Árpád
-2 °C
3 °C

Nem lesz ingyenes a BKV a szmogriadó alatt

2009.01.11. 14:40
Egyelőre nincs szükségmenetrend, de ha késve is, a főváros és a BKV délután négyig ki akar találni valamit.

Nem valószínű, hogy ingyenes tömegközlekedés segíti majd az autómentes közlekedést, mivel annak bevezetéséről a BKV saját hatáskörében nem dönthet. A fővárosi közgyűlésnek kellene egy ilyen döntést meghoznia, de mint a városháza sajtófőnökétől, Czuk Dórától megtudtuk, ez a kérdés nem került eddig napirendre.

A BKV ugyanakkor fontolgatja, hosszabb csúcsidejű menetrenddel készül fel a megnövekedett forgalomra, tájékoztatta az indexet a közlekedési vállalat szóvivője, Szilágyi Károly.

A BKV és a főváros reggel ült tárgyalóasztalhoz, hogy kidolgozzák a közlekedési vállalat szmogriadós lépéseit. A közlekedési vállalat terveiben a reggel hét órától este hét-nyolc óráig tartó csúcsidejű menetrend szerepel. Azaz a járműveik nem csak a reggeli és délutáni csúcsidőszakban járnának sűrűn, hanem egész nap.

A BKV környezetvédelmi okokból, részben pedig a dugók miatt elsősorban a villamosok, metrók és trolik járatsűrűségét fokozná.

Kérdésünkre, hogy mennyi ideig volnának képesek egy ilyen csúcsmenetrend biztosítására, a szóvivő elmondta: legfeljebb egyhetes szmogriadót tudnának így kihúzni, mivel a járművezetők kötelező pihenőideje egy idő után lehetetlenné teszi az állandó csúcsra járatást.

Emellett a járműhibák, illetve a szmogos környezet miatt a vezetőknél jelentkező egészségügyi problémák miatt is nehézségek lépnének fel. Vasárnap koradélutáni információk szerint a BKV a fenti problémák kiküszöbölése végett nem folyamatos csúcsüzemet, hanem napközbeni járatsűrítést tervez.

A VEKE szerint elkéstek

Jónak tartja a hosszított csúcsüzem gondolatát a VEKE, mivel így a tömegközlekedést választók nem csak a reggel 6 és 8 közti csúcsidőben, hanem később is kényelmesen érhetnek be munkahelyükre, vagy az iskolába

Nem tartják ugyanakkor célszerűnek az ingyenes tömegközlekedés bevezetését. A szervezet szakértője, Vitézy Dávid szerint az ingyenesség jelentős bevételkiesést okozna, miközben pedagógiai haszna csekély lenne. A zsúfolt járatokon utazás ugyanis senkit nem tenne a tömegközlekedés rajongójává. A szmogriadó alatti közlekedés pedig nem kerülne többe, mert akik eddig BKV-ztak, amúgy is fizetnek, az autósok pedig a benzinre költött pénzt fordítják jegyre. A VEKE szerint az 1500 forintos napijegy éppen megfelelő az ilyen esetekre.

Megjegyezte ugyanakkor, hogy a szükségmenetrend kidolgozását nem most kellene elkezdeni, hanem akkor kellett volna rá gondolni, amikor a szmogriadóval kapcsolatos rendeleteket megfogalmazták és elfogadták.

Európa egyes városaiban egyébként, ha nem is szmogriadó, de a levegőszennyezettség csökkentése miatt már alkalmazták az ingyenes tömegközlekedés módszerét. Olaszország 150 városában 2000-ben vezették be az autómentes vasárnapokat, amikor nem közlekedhettek magánautók, a tömegközlekedés azonban ingyenes volt.

A főváros és a BKV délután négy után jelenti be, milyen intézkedésekkel készülnek a rendkívüli időszakra.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?