További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV viteldíjai januártól várhatóan 10 százalékkal emelkednek jövőre - többek között ez is elhangzott azon a háttérbeszélgetésen, amelyet Demszky Gábor főpolgármester, Tiba Zsolt főjegyző és Horváth Dénes, az önkormányzat pénzügyi tanácsadója tartott péntek délelőtt.
A háttérbeszélgetésen Demszky és Tiba elmondta, hogy a Standard & Poor's Ratings Services (S&P) nemzetközi hitelminősítő szervezet megerősítette Budapest korábbi 'A-' hosszú lejáratú és 'A-2' rövid lejáratú kibocsátói hitelminősítését. A minősítésekre vonatkozó kilátás stabil.
Demszky ennek kapcsán hangsúlyozta: az S&P minősítése azért kedvező a fővárosra nézve, mert Budapest ezzel elérte - pontosabban: tartja - azt a "plafont", azt a legkedvezőbb kategóriát, amelyben a magyar állam is van. Az egész térségben egyébként csak Prágának van ehhez hasonló minősítése.
Olcsóbb hitelek
Budapest jelenlegi besorolása lehetővé teszi azt is, hogy a fővárosi önkormányzat kedvező feltételekkel vegyen fel hiteleket. Demszky szerint ugyanis hamarosan 25 milliárd forintos kölcsönről akarnak megállapodni a bankokkal.
A 25 milliárdos kölcsönt egyébként idénre tervezte a Városháza, de végül nem vették igénybe ezt a finanszírozási lehetőséget. Ennek kapcsán Demszky elmondta, hogy 20 milliárdos cash flow-ja, azaz készpénztartaléka lesz az önkormányzatnak december 31-én. Ezek feladatokhoz kötött pénzek részben, részben pedig kötvények, államkötvények, értékpapírok. Az önkormányzat részvény- és ingatlanvagyona ebben az összegben nincs benne, de elképzelhető, hogy jövőre ezekhez is hozzányúlnak, ha a nagyobb kiadásokra szükség lesz.
Hatvanmilliárdos adósságállomány a BKV-nél
Az S&P két veszélyre is felhívta a figyelmet: az egyik a helyi adók esetleges országos szintű változása, ami az önkormányzatok gazdálkodását alapvetően érintheti. A másik súlyos probléma a BKV gazdálkodása: a cég hatvanmilliárdos adósságállományt halmoz fel az év végére, és jelentős vesztesége is lesz - ez már nem a sajtóbeszélgetésen hangzott el, hanem a Fővárosi Közgyűlés jövő heti ülésére készült előterjesztésből derül ki.
A BKV idei vesztesége a dokumentum szerint várhatóan 24 milliárd forint lesz, működtetéséhez Demszky szerint jövőre 20-22 milliárd forintra lenne szükség, amihez állami segítség is kell. Erről és a BKV tulajdonrészeinek esetleges átadásáról folyamatosan tárgyal a főváros és a kormány.
185 forint lesz a vonaljegy?
A Fővárosi Közgyűlés elé jövő héten kerül a BKV tarifaemeléséről szóló javaslat. Ebben a Városháza alternatív emelést irányoz elő: 8 vagy 10 százalékról szavazhatnak a képviselők. Ezek közül ő a 10 százalékosat javasolja - jegyezte meg Demszky a háttérbeszélgetésen. Ennél többet szerinte viszont nem tudnának az utasok megfizetni.
Egyébként a közgyűlési előterjesztésből kiderül, hogy éves szinten ez 10 százaléknál nagyobb, 12,6 százalékos emelést jelent, hiszen idén év közben is emelkedtek a jegy- és bérletárak. A 2005. évi kétlépcsős emelés áthúzódó hatását pedig jövőre is figyelembe kell venni.
Ha tényleg a tízszázalékos emelést fogadják el a városatyák, akkor az előterjesztés szerint januártól egy vonaljegy 185 forintba kerül majd Budapesten, a havibérlet 6900 forint lesz, a tanuló-nyugdíjas bérlet pedig 2600 forintra növekszik.