Ezreket nyerhetnek az ingázók a közös bérlettel

2005.04.29. 15:53
A Pécelről vonattal bejárók 6875, a busszal utazó telkiek 4291 forintot spórolhatnak havonta a közös bérlettel, a bicskeiek viszont nem járnak jól, derül ki az Index számításaiból. A Fővárosi Közgyűlés csütörtökön fogadta el az új bérletszelvényről szóló rendeletet. Az igazi tarifaközösség 2010-re valósulhat meg.
Az egységes fővárosi és agglomerációs tarifarendszer bevezetésére tett első lépés valósul meg szeptember elsejétől. A Fővárosi Közgyűlés ellenszavazat nélkül fogadta el a hagyományos BKV-bérletnél tíz százalékkal drágább MÁV-Volán-BKV közös bérlet bevezetését. A főváros határán túlról bejáróknak - ha úgy látják jónak - elég a városhatárig megváltani a jegyüket, és a drágább bérlettel igénybe vehetik a BKV járatait is. Az új bérletszelvényeken látható lesz a Budapesti Közlekedési Szövetség logója is, ez a szervezet végzi a főváros és az agglomeráció közlekedésének összehangolását. A tarifaközösség várhatóan 2010-re valósulhat meg.

Az új rendszerre azoknak éri meg váltani, akiknek a vonata vagy a helyközi busza nagy távot tesz meg Budapesten belül is, derül ki az Index számításaiból. Nekik elég lesz ugyanis az első budapesti megállóhelyig megváltani a közös bérletüket, onnan pedig érvényes a tíz százalékkal drágább bérlet. Három példát vizsgáltunk meg.

Számítások

1. Bicske vonattal: A Déli Pályaudvarig futó harminckilenc kilométeres szakaszra 14 300 forintba kerül a MÁV havijegye. Képzeletbeli utasunk BKV-bérlete júniustól 6250 forintba kerül, összesen tehát 20 550 forintot utazik majd el havonta. Az új rendszerre neki nem éri meg áttérni, mivel az első budapesti állomás, a kelenföldi, csupán négy kilométerre van a Délitől, vagyis ugyanúgy negyven kilométeres havijegyet kell vásárolnia.

2. Pécel vonattal: A Pécelről a Keleti Pályaudvarra ingázó utasunk most 10 900 forintért vásárol MÁV havijegyet, és a BKV-bérletért 6250 forintot fog fizetni, vagyis összesen 17 150 forintot fizet az utazásért. Szeptembertől a pécelieknek már megéri az első budapesti megállóig, Rákoscsabáig, váltani a vasúti havijegyet (4000 forint), és tíz százalékkal drágábban vásárolni fővárosi bérletet (6875 forint). A 10 875 forintos havi költség jelentősen, 6275 forinttal olcsóbb, mintha maradna a régi bérletnél.

3. Telki busszal: Az üdülőtelepi megállótól a Széna térre 10 570 forint a havibérlet, BKV-bérlettel együtt az utazásért a példánkban szereplő utas 16 826 forintot fog fizetni. Szeptembertől a telkieknek elég lesz megváltaniuk a havibérletüket a Budai MÁV Kórházig (5660 forint), ha bevállalják a tíz százalékkal drágább BKV-bérletet, vagyis az utazásuk havonta összesen 12 535 forintba kerül majd. A nyereség 4 291 forint.

A BKV és a MÁV összehangol

Az új rendszer változásokhoz vezethet Budapest helyi tömegközlekedésében is. A XVII. kerületből például csúcsforgalomban akár másfél óráig is tarthat az út busszal (és metróval) a Keleti Pályaudvarig, vonattal viszont Rákosliget állomástól tizennyolc perc alatt be lehet érni. Sok utast azonban - a viszonylag ritkán járó vonatok mellett - az út költségei tartottak vissza a főváros határain belüli vonatozástól. Szeptembertől azonban elég lesz megvásárolni a tíz százalékkal drágább bérletet, és kevesebb, mint a feléből kijön az út, mint most vonattal. Igaz, a BKV-bérletért így 625 forinttal többet kell fizetni.

A XVII. és XXII. kerületből a BKV utasai csak busszal tudnak a központba utazni, ezért várható, hogy a fővárosi közlekedési társaság a MÁV-val összehangolja közlekedését, mondta el az Indexnek Somodi László, a BKV forgalomfejlesztési és -szervezési osztályvezetője. Első lépésben - év végére, jövő év elejére - a menetrendet igazíthatják egymáshoz, három év múlva akár már a buszvégállomásokat is a pályaudvarok mellé telepíthetik.