Vakbarát GPS-rendszert próbálnak ki a BKV-nál

2007.04.04. 15:32
Vakok és mozgássérültek számára is kedvező változásokat tervez a BKV a járműveken és a metróállomásokon. A legnagyobb újdonság egy látássérülteket tájékoztató "diszpécser-rendszer" lesz.

A közösségi közlekedést használók 25 százaléka valamilyen módon korlátozott, ezért a legfőbb célunk a fizikai akadálymentesítés - mondta Bősze Sándor, a BKV főosztályvezetője szerdán sajtótájékoztatón.

Járműbeszerzés és akadálymentesítés

Az intézkedések között szerepel a járműbeszerzés, a meglévő járművek átalakítása, valamint a peronok, járdaszegélyek, épületek akadálymentesítése. A törvényben meghatározott időpont határideje a közlekedési rendszerek átalakításának 2010 január elseje.

Tavaszra 12 darab új trolibuszt vásárolnak, amelyek már teljesen alacsony padlósak lesznek. Az észak-déli gyorsvasút akadálymentes kialakításának első ütemében új járművek kerülnek a szentendrei HÉV vonalára, a továbbiakban pedig a három HÉV-vonal összekapcsolása a céljuk. 2010-ig körülbelül 300 alacsonypadlós jármű beszerzését tervezik.

Vakbarát intézkedések

Tervezik, hogy a látássérültek számára kialakítanak egy műholdas helymeghatározáson alapuló forgalomirányítási rendszerhez kapcsolódó eszközt. Ez egy bankkártya méretű rendszer, amely bármely busz helyzetét 10 méteres pontossággal érzékeli, jelzi, hogy hányas számú busz érkezik a megállóba, és hogy hány perce ment el az előző. A rendszert hamarosan a 86-os autóbusz vonalán tesztelik.

A BKV egyik illetékese az Indexnek elmondta, hogy a tesztfázisban egy GPS-alapú rendszeren dolgoznak. Ez lehetővé tenné, hogy a látássérültek a mobiltelefonjukon kapjanak információt arról, hogy milyen busz közelít hozzájuk.

Átalakítások a metrón

A metróvonalakon is folynak munkák: a 2-es metró nyolc állomásán már működik az úgynevezett hangjelző tájékoztatási rendszer (ATS rendszer), amely hangjelzéssel vezet el a mozgólépcsőhöz. Elsőként a Blaha Lujza téren, majd további hét állomáson tervezik az állomásliftek kialakítását. A 3-as metró vonalán is tervezik a felújítást, a 4-es metró pedig már mozgáskorlátozottak számára kedvezően épül: minden állomáson utcaliftek épülnek, tapintható és hangos tájékoztató rendszereket építenek ki.

A Combino villamosokon jármű-átalakításokkal lehet javítani az elérhetőséget, és terveik szerint hamarosan az 1-es villamosok három kocsijából a középső kocsit alacsony padlósra cserélik.