További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Az újonnan szállított Combino-villamosokon 14 nap alatt 30 ajtóhiba történt, mondta el Dirk Rösler a Siemens projektvezetője, aki Németországból repülőgépen érkezett Budapestre, hogy a magyar újságírók kérdéseire válaszoljon. Rösler szerint a harminc hiba nem azt jelenti, hogy az összes ajtó elromlott, hanem azt, hogy legalább egy nem működik egy adott Combinón.
Összesen félszáz technikai malőr
A harminc ajtóhiba mellett volt egy fékhiba, továbbá a beszerzéssel párhuzamosan zajló körúti felújításokkor másfél tucatnyi alkalommal törtek régebbi villamosok áramszedői, illetve lazultak meg vagy törtek el felsővezetékek tartói, a Margit hídon pedig egy oszlop kidőlt, egy másik pedig megdőlt. Így összesen immár csaknem félszáz malőr történt a Combinók beszerzése és forgalomba helyezése óta.
Rösler szerint a próbajáratokon nem tapasztaltak semmiféle nehézséget, de az utasforgalomban kiderült, talán a műszaki határértékek közelében vannak beállítva az ajtók mechanikái, és ezért valószínűleg át kell szerelni őket. A Siemens ezért döntött úgy, hogy leállítják a Combinókat. (Erre egyébként Demszky Gábor is kérte őket.)
Csütörtökön már újra járhatnak a Combinók?
A leállás várhatóan egy-két napig tart, ennyi idő alatt a Bécsből és Németországból érkező szakemberek a magyar szakértőkkel együtt vizsgálják át a szerelvényeket. Rösler szerint nagy valószínűséggel nem kell újraszerelni az ajtókat , hanem egyszerűen a vezérlést kell átállítani, a projektvezető azonban biztosat egyelőre nem tudott mondani.
Rösler elmondta, hogy reményei szerint csütörtökön egy-két Combino-villamos visszakerülhet a forgalomba. Dirk Rösler az MTI kérdésére elismerte: míg az egyik Combino-szerelvény szombati meghibásodása egyedi, addig a többi járműnél jelentkező ajtó-meghibásodás típushiba volt. Utóbbi miatt döntött úgy a cég, hogy visszahívja a szerelvényeket.
Budapestnek pechje van
A Siemens anyacégének szakembere az ajtó-meghibásodásokkal kapcsolatban elmondta: ők is "megbocsáthatatlannak" tartják azokat, mert az új jármű iránt nagy az érdeklődés. Rösler szerint az osztrák gyártó szakembereit is meghívták Budapestre, és azt is hozzátette, nemrégiben Combinókat szállítottak Lisszabonba, de a portugál fővárosban nem voltak hibák, ott ugyanis másik ajtógyártó szállította ezeket a részegységeket a Siemensnek.
A projektvezető az Index kérdésére nem tartotta valószínűnek, hogy a szombati egyedi hiba, amely a fékrendszer hidraulikájában következett be, szándékosságnak tudható be. Szerinte nem volt elég erősen meghúzva egy csavar, illetve egyfajta csatlakozóelem túl laza volt, és így egy vakdugó miatt elfolyt az fékrendszerből a folyadék. Ezért a biztonsági berendezések automatikusan "leszabályozták", azaz leállították a szerelvényt. A meglazult alkatrészhez nem a Siemens bécsi összeszerelő üzemében értek hozzá utoljára, azt egy német beszállító gyárában kellett (volna) meghúzni.
Mennyi hiba volt a Combinókkal?
Rösler nem tudott arra válaszolni, hogy a 400 eddig leszállított Combinóból hány hibásodott meg világszerte. Többek között az Index kérdésére elismerte ugyanakkor, hogy Baselben azért szorultak javításra a szerelvényeik, mert megrepedezett az alumíniumszerkezet.
Ezután acéllal pótolták a stabilizálóelemeket a kocsiszekrényben, Budapestre már ilyen gyártmányok érkeztek, így nem növekedett a villamos súlya, ezért ez nem okozhatott gondot a fékrendszerben. Az a hiba, ami most Budapesten következett be a fékrendszerben, máshol még nem fordult elő, mondta el Rösler az Indexnek a sajtótájékoztató után.
Légbefúvás vagy klíma?
A Siemens projektvezetője elmondta, a BKV korábban nem kérte a klímaberendezéseket, az utóbbi időben azonban felvetődött, hogy a Combinókban legyen erősebb a légbefúvás vagy szereljenek fel légkondikat a villamosokra. A Siemens olyan ajánlatot tett ezzel kapcsolatban - jelezte Rösler -, mintha eleve megrendelték volna a klímaberendezéseket.
A felsővezeték szerelésével kapcsolatban felmerült hibákról a Siemens illetékese nem akart nyilatkozni. Farkas Szilvia, a cég magyarországi kommunikációs igazgatója elmondta, a Siemens mindig támogatja, erősíti megrendelőit. A felsővezetékek miatt vizsgálatot rendelt el a főváros, így a Siemens együttműködik az önkormányzattal és a BKV-val az ügyben.