Gőzmozdony húzta a HÉV-et

2005.08.04. 17:12
Pénteken ismét elindul a HÉV a szentendrei vonalon. Ezt a kisebb fennakadásokkal tarkított próbaúton jelentették be a BKV és a Főpolgármesteri Hivatal vezetői.

Péntektől jár a szentendrei HÉV, jelentették be csütörtökön a felújított vonalon fővárosi vezetők.

A próbaút érdekessége volt, hogy az elektromos meghajtású HÉV elé kapcsoltak egy gőzmozdonyt, ami miatt nem működhetett a villamos felsővezeték. Ezért aztán még egy dízelmozdonyt is beiktattak, amely az egész szerelvényt vontatta a MArgit hídtól Aquincumig. Ehhez képest a dízel fékei menet közben valamiért beragadtak, így némi fennakadással, ötperces szerelés után indulhatott csak tovább a próbavonat. Visszafelé szerencsére már csak árammal hajtott szerelvény érkezett az egészen kulturáltan felújított Batthyány téri állomásra.

Árammal azért működnek


Tekintse meg képeinket!

Az mindenesetre biztos, hogy péntektől már csak elektromos árammal hajtott szerelvények közlekednek Szentendrére, illetve Békásmegyerre. A felújítás 4,6-4,7 milliárd forintba kerül, és egészen 2007 márciusáig tart majd. A mostani 41 napos vágányzár idején 2,5 milliárdos beruházást hajtottak végre, a további munkákat az utasok már kevésbé érzékelhetik, hiszen a pályaépítés nagy része most befejeződött. Hátravan még ugyanakkor a biztonsági berendezések cseréje is.

Ha a teljes projekt befejeződik, négypercenként indulnának, és akár hetven kilométeres sebességgel is "száguldhatnak" a HÉV-ek Budapest legforgalmasabb helyi érdekű vasútvonalán, és a most beiktatott pályaszakaszok, a négy új kitérő révén az is megoldható lesz, hogy ha valamilyen baleset vagy egyéb üzemzavar történik, tízpercenkénti követési idővel, de folyamatosan fenntartható a forgalom. Ez azt jelenti, hogy remélhetőleg nem kell a jövőben pótlóbuszokat beállítani.

A gőzmozdony
A BKVT, vagyis a mai HÉV vonalain 1887-1888-ban indult meg az úgynevezett közúti vasúti jellegű (tramway) gőzmozdonyokkal a forgalom. 1894 és 1896 között nagyobb teljesítményű lokomotívokat szereztek be, így került a BHÉV tulajdonába az 1902-ben gyártott "XII. osztályú 27 psz. vonójármű", derült ki a BKV tájékoztatójából. A mozdonyt a Magyar Királyi Államvasutak gépgyárában készítették, majd a villamosítás után, 1910-14 között a lokomotívok egy részét eladták. A 20-as években a gőzmozdonyok a teherforgalomból is kiszorultak, így 1929-ben eladták a 27-es mozdonyt az ácsi cukorgyárnak. Itt előbb teherszállításra használták, majd a nyolcvanas években már inkább csak melegvíz forralására fűtötték be a kazánját. A BKV pár évvel ezelőtt vásárolta vissza a lokomotívot a cukorgyártól. A BKV szentendrei múzeumában várhatóan szeptembertől lesz látható a mozdony.