Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

Isten dicsőségére mar a tárcsa

Beindult a 4-es metró alagútfúrásának próbaüzeme

2007.04.03. 15:43
Megpörgették a 4-es metró alagútépítő-pajzsának marótárcsáját az Etele téren. Az alagutakat pap szentelte fel, és meg is keresztelték őket, bár csak jövő héten indul a próbaüzem. Ha minden jól megy, a pajzsok 2009 májusában bukkanak ismét elő az első szakasz másik végállomásán, a Baross téren. Demszky port, zajt és dugót, illetve egy gyönyörű metrót ígért a fővárosiaknak.

Két éven át problémákat, port, zajt és közlekedési dugókat okoz majd a metróépítés, de 2010-re egy korszerű, gyönyörű, 21. századi, minden igényt kielégítő metróval lesz gazdagabb Budapest, mondta Demszky Gábor főpolgármester, mielőtt megáldották és beindították volna a 4-es metró alagútját építő fúrópajzs marótárcsáját az Etele téren.

A siker kovácsai az alagút kapujában

A próbaüzemmel tulajdonképpen elkezdődött a 40 éve kiötlött, 15 éven át húzódó metróprojekt első, 7,4 kilométeres szakaszának építése: a két párhuzamosan futó alagútban a két pajzs 25 hónap alatt ér el az Etele tértől a Baross térig. Ha minden zökkenőmentesen megy a két gépezet 2009 májusában érkezik meg a Keleti pályaudvarra.


Nézze meg képeinket!

"A sikernek sok kovácsa van, ezért jöttünk el ide szép számmal - köszöntötte az Etele téri gödör alján gyülekező mérnököket, politikusokat és újságírókat a főpolgármester. - Már látni az alagút elejét, a szavak után végre a tettek következnek."

A 4-es metró átadását a 10 állomással együtt 2010 végére ígéri jelenleg a főváros. A határidők tarthatók, az engedélyek rendben vannak, "az alapberuházás fölött kisütött a nap", közölte az Indexszel Becker László metróbiztos, aki szerint a felszíni beruházásokkal (állomások környéke, térrendezés, stb.) kapcsolatban merülhetnek föl még problémák, de ez már a metróépítést nem érinti.

Ne késlekedjetek!

A metróépítés határidejének dátumával úgy látszik, csak a politikusok szeretnek dobálózni, a helyszínen faggatott mérnökök, nem bocsátkoztak találgatásokba. Mindenesetre a munkások beszélgetéséből kiderült, a fúrópajzs valójában csak jövő hét kedden kezdi el kétévesre becsült munkáját.

Délután a főváros is helyesbített: holnap még egyszer beindítják a tárcsát, de a húsvéti szünet miatt, csak jövő héten, április 10-én indul az igazi próbaüzem.

A késlekedéssel kapcsolatban Demszky is keményebb hangot ütött meg: "Arra kérem a kivitelezőket, hogy vegyék komolyan a határidőket: szerkezetkész állomásoknak kell várniuk a pajzsot."

A két pajzs leállása esetén ugyanis a kivitelező BAMCO 50 millió forintos napi kötbért követelhet a beruházótól, vagyis a BKV-tól. Ha a leállás a beruházó hibájából (építési engedélyek késedelmes elintézése pl.) történt, a BKV-nak kell fizetnie, ha az állomások építői csúsztak, akkor nekik.

Istend dicsőségére épül a metró

A két alagutat a bányászhagyományoknak megfelelően az oroszlányi fúvós bányászzenekar csinnadrattája közepette áldotta meg Forgács Alajos atya, a Szent Gellért téri templom plébánosa.

"Ha az Úr nem építi a házat, hiába fáradoznak az építők" - idézett a 127. zsoltárból a pap, majd Isten áldását kérte az "emberek javáért, Budapest közlekedéséért" fáradozó munkásokra, hogy baleset ne érje őket, és megépülhessen a 4-es metró - a többi között - Isten dicsőségére.

Az alagútak keresztanyái

A két alagútnak nevet is adott két XI. kerületi celebritás: az "Északi-alagút keresztanya" szerepét Jánosi Zsuzsa világbajnok és olimpiai bronzérmes tőrvívó, a "Déli-alagút keresztanya" szerepét az 51 éve "a csillogó szemű hatéveseket a betűvetés tudományába bevezető" Román Éva tanítónéni vállalta magára, egy-egy pezsgősüveget robbantottak szét a géplánc oldalán.

Ezután a két keresztanya, Demszky, Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes, az alagútépítő BAMCO konzorcium projektfelelőse egyszerre megnyomták a marótárcsát indító gombot, ami annak rendje és módja szerint el is kezdett forogni, bár maga a pajzs még nem indult el.

Nem fúrnak, építenek

"Nem alagútfúrópajzs, hanem alagútépítő-pajzs" - javít ki egy alaposan beidegződött tévedést Bozsó Tamás, a projektet tanácsokkal, koordinációval segítő Eurometro Kft. munkatársa. Fúrópajzsot a sziklás hegyekben használnak, ahol elég csak fúrni a kemény kőzetbe, itt azonban építeni is kell: a földbe fúrt alagutat betongyűrűkkel bélelik ki.

Egyelőre csak próbaüzem kezdődik: az első 300 métert a 12-20 méter/napos átlagsebességhez képest jóval lassabban, 1,5 méter/napos sebességgel teszik meg a pajzsok. Ekkor még kijöhetnek a 100 méter hosszú géplánc gyermekbetegségei. Előbb az északi pajzs, 3 héttel később pedig a déli pajzs is elindul.

A giliszta sebessége

Egyhónapos próbaüzem után gyorsulnak fel a pajzsok. Budán 12-15 méteres, Pesten 15-20 méteres naponkénti átlagsebességgel haladnak majd, sebességük optimális esetben is sok mindentől függ: milyen a fúrandó kőzet, mennyire süllyednek a környéken található épületek.

A leállásokkal kalkuláltak is, 25 hónap alatt a 7,4 kilométeres alagutat alig 10 méteres naponkénti átlagsebességgel lehet megépíteni. Ugyanakkor Hagyó Miklós beszéde szerint legközelebb, szeptember 23-án, a Tétényi úti állomásnál bukkan elő az első pajzs.

Süllyedésre számítani kell

A nyomvonal 50 méteres körzetében felmérték az épületek állapotát, és ettől függően, összesen több ezer prizmával látták el a veszélyeztetett épületeket. A süllyedést lézerteodolittal mérik: a prizmákról visszaverődő sugarak alapján, 15 perces időközökben milliméteres pontossággal mérik a mozgásokat.

Bozsó elmondása szerint 15-20 milliméteres süllyedés megengedett, az épületekben repedések is keletkezhetnek.

Ha egy épület kritikus állapotba kerül, a megengedettnél jobban süllyedni kezd, a mérnökök riasztást kapnak, a süllyedés megállításához számos injektálási technikát vethetnek be. A legrosszabb esetben, ha menteni kell az embereket, a tűzoltókat riasztják.


Klikk!

A pajzs haladását a felszínen állva nem lehet majd érezni, a pajzs 15-30 méteres mélységben halad előre. A legkritikusabb helyzetekkel az állomások földbe vájt dobozainak elérésekor kell szembenézniük a mérnököknek: a pajzsnak ugyanis teljesen szigetelnie kell az alagutat, sem víz, sem iszap nem szivároghat.

24 órás műszak

Az állomásokon az alagútépítő gépláncot egyszerűen átvontatják. A budai oldalon összesen 180 ezer, a pestin 120 ezer köbméter földpépet ásnak ki, amit ma már nem a téglagyárak használnak fel, hanem szeméttelepek zárórétegét alkotják majd.

A pajzsok a hét minden napján 24 órás műszakban dolgoznak, bent 12-12 fő felügyeli őket, többségük külföldi (német és francia) mérnök, a kb. 30 főnyi magyar szakembergárda az egyéb feladatokat látja el.

Bár a két alagútnak van már neve, a két alagútépítő gépvakondnak még nincs, de Hagyó Miklós a budapesti hagyományokat követve szeretné, ha lenne: a névjavaslatokat a főváros honlapján lehet leadni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?