Demszky a felelősökre kíváncsi a BKV-nál

2006.07.15. 17:03
Tűrhetetlen, elfogadhatatlan ez a helyzet - mondta a főpolgármester, miután kidőlt egy felsővezetéktartó oszlop a Margit hídon. Demszky Gábor szerint a legfontosabb a fővárosiak biztonsága.

Több vizsgálatot is indítanak BKV-nál, miután tűrhetetlen, elfogadhatatlan helyzet alakult ki a Nagykörúton - jelentette be rendkívüli sajtótájékoztatóján a főpolgármester. Demszky Gábor szerint 16 éve nem volt arra példa, hogy egy közüzemi vállalat felújítási munkája után ennyi meghibásodás történjen.

Két számadat

A főpolgármester két számadatot is idézett, az egyik szerint a nagykörúti villamosok felsővezeték-rekonstrukciója óta a 12., a másik verzió szerint a 17. hiba történt szombatra virradóra, amikor egy lámpaoszlop kidőlt, egy másikat pedig magával rántott a Margit hídon. (Egyébként a BKV szerint 12, a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület szerint 17 leállás történt a Nagykörúton május 22., vagyis a felújítás első ütemének befejezése óta.)

Az oszlopok kidőlése az újonnan beépített felsővezetékekkel függhet össze a főpolgármester feltételezései szerint. Demszky úgy tudja, hogy kétszer nehezebb vezetéket építettek be, ezt pedig a régi tartószerkezetek sem a hídon, sem máshol nem bírják elviselni a tartóoszlopok.

Belógnak a felsővezetékek?

Az is gondot okoz, hogy a súly miatt "belógnak a felsővezetékek, a villamosok pedig maguk előtt "tolják" a betüremkedéseket, amelyek egy-egy vezetékszakasz végén komoly ütést okoznak. (Valószínűleg ez okozta a BKV által is elismert 9 áramszedőtörést az utóbbi időben - tehetjük ehhez hozzá.)

Demszky hangsúlyozta, hogy mindez feltételezés, ezért ezt még ki kell vizsgálni. A műszaki ellenőrzés ki fog terjedni a nagykörúti beruházás egészére, és ezután a személyi felelősség megállapítására is sor kerül.

A fegyelmi sem kizárt

Demszky szerint a fegyelmi lehetősége sem kizárt, és konkrétan megnevezte a BKV vezérigazgatóját, akit várhatóan érintenek a vizsgálatok. Nem akart találgatásokba bocsátkozni viszont arról, hogy mi lesz Aba Botond sorsa.

Demszky nemcsak a vezérigazgatót, hanem a mostani beruházással foglalkozó többi BKV-s vezető felelősségét is szeretné kideríteni. A főpolgármester az ügyben egyeztetett Vajda Pállal, a szocialisták főpolgármester-helyettesével és a Gy. Németh Erzsébettel, az MSZP fővárosi frakcióvezetőjével is, és ők is támogatják a vizsgálatok elrendelését.

Rendkívüli ellenőrzések

A rendkívüli ellenőrzésekről a BKV felügyelőbizottságának (fb) kell döntenie, várhatóan nem írnak ki közbeszerzést a független szakértők meghívására, minthogy Demszky szerint életveszélyről van szó, még szerencse, hogy éjszaka dőltek ki az oszlopok a hídon, amikor nem volt forgalom.

A vizsgálatok megindulása hétfőn várható Székely Gábor, a BKV fb-elnöke (egyébként a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatója) szerint. Demszky ezt kiegészítette azzal, hogy várhatóan a Műszaki Egyetem egyik tanszékét fogják felkérni az ügyben, és minél gyorsabb eredményre számítanak, de határidőt nem tudott mondani.

Elsődleges a biztonság

A főpolgármester hangsúlyozta, hogy elsődleges a fővárosiak biztonságos közlekedése, ezért a mostani beruházást a lehető legalaposabban, legkeményebben fogják ellenőrizni.

A VEKE szerint - ahogyan azt a szervezet szóvivője, Vitézy Dávid az Indexnek elmondta - a BKV dolga lett volna az, hogy megvizsgálják a Margit hídi lámpaoszlopokat, és ellenőrizzék, bírják-e azok a kétszeres terhelést. Az egyesület úgy véli, ezzel az autósokat, a szerelőket és a munkásokat is veszélyeztették, hiszen az oszlopok kidőlése komolyabb következményekkel is járhatott volna.

Demszky Gábor ezzel kapcsolatban külön hangsúlyozta: a műszaki vizsgálatoknak ki kell terjedniük arra, hogy a tömegközlekedési vállalat (megfelelően) ellenőrizte-e az oszlopokat.