Orsolya
7 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Demszky a felelősökre kíváncsi a BKV-nál

2006.07.15. 17:03
Tűrhetetlen, elfogadhatatlan ez a helyzet - mondta a főpolgármester, miután kidőlt egy felsővezetéktartó oszlop a Margit hídon. Demszky Gábor szerint a legfontosabb a fővárosiak biztonsága.

Több vizsgálatot is indítanak BKV-nál, miután tűrhetetlen, elfogadhatatlan helyzet alakult ki a Nagykörúton - jelentette be rendkívüli sajtótájékoztatóján a főpolgármester. Demszky Gábor szerint 16 éve nem volt arra példa, hogy egy közüzemi vállalat felújítási munkája után ennyi meghibásodás történjen.

Két számadat

A főpolgármester két számadatot is idézett, az egyik szerint a nagykörúti villamosok felsővezeték-rekonstrukciója óta a 12., a másik verzió szerint a 17. hiba történt szombatra virradóra, amikor egy lámpaoszlop kidőlt, egy másikat pedig magával rántott a Margit hídon. (Egyébként a BKV szerint 12, a VEKE, a Városi és Elővárosi Közlekedés Egyesület szerint 17 leállás történt a Nagykörúton május 22., vagyis a felújítás első ütemének befejezése óta.)

Az oszlopok kidőlése az újonnan beépített felsővezetékekkel függhet össze a főpolgármester feltételezései szerint. Demszky úgy tudja, hogy kétszer nehezebb vezetéket építettek be, ezt pedig a régi tartószerkezetek sem a hídon, sem máshol nem bírják elviselni a tartóoszlopok.

Belógnak a felsővezetékek?

Az is gondot okoz, hogy a súly miatt "belógnak a felsővezetékek, a villamosok pedig maguk előtt "tolják" a betüremkedéseket, amelyek egy-egy vezetékszakasz végén komoly ütést okoznak. (Valószínűleg ez okozta a BKV által is elismert 9 áramszedőtörést az utóbbi időben - tehetjük ehhez hozzá.)

Demszky hangsúlyozta, hogy mindez feltételezés, ezért ezt még ki kell vizsgálni. A műszaki ellenőrzés ki fog terjedni a nagykörúti beruházás egészére, és ezután a személyi felelősség megállapítására is sor kerül.

A fegyelmi sem kizárt

Demszky szerint a fegyelmi lehetősége sem kizárt, és konkrétan megnevezte a BKV vezérigazgatóját, akit várhatóan érintenek a vizsgálatok. Nem akart találgatásokba bocsátkozni viszont arról, hogy mi lesz Aba Botond sorsa.

Demszky nemcsak a vezérigazgatót, hanem a mostani beruházással foglalkozó többi BKV-s vezető felelősségét is szeretné kideríteni. A főpolgármester az ügyben egyeztetett Vajda Pállal, a szocialisták főpolgármester-helyettesével és a Gy. Németh Erzsébettel, az MSZP fővárosi frakcióvezetőjével is, és ők is támogatják a vizsgálatok elrendelését.

Rendkívüli ellenőrzések

A rendkívüli ellenőrzésekről a BKV felügyelőbizottságának (fb) kell döntenie, várhatóan nem írnak ki közbeszerzést a független szakértők meghívására, minthogy Demszky szerint életveszélyről van szó, még szerencse, hogy éjszaka dőltek ki az oszlopok a hídon, amikor nem volt forgalom.

A vizsgálatok megindulása hétfőn várható Székely Gábor, a BKV fb-elnöke (egyébként a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatója) szerint. Demszky ezt kiegészítette azzal, hogy várhatóan a Műszaki Egyetem egyik tanszékét fogják felkérni az ügyben, és minél gyorsabb eredményre számítanak, de határidőt nem tudott mondani.

Elsődleges a biztonság

A főpolgármester hangsúlyozta, hogy elsődleges a fővárosiak biztonságos közlekedése, ezért a mostani beruházást a lehető legalaposabban, legkeményebben fogják ellenőrizni.

A VEKE szerint - ahogyan azt a szervezet szóvivője, Vitézy Dávid az Indexnek elmondta - a BKV dolga lett volna az, hogy megvizsgálják a Margit hídi lámpaoszlopokat, és ellenőrizzék, bírják-e azok a kétszeres terhelést. Az egyesület úgy véli, ezzel az autósokat, a szerelőket és a munkásokat is veszélyeztették, hiszen az oszlopok kidőlése komolyabb következményekkel is járhatott volna.

Demszky Gábor ezzel kapcsolatban külön hangsúlyozta: a műszaki vizsgálatoknak ki kell terjedniük arra, hogy a tömegközlekedési vállalat (megfelelően) ellenőrizte-e az oszlopokat.