További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottsága hétfőn tárgyalta Vajda Pál főpolgármester-helyettes előterjesztését a BKV idei paraméterkönyvéről, vagyis azt a javaslatot, amely a tömegközlekedési járatok sűrűségét, teljesítményét és menetrendjét hivatott szabályozni Budapesten. (A paraméterkönyv módosítására valójában a BKV tesz javaslatot, előterjesztőként azonban Vajda neve szerepel a dokumentumon.)
Az előterjesztést a bizottság végül nem fogadta el, hanem azt kérte, hogy a BKV dolgozza át a tervezetet, és két hét múlva terjessze elő újra a dokumentumot. Lakos Imre (SZDSZ), a testület elnöke az Indexnek elmondta, hogy a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) javaslatát is figyelembe véve halasztották el a döntést.
BKV kontra főváros?
A VEKE információink szerint tiltakozik ugyanis az ellen, hogy a fővárosban 7 millió 247 ezer férőhelykilométernyi teljesítménycsökkenést tervez a BKV 2006-ra. Tenné ezt annak ellenére a cég, hogy hivatalosan a Városháza ezzel ellentétes szólamokat hangoztat, különösen azután, hogy Demszky Gábor is többször köszönetet mondott Gyurcsány Ferencnek, a kormánynak és a Parlamentnek, hogy nagy összegű támogatást nyújt az állam a BKV-nak.
Perlaki Jenő (Fidesz), a városüzemeltetési bizottság tagja az Indexnek elmondta, hogy a fővárosban jelenleg 31 járat kihasználtsága is meghaladja a száz százalékot (ez azt jelenti, hogy a jármű minden egyes négyzetméterére 5 - vagy annál is több - utas jut, illetve nem tud mindenki felszállni a járatra. Perlaki szerint ezen a helyzeten BKV nemhogy segítene, hanem csökkenti a járatok sűrűségét bizonyos helyeken. Ennek költségvetési okai lehetnek a fideszes képviselő szerint.
A 68-as busz esetében például a reggeli csúcs idején 101 százalékos a kihasználtság, de a BKV csak egy plusz buszt tud adni erre a járatra, amivel még legjobb esetben is csak 95 százalékra csökkenhet a zsúfoltság. Perlaki ezzel kapcsolatban megjegyzi, hogy Nyugat-Európában a 100 százalékos kihasználtság határa nem négyzetméterenként öt utas, hanem csak négy.
Az érintett vonalak
Vajda Pál előterjesztéséből kiderül egyébként, hogy a BKV járatsűrítést tervez a 11-es busz, a 74A troli, a 40-es és a már említett 68-as busz esetében, továbbá a 118-as busznál. A ritkítás viszont sokkal több járatot érint (főleg egyébként a hétvégi időszakban). Így ritkulna a 73-as troli, mert innen irányítják át a járműveket a 74A útvonalára, továbbá szezonális menetrendek egyesítése címén három villamos, a 14-es, a 28-as és a 37 is ritkábban közlekedne vasárnap délutánonként.
Az autóbuszok esetében a ritkítás a 20-as, a 24-es, az 53-as, az 54gy, a 64-es, a 70-es, a 77-es, a 81-es, a 85-ös és 88-as járatokat érintené, továbbá a 91-es, a 105-ös, a 147-es és a 186-os járatokat. (A ritkítások és sűrítések egy része már meg is történt egyébként.)
Most mindenesetre a városüzemeltetési bizottság újra a napirendjére vette az ügyet, és így várhatóan még egyszer tárgyalnak a paraméterkönyvről a városatyák.