Bicikliút-halállista

2008.06.11. 08:25
Ha a városi kerékpározást nem kórházban szeretné befejezni, esetleg katasztrófafotós, aki biztosra akar menni, nézze át listánkat. Az életveszélyesre tervezett budapesti kereszteződésekben minden pillanatban történik valami izgalmas.

Kerékpáros balesetek nem csak olyankor történnek, ha a biciklin nincs lámpa, vagy az autós legénybúcsúról jön részegen, miközben amúgy sem lát a fejére húzott tangától, esetleg kamionosok előzgetik egymást egyirányú utcában. Az Erzsébet híd alatt létesített biciklisritkító győzött meg minket arról: Budapesten léteznek olyan kereszteződések, amelyeket mintha direkt úgy alakítottak volna ki, hogy a baleset csak két módon kerülhető el. Ha a résztvevők szerencsések, vagy a paranoiát súroló módon elővigyázatosak.

A halállistát tapasztalataink, és a Criticalmass.hu lelkes civil közösségének rémtörténetei alapján állítottuk össze. A helyszíneket végigjárva érdekes módon nem a mérnöki bénaság és nemtörődömség jeleit véltük felfedezni, hanem egy nagy ívű turisztikai koncepcióét. Amely a katasztrófaturizmus fő célpontjává tenné fővárosunkat. A kereszteződések feltérképezése közben ugyanis szinte minden esetben láttunk olyan szituációkat, amelyben csak a szerencse mentette meg a kerékpárost a végtagtöréstől, az autóst pedig attól, hogy a fényezésre néhány csúnya karcolás kerüljön.

A tízes lista egyébként nem csak a katasztrófaturisták, hanem a várostervezési szakemberek számára is érdekes lehet, hiszen ez a bizonyíték, hogy a járdán vezetett kerékpárút veszélyesebb a teherautók közti szlalomozásnál is. Az úton ugyanis legalább látja a sofőr, kivel kell megküzdenie, míg a járdáról, gyakran autók takarásából a kereszteződésbe érkező biciklistára nem számítanak a vezetők.

Mexikói út - Mogyoródi út: Várható, hogy hamarosan nem nevezheti magát városi kerékpárosnak az, aki legalább egy kisebb balesetet nem szenvedett itt. A beavatási ceremóniához minden adott: az autókat semmi nem figyelmezteti arra, hogy a Mogyoródi út járdáján kerékpárút húzódik.

Az autók a kereszteződésbe érve amúgy is egymással vannak elfoglalva. A kétszer kétsávos Mogyoródi, és a kétszer egysávos Mexikói találkozásánál ugyanis egyetlen lámpa sincs, viszont minden irányból minden irányba kanyarodhatnak a járművek. Vajon ki figyel arra, hogy biciklisek is feltűnhetnek, amikor a szemből közelítő, két sávnyi autó előtt, balra, nagy ívben ráfordul a Mexikói útra a Mogyoródiról? Miközben arra is koncentrálni kell, hogy a középre becsorgó, két sáv közti senki földjén álló autóstársai megkockáztatják-e a kiugrást még előtte, vagy elsőbbséget adnak.

Kattintson a fotókhoz!

A Mexikóiról induló, elsőbbségadásra kötelezett autók a bicikliúton várják ki az alkalmas pillanatot a kiugrásra. Terepszemlénk tíz perce alatt majdnem láttunk egy buszos gázolást. A Mexikói utat keresztező biciklist négy irányból is ugyanakkora eséllyel üthetik el, ami világrekordnak számít.

Könyves Kálmán körút- Kőbányai út: A Könyves Kálmán (később Hungária) körúton vezetett kerékpárút első ránézésre nem sokban különbözik a többi járdán kialakított bicikliúttól: az út tervezői a gyalogosok közt vezetik a kerékpárosokat, majd a kereszteződésben összeeresztik őket a szintén zöldet kapó, kis ívben kanyarodó, tehát elsőbbségadásra kötelezett autósokkal. A szokványos szituációt a körút erős kamionforgalma teszi izgalmassá.

Közlekedési résztvevők találkozása

Helyszíni szemlénk alkalmával minden második, a Kőbányai útra forduló jármű kamion volt, amelyek méretüknél fogva csak úgy tudják bevenni a szűk kanyart, ha mindkét sávot elfoglalják. A magasan az út felett ülő, és amúgy a manőverre koncentráló sofőr egyes pontokon nem is láthatja, ha valamelyik oldalról biciklis jön. A kereszteződés veszélyességét számos baleset bizonyítja. De ha sárhányó alá szorult biciklistát nem is, kamionok közt szlalomozó bringásokat, és vészfékezésre kényszerülő monstrumokat biztosan láthat a katasztrófaturista. Az érdeklődőknek érdemes még ellátogatni a Salgótarjáni útra, ahol ugyanez a szituáció, vagy a Dózsa György út és Állatkeri út sarkára, ahol nincsenek kamionok, viszont az autósok az átlagánál rámenősebbek.

Kőbányai út- Horog utca: Az előzőhöz közel fekvő kereszteződés szintén a járdán vezetett bicikliút és a sűrű kamionforgalom miatt veszélyes. A takarékosságra törekvő bicikliút-építési gyakorlat itt egy ember életébe került néhány hónapja.

Vérmezei bicikliút- Krisztina körút: Ez a kereszteződés bizonyítja, hogy néha sok pénzből és nagy odafigyeléssel lehet a leghülyébb megoldásokat létrehozni. A vérmezei bicikliutat kettévágó Krisztina körúton ugyanis csak a biciklisták kedvéért hoztak létre egy lámpás kereszteződést. Zebra nincs. Az egyenesen futó, széles úton négy sávban, nagy sebességgel áramlik a forgalom.

Az autósokat időnként egy, az út fölé lógatott közlekedési lámpa állítja meg, amelyhez nem tartozik gyalogátkelőhely, és látszólag keresztutca sem. Mivel a lámpa nincs összehangolva az előzőekkel, sokan az utolsó pillanatban veszik észre, hogy meg kell állniuk.

Csak ekkor derül ki, hogy a bokrok közül előbukkanó biciklisták miatt van piros. Az autósok kevésbé frekventált időben át is száguldanak az értelmetlennek tűnő jelzésen. Felmérésünk idején ilyet nem láttunk, de két autó már a lámpa alatt, tehát a biciklik útján tudott csak megállni.

Budai kerékpárút - Halász utca: A festői Duna parton futó bicikliúton nem az Erzsébet híd alatti halálrámpa a legagyatlanabb kereszteződés. Az ugyanis legalább csak ideiglenesen létezik, és ha elbontják, ott több autó festését nem karcolják össze fogaikkal a biciklisták. A Halász utcai orosz rulett helyszínét viszont láthatóan nagy gonddal, szeretettel alakították ki úgy, hogy a rakpartról érkező autók egy beláthatatlan kanyarból érkezzenek meg a bicikliútra, ahol nem csak figyelmetlenségük vagy kockázatkereső hajlamaik miatt állnak rá a látványosan kövezett biciklisávra, hanem azért is, hogy lássák, keresztezhetik-e a villamossíneket.

A túloldalról pedig a sínek mielőbbi elhagyása miatt vágnak rendet a sűrű biciklisforgalomban. Nézze meg vérfagyasztó felvételeinket vészfékezéssel, beijesztéssel és elsőbbségadás elmulasztásával!

Perillustris felvétele
Róna utca - Bánki Donát utca: A barátságos, parkos zuglóban lapuló kereszteződés a meglepetés erejével szedi áldozatait. A Róna utcából a Bánki Donátba forduló bicikliút használóit elaltatja, bármelyik irányból érkezzenek is, hogy addig minden kereszteződésben a kerékpárosnak van elsőbbsége, vagy ha nem, akkor lámpa szabályozza a szituációt.

A vidáman kerekező bringást végül egy elegáns ív ráfordítja a T-alakú kereszteződésre, ahol hirtelen már nincs elsőbbsége. Ezt tábla ugyan jelzi, de a hirtelen váltást sem az előzmények, sem felkészítő jelzések nem predesztinálják, így a gyanútlan bringás könnyedén kigurulhat a Róna utcára.

Az autósokat azonban nem csak a figyelmetlen bringások miatt érheti meglepetés, hanem úgy általában is. A Róna utcán közlekedők számára ugyanis semmi nem jelzi, hogy kerékpárok vagy akár gyalogosok tűnhetnek fel az úttesten.

Zebra nincs, villogó lámpa nincs, sárga csík nem vezet át a túloldalra és figyelmeztető táblát sem helyeztek el. Az út viszont nyílegyenes, az autók tehát tempósan, vagy kevésbé eufémisztikusan a megengedett sebességhatár felett haladnak. Megfigyelhettük a bringások nyertes, nyilván az evolúciós küzdelemben kialakult stratégiáját: feltorlódnak a járda szélén, és amikor már nehezen férnek el, az egyik megindul, a többiek pedig utána. Az úton megjelenő emberfelhő nyilván már távolabbról feltűnik, és ez biztosítja a csorda egyedeinek túlélését.

Budai kerékpárút - Újlaki rakpart a Görzenálnál: A budai kerékpárút klasszikusa egy keskeny, magas padkájú járdán közelíti meg a kereszteződést. A kerékpárost egyik oldalról fal, a másik oldalról a nagy forgalmú út szorongatja, miközben nehezen fér el egymás mellett egy biciklik és egy gyalogos.

A tervező az Újpesti rakpart egy kanyarja után taszítja a biciklistákat a mélyvízbe. A rakparti úton nagy sebességgel közlekedő autósokat semmi nem figyelmezteti, hogy a kanyar után bicikliseket találhat az úttesten. Ezért biztonságosabb az autóúton tekerni, csak hogy elkerüljük a veszélyes kereszteződést. Az átkelés sportolók számára egyébként izgalmas, átlagos városi bringás számára kockázatos, gyerekekkel közlekedők számára pedig felelőtlenség. Ezt a kereszteződés a hülye bicikliút-építés szinonimája lett, olyan rég készült, és annyi cikkben, riportban, levélben és fórumbejegyzésben kérték már a javítását. De még egy figyelmeztető jelet sem festettek fel az úttestre.

Olvassa el a budai kerékpárút minden bugyrát végigjáró kalandtúránk cenzúrázatlan beszámolóját >>>

Perillustris felvétele

Stefánia út - Thököly út kereszteződés: Ugyanilyen felesleges volt cikkek sorozatában megemlékeznünk arról a halálos balesetről, ami egyértelműen a járdán vezetett bicikliút számlájára írható. A Stefánia út gyalogosai közt, fák, parkoló autók és telefonfülkék takarásában kerékpározókat ugyanis nem láthatják a velük párhuzamosan haladó autósok. Akik csak akkor észlelik, hogy jobbra kanyarodva nem csak a gyalogosokra, hanem gyorsabban közlekedő bringásokra is számítani kell, amikor már a kerék alatt vannak.

A jobbra forduló autósok számára kihelyezett, sárgán villogó figyelmeztető lámpa csak álmegoldás, amit bizonyít, hogy egy teherautó itt is halálra gázolt egy szabályosan haladó kerékpárost.

Műegyetem rakpart - Rió és Zöld pardon kereszteződés: A Petőfi híd budai hídfője alatt található Budapest halmozottan hátrányos bicikliútja. A szabályosan haladó kerékpárosoknak a híd egyik oldalán a lehajtók, a másik oldalon a felhajtók veszélyeztetik, akik közül sokan nem akarják elveszteni az elegáns ívű kanyarodás élményét, így inkább nem adják meg az elsőbbséget.

A szerencsésen továbbjutók számára kihívást jelent, hogy a Rió és a Zöld pardon közönsége a kerékpárúton parkol, amelyért még soha egyetlen rendőr nem emelte fel a szavát. A helyi önkormányzat pedig olyan lelkesen támogatja a közparkok területén, teljesen legálisan működő szórakozóhelyeket, hogy még ahhoz is hozzájárult: a Zöld pardon bejáratánál, éppen a kerékpárút jel közepébe korlátot állítsanak a tulajdonosok, így terelve a kapuhoz a szórakozni vágyókat.

Tímár utca - Árpád fejedelem utca: Az Erzsébet híd alatti rámpa előképe lehetett az Árpád fejedelem útját áthidaló felüljáró lejtője, ami a főútvonalról lekanyarodó autósok közé dobja a kerékpárosokat. Különösen a nagy ívben és ezért nagy sebességgel kanyarodó autósokat éri meglepetésként a rámpán begyorsított biciklis megjelenése, ahogy az felvételünkön látszik is.

Perillustris felvétele

Bónusz életveszély

Ajtósi Dürer sor - Stefánia út - Városliget

: A Stefánia útról a Városliget felé tartó kerékpárutat gyors egymásutánban két kereszteződésen is átvezetik, így a biciklistákat itt összesen három helyről üthetik el. A legveszélyesebb a Stefánia keresztezése, ahol az Ajtósiról balra kanyarodó, a rövid helyzeteket kihasználó autók csaphatják el a bringást.

Varsányi Irén utca: A Moszkva tértől a Duna felé induló, és a keskeny járdán vezetett bicikliútnál nevetségesebbet, értelmetlenebbet és veszélyesebbet nehezen lehetne kitalálni. A gyalogosokkal, oszlopokkal, Demszky-karókkal nehezített akadálypályán bónuszpontot kapnak azok a biciklisták, akik képesek bonyolult manőverek nélkül áthaladni a kereszteződéseken. Itt az autók ugyanis ráállnak a biciklisávra, és mivel egyirányú utcáról van szó, csak az egyik irányba figyelnek, elcsapva az ellenkező oldalról érkező kerékpárosokat.

A bicikliút az autók alatt vezet tovább

Váci út -Árpád út: Az úttervezők tudatzavaros állapotát tükrözi, hogy miközben a lekanyarodó sáv íve nem követeli meg a lassítást, az autóknak elsőbbséget kellene adniuk a gyalogosnak és kerékpárosnak. Szép vészfékezéseket láthatunk a környéken.

Szilágyi Erzsébet fasor: A Moszkva tértől északnak induló út mellett, a bokrok, fák mögé rejtették a bicikliutat. A jó levegő irányába kerekezőknek így nem csak a gyalogosokra kell figyelniük, akik szintén teljes joggal használják a közös járdát, hanem minden sarkon a lekanyarodó autókra is, akik nem számítanak a nagyobb sebességgel közlekedő, elsőbbséget élvező biciklisták megjelenésére. Az út minden kereszteződésében történt már baleset.

A happy end kedvéért nézzék meg a felvételt, amelyet a Kerékpáros Klub egy munkatársa készített a németországi Ulmban. Ilyen persze nem létezik, ügyes számítógépes trükkről van szó.