További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Lakos Imre (SZDSZ), a fővárosi önkormányzat közlekedési tanácsnoka szerint az mindenképpen pozitív és üdvözlendő dolog, hogy az új közlekedési miniszter deklarálta: a BKV ügye nem fővárosi, hanem országos kérdés.
Lakos hozzátette, hogy a várhatóan még 3-4 hónapig elhúzódó egyeztetéseken a főváros azt a megoldást preferálja, hogy az ez évre ígért plusz 10 milliárd forint épüljön be az állami normatív támogatásba. A további 30 milliárd forintos állami támogatásról, amit a miniszterelnök helyezett kilátásba jövő évre, még hosszas egyeztetésekre van szükség.
Lakos Imre úgy véli, hogy az elővárosi közlekedést mindenképpen a MÁV, a BKV és a Volán összehangolásával kell megoldani. A HÉV-nek a MÁV Start részére történő átadása helyett inkább azt szorgalmazzák, hogy a BKV hozzon létre egy társaságot a helyi érdekű vasút üzemeltetésére, s ebben a cégben tulajdonosként szerepet vállalhatna az állam is.
A közlekedési tanácsnok más vezető fővárosi politikusokhoz hasonlóan, akik a tárgyalási szakaszban nem kívánnak maguknak nyilvánosságot, úgy látja, hogy a HÉV kivonása a BKV eszközvagyonából, komoly problémát jelentene a 4-es metró EU-támogatásánál is, csakúgy, mint a BKV banki helyzete kapcsán.
A 4-es metró EU-támogatási szerződése, ami mintegy 300 milliárd forintot érint, a BKV jelenlegi eszköz- és vagyonhátterére épül, illetve a bankok is a cég teljes vagyonának függvényében adnak hitelt. A HÉV átadását fedezetkivonásként értékelnék a bankok és a 4-es metró EU-támogatói. Más kérdés az, ha régió hiányában az állam beszáll a BKV finanszírozásába akár egy BKV-tulajdonú elővárosi közlekedési társaság finanszírozásán keresztül.
Az évi hatmilliárd forint körüli veszteséggel üzemelő HÉV-vonalak közül egyébként a szentendreinek van a legkisebb, néhány száz millió forintos negatívuma. Egyetértenek a várost vezető politikusok Tarlós István Fidesz-frakcióvezető azon véleményével is, miszerint nem lenne jó az, ha a BKV-nál rosszabbul működő MÁV venné át a HÉV-et
Tarlós István megerősítette, hogy a 4-es metró projektet azért vonták be a BKV-ba, mert részben a cég vagyonára adják a hiteleket. A HÉV átadását a MÁV-nak egy igen kockázatos és kapkodó, gyakorlatilag 2010-ig szóló megoldásnak nevezte. Megjegyezte, hogy a BKV-nál rosszabban működő cég aligha képes 4-5 perces követéssel HÉV-közlekedést fenntartani.
Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint mérhetetlenül előkészítetlen és átgondolatlan az, amit a HÉV-vel és az agglomerációs buszokkal terveznek. Hangsúlyozta, hogy elfogadhatatlannak tartják, hogy a BKV-val szoros működési egységet alkotó HÉV-et átadják a MÁV-nak.
Felhívta a figyelmet arra, hogy egy ilyen lépés ellentétes lenne a Fővárosi Közgyűlés azon augusztusi döntésével is, amit ellenzéki indítványra Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes is elfogadott. A főváros közlekedésfejlesztési koncepciója, amit egyhangúlag fogadtak el, ellehetetleníti a sajtóban keringő hírek megvalósítását.
Határozatban rögzítették azt is, hogy addig nem lehet semmilyen tulajdonosi és szervezeti változtatásokat végrehajtani, míg a metró hálózatába integrálódó HÉV-vonalak fejlesztéséről nem születik egyértelmű döntés. A négy HÉV-vonalból az egyik a szentendrei az úgynevezett 5-ös metróvá válna, s szintén metróvá alakulna a gödöllői HÉV is a 2-es metróval való összekötésével. Utasforgalmuk jellege szerint a HÉV-ek egyébként inkább a metrókhoz kötődnek, mint a vasúthoz, jegyezte meg a szóvivő.