni csak a konditeremben jó) tüntető, kisgyermekes anyuka nem veszi ezt ilyen természetesen; ahogy az Index tesztjéből is kiderült, a magyar viszonyok szinte lehetetlenné teszik a gyerekkocsival közlekedők életét.
A Blaha Lujza téri demonstráción megkérdezett kismamák szerint elkeserítő a helyzet: "Próbáljanak meg eljutni babakocsival a Keletitől a Visegrádi utcáig. Először meg kell várni az alacsony padlós trolit,utána a Bajcsy-Zsilinszky úttól hosszan gyalogolni." Az utastársak egyik kismama szerint sem segítőkészek, "még így sem, hogy már látszik a pocakom" - teszi hozzá egyikük.
2005-ös határidő
Az akadálymentesítésben még inkább érdekelt mozgáskorlátozottak és családtagjaik összesen kétmillióan vannak Magyarországon. Szervezetük, a MEOSZ a TAVASZ felkérésére csatlakozott a demonstrációhoz. A "fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról" szóló 1998-as törvény végső határidőként 2005 január 1-ét adja meg: addigra kell elvégezni a már meglévő közhasználatú intézmények akadálymentesítését. Eddig a középületek 20 százalékával készültek el.
"A határidő lejárta után sok-sok pert indíthatnánk, de nem tesszük, mert nagyon megterhelnénk a bíróságokat" - mondja felszólalása után Hegedűs Lajos, a MEOSZ elnöke. Mint mondja, a törvény által megszabott időkorlát valamivel enyhébb a tömegközlekedés tekintetében: itt 2010-ig kell megoldani az akadálymentesítést. A MEOSZ-elnök szerint Demszky Gábor főpolgármester azt ígérte, három év múlva ez is megvalósul. "Nagyon örülünk neki" - mondja Hegedűs.
Demszkyt, akárcsak a BKV vezérigazgatóját, meghívták a hétfői megmozdulásra, hogy személyesen neki nyújtsák át petíciójukat, de a főpolgármester nem jött el. A beadványban a demonstráló szervezetek felszólítják Demszkyt, hogy érvényesítse a jogszabályokat és hívjon össze szakértői bizottságot az akadálymentesítés érdekében. Követelik, hogy oldják meg a tömegközlekedési eszközök járhatóvá tételét is.
2007-ig akadálymentes lesz a kettes vonal
Klikk a képre! |
Egy újságíró azt kérdezi tőle, miért nem telepítenek mozgólépcsőt a felszínre vezető lépcsők mellé, mint a Batthyány téren vagy a Nyugatinál, az olyan olcsónak tűnik. Kiderül, a BKV kompetenciájába csak a metró: a peron és az alagút tartozik, az aluljárók akadálymentesítéséért már a Fővárost illeti a felelősség. "Azt nem tudom, hogy az aluljáró szintjére hogyan jutnak majd le" - mondja a BKV vezérigazgatója.
"Aba Botond úrnak üzenem..."
A demonstrációt szervező egyesületek szerint nem mindig az anyagiakról van szó, sokat számít a szemlélet is: az új beruházásoknál a törvényi előírások ellenére sem tartják be a hatályos szabályokat. Reinitz Andrea, a TAVASZ munkatársa sárga, "szervező" feliratú pólóban tevékenykedik a tüntetésen. Elmondja, kimondottan a csomópontok akadálymentesítéséért küzdenek, és a Blaha csak egy a lehetséges ezer helyszín közül. A BKV által emlegetett lift szerinte nem megoldás, rámpa kell, mégpedig legfeljebb 8 százalékos dőlésszögű.
Egy kerekesszékkel tüntető hölgy inkább a liftet pártolja. Ő szerencsés, egy alapítványtól jött, és általában az erre rendszeresített mikrobusszal közlekedik. Pozitív példaként a felújított Szabó Ervin Könyvtárat említi, ahol annyira figyeltek a részletekre, hogy "még a lift kezelőgombjai is megfelelő magasságban vannak". Hozzáteszi: "Aba Botond úrnak üzenem, hogyha bármit építenek, tegyék akadálymentessé!"