Hedvig
7 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Két kilométeres dugó Combinókból

2007.07.14. 12:55
A Nagykörúton villamosokból létrehozott, két kilométer hosszú mesterséges dugóval próbált szombatra virradóra bekerülni a BKV a Guinness-féle rekordok könyvébe. A vállalat egyesületének sportolói azonnal le is gyűrték az akadályt: hosszában végigfutottak rajta a Dob utcától a Jászai Mari térig. A győztes 11 perc 23 másodperc alatt tette meg a távot - ez addig mindenképpen világcsúcs, amíg nem csinálja meg valaki gyorsabban.

Nagy gondban lehettek a BKV kreatívjai, amikor megpróbálták kitalálni, hogyan népszerűsíthetnék a budapesti tömegközlekedést úgy, hogy az egyből Guinness-rekord is legyen. Bizonyára felmerült az ötlet, hogy rúgjanak ki a cégtől egyszerre ezer embert, vagy legyen egy nap, amikor az ellenőrök nem vernek meg senkit, vagy hogy szivattyúzzanak levegőt a metróba, de ezek egyike sem lett volna világrekord. Szóba jöhetett az is, hogy Demszky Gábor ugrasson át motorkerékpárral egy lángoló trolibuszt, miközben Bodrogi Gyula a hátsó ülésen a Süsüt énekli, László atya pedig azonmód, még a levegőben megáldja mindkettőjüket. De nem.

A BKV kreatívjait dicséri, vagy mást, ez mind semmi ahhoz képest, ami péntek 13-án éjféltájt megvalósult a Nagykörúton. A vállalat ugyanis végül azt találta ki, hogy az új villamosokból mesterséges dugót képez, majd azt a modern élsport eszközeivel egyből le is gyűri: sorba állít negyven Combinót a Dob utcától a Jászai Mari térig, aztán ezen a két kilométeres akadályon szombat hajnalban hosszában végigfut a BKV Előre SE néhány sportolója úgy, hogy amikor egy szerelvény végére ér, leszáll a hátsó ajtón, majd a következőre felszáll az elsőn. Na, ha valamivel be lehet kerülni a rekordok könyvébe, ezzel biztosan.

Mint egy igazi dugó

És hogy néz ki mindez élőben? Kicsit ijesztő. A körúti villamosmegállókat már éjjel fél egy körül fekete egyenöltönyös, bordó nyakkendős alakok lepik el, rengeteg a szolgálati láthatósági mellény is, a feliratok szerint van itt "üzemzavar elhárítás", "forgalmi zavarelhárítás", sőt "vonal műszak" is; a helyzet akkor kezd valódi katasztrófára emlékeztetni, amikor a Jászai téri célban, a megállót képező keskeny járdaszigeten szórakoztatási célzattal feltűnik két gólyalábas szórakoztató, illetve a szintén meglepő méretű Hagyó Miklós alpolgármester.


fotó: Huszti István

Utóbbi két tűznyelő között elmondja, hogy a Combinókhoz máris három világcsúcs fűződik, egyrészt ugye 54 méterükkel a világ leghosszabb egyterű villamosai, másrészt a körúton nagy a forgalom, harmadrészt májusban Nick Árpád 5 méterre elhúzott egy Combinót a fogával. A mostani világcsúcs csak a ráadás lesz.

Közben a villamos-szubkultúra olyan csodabogarai bukkannak fel a sűrű éjszakában, mint a 6É sportosztag, amelynek tagjai havonta lefutják a 6-os villamos útvonalát, meg olyan arcok, akik láthatóan villamosjeggyel a párnájuk alatt alszanak, és ha csak tehetik, áramszedőkre maszturbálnak. Sajtóval együtt lehetnek vagy ötvenen, Rendőr is van, biztonsági ember minden nyitott ajtónál, kék fények villognak, a nem beavatottak érdeklődnek, mi folyik itt. De a spontán dugók is ilyenek szoktak lenni, nincs igazi meglepetés.

Forgalmi utasítás került kiadásra


fotó: Huszti István

Kevéssel a rajt előtt Sebestyén István, a magyarországi rekordok hivatalos regisztrátora nem túl nyugodt, baj van a távolsággal. Eredetileg úgy volt, hogy 39 Combino sorakozik fel a Dob utcától a Jászaiig, és ez éppen 2040 métert tesz ki, aztán kiderül, hogy hiba csúszott a számításba, és végül be kell állítani a negyvenediket, tehát megnyúlt a táv. Antal Mihály, a BKV forgalmi igazgatója elmondja, hogy "forgalmi utasítás került kiadásra"; ennek megfelelően a villamosok lassan becsorognak, fele a Moszkva térről, fele a Blaha felől, és elfoglalják krétával kijelölt helyüket. Nem egy vágányon állnak, hanem cikkcakkban, felváltva. Két óra körül Hagyó átrongyol a Dob utcához (nem villamossal, a villamos ugye nem jár), és negyed háromkor megadja a startjelet, aztán egymás után elindulnak a futók, összesen 18-an. Nem egy vizuális orgia, ránézésre nyugodt tempóban, itt-ott kis pocakkal, elnézhető felesleggel, kicsit őszesen, kicsit kopaszon végigcaplatnak ott, ahol rendesen nem tudnának végigcaplatni, mert fennakadnának kedves utastársaikon. Informatikusok, belső ellenőrök ők, olyanok, mint te meg én: hétköznap fel sem tűnnének senkinek.


fotó: MTI

A hajnali háromkor kihirdetett félhivatalos végeredmény szerint Bíró Gábor győz, vagyis lesz részese ennek a nagyszerű estének, ennek a pompás eredménynek, 11 perc 23-as eredménnyel, második Cseke József 11:40-nel, a harmadik Balogh Ádám 11:55-tel. Az biztos, hogy rekord, mert ilyet soha senki nem csinált még, de hogy bekerül-e a Guinness-könyvbe, arról majd a Guinness dönt. Mi megtettük a magunkét: ahogy régen a Nobel-díjasokat gyártottuk a világnak, úgy gyártjuk mostanában a villamos tematikájú rekordokat. Ha valakinek kedve támadt negyven Combinót hosszában átugrani, nyugodtan jelentkezzen a BKV-nál. Mi ott leszünk!