További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Eredetileg 24-en indulhattak volna el abban a versenyben, amelyet a csepeli szennyvíztisztító tervezésére, kivitelezésére és négy évig tartó üzemeltetésére írtak ki. Aztán csak öten adtak be pályázatot, ebből előbb hármat kizárt a bírálóbizottság, végül ketten maradtak versenyben. Aztán csak a franciák tudták tartani a rövid határidőt, egyetlen érvényes ajánlatukkal nyeregben maradtak.
Ezután kezdődött meg velük az egyezkedés, amelynek során mintegy 30 millió eurót lefaragott a főváros a pályázó által eredetileg kért 279 millió eurós árból. A Városháza ezt sikerként értékeli, az ellenzék azonban korábban már kfogásolta, hogy a versenyben csak egyetlen pályázó maradt, és vele egyezkedett és állapodott meg az önkormányzat.
Mindez két szempontból lényeges: egyrészt a fővárost és a magyar államot rendkívüli módon szorította az idő, hiszen ha tovább húzzák az egyezkedést, kicsúsznak a határidőből, amit az EU szabott. Másrészt franciák ritkán lehetnek olyan helyzetben, hogy tudják: csak ők vannak versenyben, és Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházásáról van egyébként szó.
Az ellenzék ellenezte a döntést
Nem véletlen, hogy az Index információi szerint a városházi ellenzék nemmel szavazott azon a bizottsági ülésen, ahol a szennyvíztisztító tenderéről döntöttek, és így a megállapodást az MSZP-SZDSZ koalíció támogatásával hagyták jóvá. A Fidesz azért szavazott nemmel Deák András, a közbeszerzési bizottság ellenzéki elnöke szerint, mert a Városháza korábban olyan helyzetet teremtett, hogy ne legyen verseny a tenderen. Ezért lépett vissza az utolsó előtti körben a mostani francia nyertes egyetlen vetélytársa, és ezért nyerhetett el egy több mint kétszázharminc millió eurós tendert szinte egyedüli versenyzőként a Csepel FH Konzorcium.
A Városháza hivatalos közleményéből kiderül egyébként, hogy a nyertes konzorciumot a Degrémont S. A., az OTV France, a Hídépítő Rt., valamint az Alterra Kft. alkotja. A tárgyalásokon a győztes pályázó mintegy 30 millió euróval mérsékelte eredeti ajánlatát és 249 millió euróért vállalta a szennyvíztisztító tervezését, kivitelezését, valamint egyéves próbaüzemeltetését. Az Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházásról szóló szerződést még ebben az évben alá akarja írni a főváros. A szennyvíztisztító próbaüzeme 2009-ben kezdődhet el, a projekt pénzügyi zárásának határideje 2010 vége.
A központi szennyvíztisztítónak köszönhetően öt év múlva 92 százalékos lesz a biológiailag tisztított szennyvíz aránya Budapesten. A projektet az Európai Unió 65 százalékban, a Magyar Állam 20 százalékban, míg a Fővárosi Önkormányzat 15 százalékban finanszírozza. A szennyvíztisztítóhoz az EIB 100 millió euró hitelt biztosít.