További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Kerékpáros balesetek nem csak olyankor történnek, ha a biciklin nincs lámpa, vagy az autós legénybúcsúról jön részegen, miközben amúgy sem lát a fejére húzott tangától, esetleg kamionosok előzgetik egymást egyirányú utcában. Az Erzsébet híd alatt létesített biciklisritkító győzött meg minket arról: Budapesten léteznek olyan kereszteződések, amelyeket mintha direkt úgy alakítottak volna ki, hogy a baleset csak két módon kerülhető el. Ha a résztvevők szerencsések, vagy a paranoiát súroló módon elővigyázatosak.
A halállistát tapasztalataink, és a Criticalmass.hu lelkes civil közösségének rémtörténetei alapján állítottuk össze. A helyszíneket végigjárva érdekes módon nem a mérnöki bénaság és nemtörődömség jeleit véltük felfedezni, hanem egy nagy ívű turisztikai koncepcióét. Amely a katasztrófaturizmus fő célpontjává tenné fővárosunkat. A kereszteződések feltérképezése közben ugyanis szinte minden esetben láttunk olyan szituációkat, amelyben csak a szerencse mentette meg a kerékpárost a végtagtöréstől, az autóst pedig attól, hogy a fényezésre néhány csúnya karcolás kerüljön.
A tízes lista egyébként nem csak a katasztrófaturisták, hanem a várostervezési szakemberek számára is érdekes lehet, hiszen ez a bizonyíték, hogy a járdán vezetett kerékpárút veszélyesebb a teherautók közti szlalomozásnál is. Az úton ugyanis legalább látja a sofőr, kivel kell megküzdenie, míg a járdáról, gyakran autók takarásából a kereszteződésbe érkező biciklistára nem számítanak a vezetők.
Mexikói út - Mogyoródi út: Várható, hogy hamarosan nem nevezheti magát városi kerékpárosnak az, aki legalább egy kisebb balesetet nem szenvedett itt. A beavatási ceremóniához minden adott: az autókat semmi nem figyelmezteti arra, hogy a Mogyoródi út járdáján kerékpárút húzódik.
Az autók a kereszteződésbe érve amúgy is egymással vannak elfoglalva. A kétszer kétsávos Mogyoródi, és a kétszer egysávos Mexikói találkozásánál ugyanis egyetlen lámpa sincs, viszont minden irányból minden irányba kanyarodhatnak a járművek. Vajon ki figyel arra, hogy biciklisek is feltűnhetnek, amikor a szemből közelítő, két sávnyi autó előtt, balra, nagy ívben ráfordul a Mexikói útra a Mogyoródiról? Miközben arra is koncentrálni kell, hogy a középre becsorgó, két sáv közti senki földjén álló autóstársai megkockáztatják-e a kiugrást még előtte, vagy elsőbbséget adnak.
A Mexikóiról induló, elsőbbségadásra kötelezett autók a bicikliúton várják ki az alkalmas pillanatot a kiugrásra. Terepszemlénk tíz perce alatt majdnem láttunk egy buszos gázolást. A Mexikói utat keresztező biciklist négy irányból is ugyanakkora eséllyel üthetik el, ami világrekordnak számít.
Könyves Kálmán körút- Kőbányai út: A Könyves Kálmán (később Hungária) körúton vezetett kerékpárút első ránézésre nem sokban különbözik a többi járdán kialakított bicikliúttól: az út tervezői a gyalogosok közt vezetik a kerékpárosokat, majd a kereszteződésben összeeresztik őket a szintén zöldet kapó, kis ívben kanyarodó, tehát elsőbbségadásra kötelezett autósokkal. A szokványos szituációt a körút erős kamionforgalma teszi izgalmassá.
Helyszíni szemlénk alkalmával minden második, a Kőbányai útra forduló jármű kamion volt, amelyek méretüknél fogva csak úgy tudják bevenni a szűk kanyart, ha mindkét sávot elfoglalják. A magasan az út felett ülő, és amúgy a manőverre koncentráló sofőr egyes pontokon nem is láthatja, ha valamelyik oldalról biciklis jön. A kereszteződés veszélyességét számos baleset bizonyítja. De ha sárhányó alá szorult biciklistát nem is, kamionok közt szlalomozó bringásokat, és vészfékezésre kényszerülő monstrumokat biztosan láthat a katasztrófaturista. Az érdeklődőknek érdemes még ellátogatni a Salgótarjáni útra, ahol ugyanez a szituáció, vagy a Dózsa György út és Állatkeri út sarkára, ahol nincsenek kamionok, viszont az autósok az átlagánál rámenősebbek.
Kőbányai út- Horog utca: Az előzőhöz közel fekvő kereszteződés szintén a járdán vezetett bicikliút és a sűrű kamionforgalom miatt veszélyes. A takarékosságra törekvő bicikliút-építési gyakorlat itt egy ember életébe került néhány hónapja.
Vérmezei bicikliút- Krisztina körút: Ez a kereszteződés bizonyítja, hogy néha sok pénzből és nagy odafigyeléssel lehet a leghülyébb megoldásokat létrehozni. A vérmezei bicikliutat kettévágó Krisztina körúton ugyanis csak a biciklisták kedvéért hoztak létre egy lámpás kereszteződést. Zebra nincs. Az egyenesen futó, széles úton négy sávban, nagy sebességgel áramlik a forgalom.
Az autósokat időnként egy, az út fölé lógatott közlekedési lámpa állítja meg, amelyhez nem tartozik gyalogátkelőhely, és látszólag keresztutca sem. Mivel a lámpa nincs összehangolva az előzőekkel, sokan az utolsó pillanatban veszik észre, hogy meg kell állniuk.
Csak ekkor derül ki, hogy a bokrok közül előbukkanó biciklisták miatt van piros. Az autósok kevésbé frekventált időben át is száguldanak az értelmetlennek tűnő jelzésen. Felmérésünk idején ilyet nem láttunk, de két autó már a lámpa alatt, tehát a biciklik útján tudott csak megállni.
Budai kerékpárút - Halász utca: A festői Duna parton futó bicikliúton nem az Erzsébet híd alatti halálrámpa a legagyatlanabb kereszteződés. Az ugyanis legalább csak ideiglenesen létezik, és ha elbontják, ott több autó festését nem karcolják össze fogaikkal a biciklisták. A Halász utcai orosz rulett helyszínét viszont láthatóan nagy gonddal, szeretettel alakították ki úgy, hogy a rakpartról érkező autók egy beláthatatlan kanyarból érkezzenek meg a bicikliútra, ahol nem csak figyelmetlenségük vagy kockázatkereső hajlamaik miatt állnak rá a látványosan kövezett biciklisávra, hanem azért is, hogy lássák, keresztezhetik-e a villamossíneket.
A túloldalról pedig a sínek mielőbbi elhagyása miatt vágnak rendet a sűrű biciklisforgalomban. Nézze meg vérfagyasztó felvételeinket vészfékezéssel, beijesztéssel és elsőbbségadás elmulasztásával!
Róna utca - Bánki Donát utca: A barátságos, parkos zuglóban lapuló kereszteződés a meglepetés erejével szedi áldozatait. A Róna utcából a Bánki Donátba forduló bicikliút használóit elaltatja, bármelyik irányból érkezzenek is, hogy addig minden kereszteződésben a kerékpárosnak van elsőbbsége, vagy ha nem, akkor lámpa szabályozza a szituációt.
A vidáman kerekező bringást végül egy elegáns ív ráfordítja a T-alakú kereszteződésre, ahol hirtelen már nincs elsőbbsége. Ezt tábla ugyan jelzi, de a hirtelen váltást sem az előzmények, sem felkészítő jelzések nem predesztinálják, így a gyanútlan bringás könnyedén kigurulhat a Róna utcára.
Az autósokat azonban nem csak a figyelmetlen bringások miatt érheti meglepetés, hanem úgy általában is. A Róna utcán közlekedők számára ugyanis semmi nem jelzi, hogy kerékpárok vagy akár gyalogosok tűnhetnek fel az úttesten.
Zebra nincs, villogó lámpa nincs, sárga csík nem vezet át a túloldalra és figyelmeztető táblát sem helyeztek el. Az út viszont nyílegyenes, az autók tehát tempósan, vagy kevésbé eufémisztikusan a megengedett sebességhatár felett haladnak. Megfigyelhettük a bringások nyertes, nyilván az evolúciós küzdelemben kialakult stratégiáját: feltorlódnak a járda szélén, és amikor már nehezen férnek el, az egyik megindul, a többiek pedig utána. Az úton megjelenő emberfelhő nyilván már távolabbról feltűnik, és ez biztosítja a csorda egyedeinek túlélését.
Budai kerékpárút - Újlaki rakpart a Görzenálnál: A budai kerékpárút klasszikusa egy keskeny, magas padkájú járdán közelíti meg a kereszteződést. A kerékpárost egyik oldalról fal, a másik oldalról a nagy forgalmú út szorongatja, miközben nehezen fér el egymás mellett egy biciklik és egy gyalogos.
A tervező az Újpesti rakpart egy kanyarja után taszítja a biciklistákat a mélyvízbe. A rakparti úton nagy sebességgel közlekedő autósokat semmi nem figyelmezteti, hogy a kanyar után bicikliseket találhat az úttesten. Ezért biztonságosabb az autóúton tekerni, csak hogy elkerüljük a veszélyes kereszteződést. Az átkelés sportolók számára egyébként izgalmas, átlagos városi bringás számára kockázatos, gyerekekkel közlekedők számára pedig felelőtlenség. Ezt a kereszteződés a hülye bicikliút-építés szinonimája lett, olyan rég készült, és annyi cikkben, riportban, levélben és fórumbejegyzésben kérték már a javítását. De még egy figyelmeztető jelet sem festettek fel az úttestre.
Olvassa el a budai kerékpárút minden bugyrát végigjáró kalandtúránk cenzúrázatlan beszámolóját >>>
Stefánia út - Thököly út kereszteződés: Ugyanilyen felesleges volt cikkek sorozatában megemlékeznünk arról a halálos balesetről, ami egyértelműen a járdán vezetett bicikliút számlájára írható. A Stefánia út gyalogosai közt, fák, parkoló autók és telefonfülkék takarásában kerékpározókat ugyanis nem láthatják a velük párhuzamosan haladó autósok. Akik csak akkor észlelik, hogy jobbra kanyarodva nem csak a gyalogosokra, hanem gyorsabban közlekedő bringásokra is számítani kell, amikor már a kerék alatt vannak.
A jobbra forduló autósok számára kihelyezett, sárgán villogó figyelmeztető lámpa csak álmegoldás, amit bizonyít, hogy egy teherautó itt is halálra gázolt egy szabályosan haladó kerékpárost.
Műegyetem rakpart - Rió és Zöld pardon kereszteződés: A Petőfi híd budai hídfője alatt található Budapest halmozottan hátrányos bicikliútja. A szabályosan haladó kerékpárosoknak a híd egyik oldalán a lehajtók, a másik oldalon a felhajtók veszélyeztetik, akik közül sokan nem akarják elveszteni az elegáns ívű kanyarodás élményét, így inkább nem adják meg az elsőbbséget.
A szerencsésen továbbjutók számára kihívást jelent, hogy a Rió és a Zöld pardon közönsége a kerékpárúton parkol, amelyért még soha egyetlen rendőr nem emelte fel a szavát. A helyi önkormányzat pedig olyan lelkesen támogatja a közparkok területén, teljesen legálisan működő szórakozóhelyeket, hogy még ahhoz is hozzájárult: a Zöld pardon bejáratánál, éppen a kerékpárút jel közepébe korlátot állítsanak a tulajdonosok, így terelve a kapuhoz a szórakozni vágyókat.
Tímár utca - Árpád fejedelem utca: Az Erzsébet híd alatti rámpa előképe lehetett az Árpád fejedelem útját áthidaló felüljáró lejtője, ami a főútvonalról lekanyarodó autósok közé dobja a kerékpárosokat. Különösen a nagy ívben és ezért nagy sebességgel kanyarodó autósokat éri meglepetésként a rámpán begyorsított biciklis megjelenése, ahogy az felvételünkön látszik is.
Bónusz életveszély
Ajtósi Dürer sor - Stefánia út - Városliget
: A Stefánia útról a Városliget felé tartó kerékpárutat gyors egymásutánban két kereszteződésen is átvezetik, így a biciklistákat itt összesen három helyről üthetik el. A legveszélyesebb a Stefánia keresztezése, ahol az Ajtósiról balra kanyarodó, a rövid helyzeteket kihasználó autók csaphatják el a bringást.Varsányi Irén utca: A Moszkva tértől a Duna felé induló, és a keskeny járdán vezetett bicikliútnál nevetségesebbet, értelmetlenebbet és veszélyesebbet nehezen lehetne kitalálni. A gyalogosokkal, oszlopokkal, Demszky-karókkal nehezített akadálypályán bónuszpontot kapnak azok a biciklisták, akik képesek bonyolult manőverek nélkül áthaladni a kereszteződéseken. Itt az autók ugyanis ráállnak a biciklisávra, és mivel egyirányú utcáról van szó, csak az egyik irányba figyelnek, elcsapva az ellenkező oldalról érkező kerékpárosokat.
Váci út -Árpád út: Az úttervezők tudatzavaros állapotát tükrözi, hogy miközben a lekanyarodó sáv íve nem követeli meg a lassítást, az autóknak elsőbbséget kellene adniuk a gyalogosnak és kerékpárosnak. Szép vészfékezéseket láthatunk a környéken.
Szilágyi Erzsébet fasor: A Moszkva tértől északnak induló út mellett, a bokrok, fák mögé rejtették a bicikliutat. A jó levegő irányába kerekezőknek így nem csak a gyalogosokra kell figyelniük, akik szintén teljes joggal használják a közös járdát, hanem minden sarkon a lekanyarodó autókra is, akik nem számítanak a nagyobb sebességgel közlekedő, elsőbbséget élvező biciklisták megjelenésére. Az út minden kereszteződésében történt már baleset.
A happy end kedvéért nézzék meg a felvételt, amelyet a Kerékpáros Klub egy munkatársa készített a németországi Ulmban. Ilyen persze nem létezik, ügyes számítógépes trükkről van szó.