Új metrókijárat születik a gigantikus gödörből a Keletinél

2005.05.23. 14:42
A most építeni kezdett új kijáratnak köszönhetően a munkák idejére nem kell majd kiiktatni a forgalomból a piros metróvonal Baross téri állomását. Az új lejárat résfala huszonöt méter mélységig fut majd egészen a kettes metró állomásáig. Az akna elkészítéséhez mostanra 23 500 köbméter földet emeltek ki, több mint száz tonna acéldúc akadályozza meg a munkagödör beomlását.

Bányászok segítségével, három műszakban építik a kettes metró Baross téri megállójának új kijáratát. A négyes metróvonal építésekor ugyanis a mostani kijáratot le kell majd zárni, így mindenképp szükség van az alternatív megoldásra. Ha elkészül az új kijárat, akkor a Deák téri, vagy a Nyugati pályaudvari metróállomásokhoz hasonlóan két úton lehet majd a mélyből a felszínre jutni.

A jelenlegi metrólejárathoz a majdan épülő négyes metró utastere csatlakozik majd. A most építeni kezdett új kijáratnak köszönhetően a munkák idejére nem kell majd kiiktatni a forgalomból a piros metróvonal Baross téri állomását.

130 tonna acél


Klikk a képre!

Az új lejárat résfala huszonöt méter mélységig fut majd, egészen a kettes metró állomásáig. A decemberben kezdődött munkák részeként az akna elkészítéséhez mostanra 23 500 köbméter földet emeltek ki (ennyi föld tíz versenymedencét töltene meg). A hatalmas üreg falaira nagy talajvíz- és földnyomás nehezedik, ezért körülbelül 130 tonna acéldúcot építettek be, hogy a munkagödör ne omoljon be (a méretes vascsöveket később természetesen eltávolítják).

A Baross téri aluljáró falát már megbontották, itt kap majd helyet a két metróvonal közös aluljárója, ami a tervek szerint "korszerű és utasbarát" csomópont lesz. Az építkezés e szakaszát, azaz a Kerepesi út felőli oldal teljes felújítását, az érintett területek burkolatcseréjét, az új kijárathoz tartozó aluljárószakasz megépítését 2005 decemberére befejezik. Az átépítéssel párhuzamosan megkezdődtek a kettes metróvonal rekonstrukciójának idei munkái is.

Hárommilliárd forint

A négyes metró építésével kapcsolatos munkák idén hárommilliárd forintba kerülnek, az új metrókijárat építésén kívül megkezdik a metróalagút fúrásának előkészítését Budán. Az alagútfúrásra kiírt tender előminősítési szakasza júniusban zárul le, eredmény pedig év végén várható.

A kettes és négyes metró szerelvényei ügyében e héten indul a közbeszerzési eljárás, aminek 2006 első felében lehet meg a végeredménye, mint ahogy a működtetéshez szükséges egyéb rendszerek tendere is ekkor zárul majd.