További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Idén először tartották hétköznap a nemzetközi autómentes napot a Fővárosi Önkormányzat támogatásával. A korábbi években a főváros vezetése függetlenül attól, hogy milyen napra esett a világnap, az ahhoz legközelebb eső vasárnap szervezett programokat, idén először azonban a főváros is támogatja az autómentes napi biciklis felvonulást.
A felvonuláson tartozkódó munkatársaink szerint szerint többen kerekezték idén végig a várost, mint legutóbb, a Föld napjára szervezett eseményen, amit minden idők addigi legnagyobb szabású kerékpáros demonstrációjaként aposztrofáltak a szervezők. Egyes becslések szerint a húszezret is elérte a kerékpározást népszerűsítő felvonulás résztvevőinek száma. A város egésznap hétvégi hangulatot árasztott, legalábbis ami gépjárművek számát illeti. Bár óriási dugókra lehetett számítani az Andrássy út lezárása miatt, ez végül elmaradt. Csupán apróbb fennakadásokat okozott a demonstráció helyszínei közelében a felvonulás.
Az idei autómenetes nap kerékpáros felvonulásának szervezői a hat órakor startoló demonstráció előtti sajtótájékoztatón kinyilvánították, hogy a "kerékpáros közlekedés egészséges, kiemelkedően környezetbarát, energia-, anyag- és helytakarékos, valamint rendkívül hatékony közlekedési forma." A Critical Mass, a Magyar Kerékpárosklub és sok más civil szervezet célja, hogy a kerékpár kiemelt szerepet kapjon a közlekedésben.
Ennek jegyében azt követelik, hogy minden főútvonalnak vagy egy-egy kerékpársáv, vagy pedig önálló kerékpárút része legyen. Azt is szeretnék elérni, hogy a központi költségvetés útfejlesztési keretének három százalékát kerékpárutak- és sávok építésére fordítsák.
Követelik azt is, hogy a mindenkor rendelkezésre álló, önkormányzatok által megpályázható közlekedési célú támogatások 7-10 százalékát, de évente legalább 3 milliárd forintot helyi kerékpárútvonal-hálózat fejlesztésre kelljen fordítani. A bringások csak olyan településnek adnának pénzt, amely rendelkezik elfogadott intézkedési tervvel a kerékpáros közlekedés feltételeinek javítására és kerékpárút alaphálózati tervvel.
Azt is szeretnék elérni, hogy módosítsák az erdőtörvényt annak érdekében, hogy az ország erdeiben szabad legyen kerekezni. Beépítenék a második Nemzeti Fejlesztési Tervbe a kerékpáros fejlesztéseket, tíz éven belül köteleznék a vasúttársaságot, hogy minden vonalon szállítható legyen kerékpár, illetve létesüljenek regionális kerékpárkölcsönző központok.