További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) tagjai a főváros 60 fokos aszfaltján légkondi nélkül közlekedő BKV-buszokban mérték a belső hőmérsékletet szerda délután.
A teszthez egy digitális műszert kölcsönöztek az MTA Méréstechnikai Szolgálatától, amely néhány másodperc alatt megállapítja, hány fok van a busz fülledt légterében.
"Borzasztó, fullasztó"
A tesztet az Astoriánál, a 7-es, 9-es és 73-as, illetve a 2-es metrópótló buszon végezték, összesen 40 járművön. A VEKE azért vágott bele az ellenőrzésbe, mert a legújabb Volvo-buszok közül több ablakára elriasztó célzattal a következő szöveget írta az előzékeny közlekedési társaság: "Tisztelt utasaink! A klímaberendezés műszaki hiba miatt nem üzemel. Szíves megértésüket kérjük!"
Az egyik mérésénél az Index fotósa is ott volt. Az utcán akkor 34-35 fok volt, a vizsgált buszban pedig a műszer egész pontosan 39,2 celsius fokos hőmérsékletet mutatott. Íme.
Miután Szabolcs, az Index fotósa visszaérkezett a szerkesztőség hűtött légterébe, a buszban átélt szörnyű élményeit a következő szavakkal ecsetelte: "borzasztó, fullasztó, olyan, mintha végig elhasznált levegőt lélegeznél be."
A buszon ugyan bekapcsolták a szellőztető ventillátorokat és az ablakok is nyitva voltak, ám ez nem sokat javított az utasok túlélési esélyein. A ventillátorok ugyanis csak a forró levegőt keringetik, az új, elvileg légkondis üzemre gyártott járműveken a nyitható ablakok pedig sokkal kisebbek, mint a régebbi buszokon.
Új, de már rossz
a klímát a buszokba
Jelenleg valamivel több, mint 100 buszban és 6 troliban van légkondicionáló a BKV mintegy 1400 járműve közül. A 2004-ben vásárolt ötven Volvo-buszba folyamatosan építik be a légkondicionálókat a lengyelországi Wroclawban lévő gyárban.
A társaság forgalomirányító diszpécserei 25 fok felett felszólítják a buszvezetőket, hogy ahol van, kapcsolják be a klímaberendezést.
A cég többször cáfolta, hogy a buszsofőröknek anyagi érdeke fűzödne ahhoz, ha spórolnak a légkondicionáláson. A vezetők ugyan prémiumot kapnak, ha üzemanyagot takarítanak meg, a nyári időszakra azonban - éppen a klímaberendezések használata miatt – a BKV 5 százalékkal megemelte a keretet.
Az új Volvo buszokban központi klíma van, így nincs külön hűtése az utastérnek és a vezetőfülkének.
A VEKE által tesztelt, az Astoriánál véletlenszerűen kiválasztott 40 darab Volvo-busz közül 31 volt légkondival felszerelve. Közülük 14 buszban azonban „műszaki hiba” miatt nem működött a klímaberendezés. A hibás légkondik nagy részét idén szerelték be: a 14 klímaberendezésből 8 még egy telet sem ért meg, a maradék hatot pedig 2005-ben szerelték a járművekbe.
Ezeken a buszokon 36,5-39,8 Celsius közötti értékeket mértek a VEKE tagjai, míg a hűtött buszokban a hőmérséklet 27,8 és 29,6 között volt. Ez abból a szempontból elfogadható, hogy ennél nem lehet sokkal nagyobb a különbség a külső és a belső hőmérséklet között, különben az utasok megfáznának.
Azokban a buszokban, amelyikben működik a klíma, a külső hőmérsékletnél tehát átlagosan 7 fokkal hűvösebb van. A mérések tapasztalati alapján viszont azokban a járművekben ahol nincs vagy nem működik a légkondicionáló, viszont az ablakok kisebbek a szükségesnél, mindig jóval melegebb van, mint kint - mondta az Indexnek Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület alelnöke.
Csattan az ostor
A VEKE több érdekességet is tapasztalt tesztkörútja során. Amikor az Astoriánál felállított ideiglenes BKV-diszpécserközpont munkatársa meglátta az egyesület tagjait, azonnal utasította az egyik sofőrt, hogy tegye ki a „klímaberendezés nem működik” táblát a buszra.
A VEKE szerint tapasztalható volt az is, hogy a légkondik működése alapvetően karbantartási kérdés, a keddi tapasztalataik után három autóbuszban meg is javították a hűtést. Dorner Lajos szerint ez azt is jelenti, hogy a BKV-nál tudják a hiba okát és a lehetséges megoldás módját is ismerik.
A leghosszabb és legmelegebb villamos
A VEKE alelnöke elmondta: a BKV általában olyan helyzetbe hozza járművezetőit, hogy az ostor garantáltan rajtuk csattanjon, és ne a cég vezetésén. Az elmúlt napok botrányai után most már sokkal kevésbé tűnik valószínűnek, hogy a járművezetők kapcsolnák ki az egyébként üzemképes berendezéseket.
A közlekedési egyesület kifogása szerint egyébként a Nagykörúton a hétvégén forgalomba álló Combino villamosokon is probléma lesz a hűtéssel, mert a villamosokat klíma nélkül rendelte meg a BKV (a vezetőfülkében lesz légkondi). Márpedig a Combinók nyitható ablakai sem nagyobbak az új buszokénál, tehát a mai tapasztalatok alapján könnyen lehet, hogy a világ leghosszabb villamosa egyben a legmelegebb is lesz.